دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت ماه مبارک رمضان/ بخش پنجم: ساری، گرگان و بیرجند

معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/5/ + تصاویر

مسجد حضرت ولیعصر(عج) واحد ساری«تلفیق معماری مدرن و ایرانی اسلامی»، مسجد خاتم‌الانبیاء (ص) واحد گرگان و مسجد امام موسی‌الکاظم (ع) واحد بیرجند، سه مسجد دیگر از مساجد دانشگاه آزاد اسلامی است که در چهارمین بخش از معرفی مساجد به مناسبت ماه مبارک رمضان به معرفی آنها پرداخته می‌شود.
کد خبر : 24505

تلفیق معماری مدرن و ایرانی اسلامی در مسجد حضرت ولیعصر (عج) واحد ساری


به گزارش خبرنگار آنا، مسجد حضرت ولیعصر (عج) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با معماری مدرن و ایرانی اسلامی به عنوان یکی از مساجد زیبا و منحصر به فرد در استان مازندران و کشور محسوب می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.


در طراحی این مسجد از نوشته‌های قرآنی سفالی استفاده شده و نمای زیبایی به این خانه مقدس بخشیده است.



این مسجد در دو طبقه و با مساحت حدود 1500 متر مربع بنا شده است که طبقه زیرین مساحت بیشتری را به خود اختصاص داده و در دیواره های دور و سقف گنبدی شکل آن از شبکه‌های شیشه‌ای برای تامین نور استفاده شده که زیبایی آن را دوچندان کرده است.








در طراحی مسجد واحد ساری از نوشته‌های قرآنی سفالی استفاده شده و نمای زیبایی به این خانه مقدس بخشیده است

از دیگر نکات برجسته مسجد حضرت ولیعصر(عج) واحد ساری محراب خاص و زیبای آن است که چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.


تیم طراحی و عملیاتی این مسجد با سرپرستی دکتر عبدالله ابراهیمی معاون سابق عمرانی واحد ساری توانستند در مدت یک سال این پروژه بزرگ را به اتمام برسانند.


مسجد حضرت ولیعصر (عج) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 1390 و با حضور دکتر جاسبی ریاست اسبق دانشگاه آزاد اسلامی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. هر ساله و در آستانه ماه مبارک رمضان آیین غبارروبی از این مسجد به همت جمعی از دانشگاهیان واحد ساری انجام می‌شود.


مسجد خاتم‌الانبیاء (ص) واحد گرگان



مسجد خاتم‌الانبیاء (ص) واحد گرگان حسب جانمایی در مرکز سایت مجتمع آموزشی به منظور امکان دسترسی یکسان به تمامی فضاهای آموزشی قرار دارد. معماری آن برگرفته از معماری اسلامی و مدرن است. این مسجد با مساحت 255 مترمربع در سال 1385 به صورت امانی از سوی واحد طراحی، احداث و به بهره‌برداری رسید.


از ویژگی‌های استثنایی این مسجد می‌توان طرح معماری آن را نام برد که برگرفته از معماری خانه کعبه است. حاشیه فوقانی محیط آن با استفاده از کاشیکاری، منقش به آیات کلام الله مجید شده و همین شرایط به فضای داخلی نیز منعکس شده است.








از ویژگی‌های استثنایی این مسجد می‌توان طرح معماری آن را نام برد که برگرفته از معماری خانه کعبه است. حاشیه فوقانی محیط آن با استفاده از کاشیکاری، منقش به آیات کلام الله مجید شده و همین شرایط به فضای داخلی نیز منعکس شده است

به منظور ایجاد فضای معماری اسلامی ایرانی در فضای داخلی مسجد با استفاده از آجرکاری نسبت به هره‌چینی در تمام برجستگی‌های سازه‌ای، محراب و حاشیه کاشی‌کاری‌های قرآنی عمل شده است و با گچ‌بری‌های ساده و برجسته با ایجاد قاب‌های منطبق با معماری اسلامی بر روی سطوح دیوارهای داخلی بر تزیین محیط تلاش شده است.


در این مسجد به دلیل تحقق معماری آن شبیه معماری خانه کعبه، از پنجره و نورگیر در محیط آن استفاده نشده و به منظور تامین نور طبیعی با ایجاد نورگیر در ابعاد مناسب، در مرکز سقف مسجد با تزیین کردن برجستگی‌های محیطی آن با هره‌چینی آجر و اجرای کاشی‌کاری و تصویر آیات قرآنی بر جذابیت‌های معماری آن افزون کرده است.


این مسجد برای رفاه حال بهره‌برداران مجهز به سیستم گرمایش مرکزی و اسپیلت برای سرمایش و با دو درگاه مستقل امکان مراجعه همزمان برادران و خواهران به فضای آن را فراهم آورده است.


مسجد امام موسی‌الکاظم ( ع) دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند



مسجد امام موسی‌الکاظم (ع) دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در سال 1388 و در زمینی به مساحت 900 مترمربع ساخته شده است.


در ساخت نمای این مسجد از سنگ گرانیت سبز استفاده شده است و طراحی داخلی آن به صورت 5/1 طبقه است و دو گلدسته در اضلاع شرقی و غربی آن قرار دارد.


از مهم‌ترین ویژگی‌های این مسجد مجاورت آن با یادمان شهدای گمنام واحد است که این مکان مقدس را به پایگاهی برای تعمیق و ترویج آموزه‌‌های دینی و فرهنگی تبدیل کرده است.








از مهم ترین ویژگی‌های این مسجد مجاورت آن با یادمان شهدای گمنام واحد است که این مکان مقدس را به پایگاهی برای تعمیق و ترویج آموزه‌‌های دینی و فرهنگی تبدیل کرده است

یکی از ویژگی‌های این مسجد دانشگاهی برگزاری مناسبت‌های مختلف مذهبی اعم از عزاداری سید و سالار شهیدان و نیز شب‌های قدر با حضور عموم مردم و همشهریان است که بر رونق این مراسم می‌افزاید.


به گزارش خبرنگار آنا، اکنون 115 واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارای مساجد با معماری مناسب و زیبا و سایر واحدهای دانشگاهی دارای نمازخانه‌های متعدد در دانشکده‌های مختلف بوده و علاوه بر این دارای مراکز فرهنگی و حسینیه نیز هستند.


ساخت 22 مسجد در فضایی بالغ بر حدود 30 هزار مترمربع اکنون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دست اجرا است و در مجموع حدود 2 درصد از ساخت و سازها به مساجد اختصاص دارد.



مسجد واحد شبستر


16 مسجد و یادمان شهدا در فضایی حدود 15 هزار و 838 مترمربع در دوره مدیریت دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یعنی در بازه زمانی مهر 92 تاکنون افتتاح شده و مجوز برای احداث 15 مسجد و یادمان شهدا به واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی با متراژی در حدود 5 هزار و 589 متر مربع داده شده که همه اینها نشانه توجه و تاکید ریاست دانشگاه و مسئولان فرهنگی به توسعه مسائل فرهنگی و مذهبی است.


به گفته معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، متوسط مساحت مسجد در دانشگاه آزاد اسلامی حدود 1300 مترمربع است؛ کوچکترین مسجد با متراژ حدود 200 مترمربع متعلق به واحد خارک بوده و بزرگترین مسجد با مساحت حدود 5 هزار مترمربع در واحد علوم و تحقیقات تهران قرار دارد و پس از آن مرودشت، قزوین، کاشان، قم، نجف آباد و.. در رده‌های بعدی هستند، ضمن اینکه تعداد مساجد دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان سال 96 به 200 مسجد می‌رسد.


خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی «آنا» در این راستا در نظر دارد در چند بخش به مناسبت ماه مبارک رمضان به معرفی مساجد دانشگاه در واحدهای دانشگاهی بپردازد.


گزارش: احسان عربی مفرد


با همکاری مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته