«دیموند»؛ اولین شتابدهنده بینالمللی ایران
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، علی عمیدی، از مدیران اجرایی این شتابدهنده، متولد 1371 است. دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه تهران گذرانده است و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی نیز دارد.
شتابدهنده دیموند در زمینه توسعه اپلیکیشنها و IT فعال است چرا که هم هزینه کمی دارد و هم زودتر به نتیجه میرسد. فضای کاری شتابدهنده به چهار بخش تقسیم میشود که شامل تیم اجرایی شتابدهنده، تیم اجرایی تامین مالی جمعی کارن کراد، استارتاپ کمپ و شتابدهی استارتاپ میشود.
روند شتابدهی استارتاپها
هر استارتاپ که وارد شتابدهنده دیموند میشوند دو الی سه ماه را در استارتاپ کمپ میگذراند. در این مرحله به استارتاپ فضای کار، اینترنت و آموزشهای فنی و تجاری داده میشود تا برنامه تجاری خود را مشخص کند. طی این دوره استارتاپها در زمینه تجاریسازی، مسائل حقوقی و مربیگری آموزش میبینند اما هیچ سرمایهگذاری روی آنها انجام نمیگیرد.
منظور از مربی در ادبیات استارتاپها، شخصی است که بارها شکست خورده تا به موفقیت رسیده است و حالا میتواند تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارد و آنها را راهنمایی کند. در ایران سعی شده است که این مدل را با مربیان و مشاوران کسب و کار پربارتر شود تا خدمات خوبی به استارتاپها ارائه داده شود.
اگر در این مدت استارتاپ خوب عمل کند و ارزش سرمایهگذاری داشته باشد، به مرحله شتابدهی وارد میشود. استارتاپها تا شش ماه در اتاق شتابدهی میمانند و تا سقف 25 میلیون تومان روی آنها سرمایهگذاری میشود. در این مرحله خروجی محصول مشخص شده، تعداد اعضای تیم افزایش یافته و برنامه تجاری آن دقیقتر نوشته میشود. در واقع در این مرحله استارتاپ قصد جذب سرمایهگذارهای جدید را دارد تا تجارت خود را گستردهتر کند یا به اصطلاح میتواند هزینههای خود را تامین کند.
تاکنون 2000 استارتاپ به شتابدهنده دیموند مراجعه کرده است و بازبینی شدهاند که 90 مورد از آنها به استارتاپ کمپ راه یافتهاند و روی بیش از 20 مورد از آنها سرمایهگذاری شده است. از جمله استارتاپهای موفقی از این شتابدهنده میتوان به نواک (اپلیکیشن موسیقی)، اوبار (سامانه حمل و نقل بار)، آچار فرانسه (سرویس تعمیرات و خدمات)، تگ موند (فروشگاه اینترنتی فعال در زمینه مد) و نیو (کیف پول شخصی) اشاره کرد.
انتهای پیام/