دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
«فهرست» زادروز محمد شیروانی را جشن گرفت

گلایه‌های تند رضا ثروتی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

پس از پایان نمایش رضا ثروتی، کارگردان این نمایش با دعوت از محمد شیروانی بر روی صحنه، زادروزِ این هنرمند نام آشنا را جشن گرفتند.
کد خبر : 23863

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی نمایش، رضا ثروتی در حاشیه اجرای این نمایش گفت: «آقای ارشاد امشب برای من شب عجیب وغریبی است، من سه فیلمساز را همیشه در زندگیم ستایش کرده‌ام و خواهم کرد! سه فیلمسازی که اتفاقاً با وجود درخشش خیره‌کننده در آثارشان، همیشه در منظر عموم مهجور مانده‌اند.»


وی ادامه داد: «اولینِ آنها سهراب شهید ثالث است که با تمام نبوغ ذاتی‌ای که داشت، در اوج پختگی به علت شرایطی که تنگ‌نظران و دشمنان آن دوره برایش رقم زدند، با افسردگی از ایران عزیمت کرد و زندگی خود را با خودکشی به سرانجام رساند، دومینِ آن‌ها پرویز کیمیاوی است، همان سازنده بی‌بدیل «مغول‌ها»، که سالها است به خاطر نبود حمایت و منزوی شدن، دیگر فیلمی نمی‌سازد.»


وی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «آقای ارشاد می‌دانستی که سازنده فیلم «اوکی مستر» که مبارزه با فرهنگ غربی را چندین دهه پیش از شما آغاز کرده بود، در شب بزرگداشتش در خانه هنرمندان، تنها من و سه نفر دیگر به استقبال حرف‌هایش رفته بودیم و در سالن حضور داشتیم و دو نفر از جمع ما، در انتهای صحبت‌هایش از او پرسیدند: شما نسبتی با مسعود کیمیایی ندارید؟! و او حیرت زده و عصبانی فریاد زد: من پرویز کیمیاوی هستم!!! «کیمیاوی» و شما مقصری آقای ارشاد که آنها، او را نمی‌شناختند! »


کارگردان نمایش «فهرست» سخنانش را اینگونه ادامه داد: «سومینِ فیلم سازی که در زندگی ستایشش کرده‌ام در این جمع حضور دارد و بعد از 18 فیلمی که در طی این سالها ساخته و با وجود تمام نبوغی که در طی این سالها با بدعت و طنازی تمام در آثارش ارائه داده، چند ماهی است که علی‌رغم روحیه ذاتی‌اش، افسرده و خانه نشین شده! هنوز مجوز اکران به هیچ کدام از آثار تولید شده‌اش داده نمی‌شود و من متاسفم برای شخصِ شما و برای آقایان ارشاد در سال‌های پیش، که گویا با فرامینِ نخ‌نمایی که در سالها دور برای هنر تجویز شده است، آثار هنرمندان را ارزیابی می کنند و گویا مطلقاً متوجه مسئله زمان نیستند، حالا که BBC و manoto و ده‌ها شبکه خصىوصی آن








حالا که فیلمسازانِ دسته چندمی ایرانی در آن سوی مرزها پا برگردنِ مقدسات ما می‌گذارند و با سرمایه و حمایت از سوی غرب، قصد تابوشکنی دارند! شما موظفی آقای ارشاد از فیلمساز داخلی‌ات حمایت کنی! باید به فیلمسازی که در کشورش مانده و با وجود همه سختی‌ها، تلاش می‌کند به قواعد ممیزی تو احترام بگذارد، بها دهی و او را به طور کل از جامعه‌ات حذف نکنی

سوی آب‌ها حاضر هستند با قیمت‌های اندکی فیلم‌های سانسور شده و حذف شده را بخرند و پخش کنند.»


وی اظهار کرد: «حالا که فیلمسازانِ دسته چندمی ایرانی در آن سوی مرزها پا برگردنِ مقدسات ما می‌گذارند و با سرمایه و حمایت از سوی غرب، قصد تابوشکنی دارند! شما موظفی آقای ارشاد از فیلمساز داخلی‌ات حمایت کنی! باید به فیلمسازی که در کشورش مانده و با وجود همه سختی‌ها، تلاش می‌کند به قواعد ممیزی تو احترام بگذارد، بها دهی و او را به طور کل از جامعه‌ات حذف نکنی. چرا که یک کژسلیقگی و سوء تفاهم یک کارمند دون پایه ارشاد، می‌تواند هوچی‌گرانی را در عرصه‌ای وارد کند که نه خودتان بتوانید از آن بیرون بیایید و نه هنرمندان!»


ثروتی تاکرد کرد: «آقای ارشاد مگر قول نداده بودی که ممیزی را به صنف های هنری انتقال می‌دهی، که هنرمندان خودشان یکدیگر را اصلاح کنند، ما می‌دانیم که سانسور در هر کجای دنیا است و هرجا به شکلی و طریقی، ما به تابوهای مذهب و سنت کشورمان احترام می گذاریم، اما نه به ذهن بیمار محافظه کاری که خیال می کند، شستشوی یک پیرمرد مرده بر صحنه تئاتر یا سینما بار جنسی به همراه دارد!»


وی افزود: «آقای ارشاد نمی بینی در این فضای بسته و تنگ چگونه هنرمندان که می‌باید الگوهای انسانی و رفتاری مناسب را به مردم ارائه دهند، بیمار شده‌اند و .. ؟! آقای ارشاد، سالها است که نخبه‌های این مملکت را نادیده می‌گیرند و باحرکت‌هایی ناپسند باعث می‌شوند یک هنرمند با تمام نبوغش رو به نابودی قدم بردارد و از خلق کردن آثارش، صرف نظر کند.»


این هنرمند جوان تصریح کرد: «می‌خواهی هنرمندت پا به فرار بگذارد و در آنسوی مرزها، عقده‌مندانه و اغراق‌آمیز به مقدسات و تابوهای کشورت حمله کند و در این جنگ رسانه‌ای باهیاهوی کَرکُننده‌تری، عقاید رادیکالش را بدون در نظر گرفتن ظرفیتِ یک جامعه مذهبی و سنتی ارائه دهد؟!»


وی در ادامه گفت: «آقای ارشاد می‌دانی دست رنج بیست سال را به شکل استفاده آزاد در سایت‌ها قرار دادن یعنی چه؟ می‌دانی در این مملکت تولید یک اثر هنری در ایده‌آل‌ترین حالت مساوی است با تحمل ٩ماه درد و مراقبت و زایمان یک مادر؟! می‌دانی سقط هنری یعنی چه؟ می‌دانی محمد شیروانی چگونه ١٨ فرزندش را به دنیا آورده و حالا با شکمی افتاده، فرزندانش را به حراج گذاشته؟! تصویر مضحکی است نه؟! .. پس اگر دیگرانی در مجلس و جایگاه دیگری هستند و هرچه دلشان می‌خواهد بر هنر و هنرمند می‌بندند و قضاوتش می‌کنند، شما دقیقاً به من بگو، برای چه در صدر نشسته‌ای؟! دست حمایتگرت کو؟! چگونه برداشت های غلط و کژسلیقگی ها را برطرف می‌کنی؟! چگونه توهم‌های ذهنی بیماران هنر ستیز را درمان می‌کنی؟! آیا اصلاً به این گزاره‌ها فکر کرده‌ای؟! یا خسته‌ای و حوصله کار کردن برای هنرمندان را نداری؟!»


ثروتی در سخنانش یادآور شد: «می‌دانی وقتی تو خوابی، چند هنرمند در بی‌خوابی محض، نگران آینده شغلی و حقوقی‌شان هستند؟! آقای ارشاد، هیچ هنرمندی در هیچ کجای دنیا، تا به امروز نتوانسته و نمی‌تواند با اثر هنری‌اش انقلابی برپا کند! نتوانسته و نمی‌تواند ایدئولوژی کسی را تغییر دهد! خیالتان تخت باشد که درصدی هم نمی‌تواند مثل کتاب‌های آموزشی دبستان عمل کند، ما اساساً و اصلاً قادر به تغییر انسانی نیستیم، حداقل در آثارمان، چون همه آنچه که آدم‌ها از قرنها پیش می دانند را در قالب اثری هنری موشکافی می‌کنیم و از زوایه دیگری به آن‌ها نگاه می‌کنیم، مثلاً می‌گوییم قضاوت نکنید، دروغ نگویید که مگر کسی هست که به این امور واقف نباشد!»


وی افزود: «ما می‌توانیم تنها یادآوری کنیم، برای انسان‌های همیشه فراموشکار، برای خودمان! از چه می‌ترسید؟! آقای ارشاد مخاطب آثار هنری نسبت به آدم‌های یک جامعه اندک هستند، و مخاطب آثار تجربی که همیشه هنر هر سرزمینی را گامی به جلو می‌برند؛ اندکتر! از چه می‌ترسی؟! مگر نه اینکه مخاطبان این آثار بیشتر از هر قشر دیگری








آقای ارشاد می‌دانی دست رنج بیست سال را به شکل استفاده آزاد در سایت‌ها قرار دادن یعنی چه؟ می‌دانی در این مملکت تولید یک اثر هنری در ایده‌آل‌ترین حالت مساوی است با تحمل ٩ماه درد و مراقبت و زایمان یک مادر؟! می‌دانی سقط هنری یعنی چه؟

خود را در معرض رسانه و اخبار قرار می‌دهند، مگر آمار مخاطبین هنری کشورت را نداری؟! چیز جدیدی قرار نیست از منظر امور سیاسی و اعتقادی کشور، از سوی ما به آنها بیان شود! »


ثروتی عنوان کرد: «مگر انکار می‌کنید که با وجود رسانه و جهانِ اینترنت و انبوه شبکه‌های خارجی، نمی‌توان جلوی حرف‌ها و نقدهای سیاسی را گرفت؛ که به اعتقاد من اگر هنرمند، سطح مطالبی را که ارائه می‌دهد در سطح آن رسانه‌ها پایین بیاورد، اثرش شتاب‌زده، احساس گرایانه، شعاری و تاریخ مصرف دار است و به زعم من کوچکترین، او اساساً هنرمند نیست! جو‌زده‌ای است که می‌خواهد در هیاهوی کوتوله‌ها، چند صباحی قهرمان باشد! قهرمانی شجاع در فضاهای مجازی، اما تو خالی و مضحک؛ دون کیشوت وار در جنگ با آسیاب های بادی! چرا که از امری سخن می‌گوید که همه مردم به آن واقفند و دارند آن شرایط را زندگی می کنند، در این میان هنرمند، مثل منورالفکرهای مرفهی می‌شود که از آن سوی آب‌ها، برای ما نسخه می‌پیچند و دارو تجویز می‌کنند! »


وی همچنین در بخشی از سخنانش بیان کرد: «آقای ارشاد امشب شب تولد کسی است که با تمام بی مهری‌های این سالها، چه از سوی هنرمندان و چه از سوی دولتمردانی چون شما، همیشه فعالیت و پویایی خود را ادامه داده است و از پانیفتاده! محمد شیروانی سالها است با تمام تن و جانش، با گوشت و استخوانش، به خلق آثاری کم‌نظیر، برای تاریخِ هنر سرزمینم پرداخته است. آقای ارشاد من نه به عنوان یک هنرمند، که به عنوان مخاطبِ آثارش، نمی خواهم دست رنجش را مفت و مجانی از اینترنت، صاحب شوم، نمی‌خواهم نابغه ای دیگر فرار کند و متواری شود، من نمی خواهم نخبه‌ای دیگر، در غربت، به «طبیعت بی جان» بپیوندد، آقای ارشاد؛ بگذار محمد شیروانی‌ها بمانند و کار کنند و تا زمانی که زنده هستند ستایش شوند و حمایت، نه آن زمان که مثل همیشه اولین دسته گل‌ها از سوی شما و همکارانتان، به نشانیِ گور و بدن‌های بی‌جانشان در بهشت زهرا ارسال می‌شود!»


در ادامه محمد شیروانی با روی صحنه آمدن و پس از تشویق های توامان تماشاگران افزود: «من یک ماهی می‌شود که به دلیل بحث پیش آمده برای فیلم‌هایم کمی با مشکل بینایی مواجه شدم اما واقعا الان نمی‌خواهم چشم‌های خیسم را شما تماشاگران عزیز ببینید، یک جایی است که آدم در مرحله‌ای است که به سیم آخر می‌زند و ترجیح می دهد کاری را بر خلاف میل خود انجام دهد اما من هیچ صحبتی نمی‌کنم تا جمعه (29 خرداد) که دلایلم را خواهم گفت و چرا تمامی فیلم‌هایم بر روی سایت شخصی خود به طور رایگان در دسترس عموم قرار داده‌ام، ولی من می مانم در این مملکت و خودکشی نخواهم کرد.»


«فهرست» روایت رهبر ارکستری است که در صدد ساخت قطعه‌ای برای مردگان است؛ قطعه‌ای که او را به انزوا می‌کشاند و با مردگانش مواجه می‌کند.


همچنین نمایش به دراماتورژی، طراحی و کارگردانی رضا ثروتی و تهیه کنندگی پیمان قدیمی در تالار حافظ ساعت 21 (روبه‌روی تالار وحدت) به روی صحنه می رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته