شرکتهای خلاق ایجاد میشوند
به گزارش گروه علم و فناوری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جریان بازدید از یازدهمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال گفت: «برای پیشرفت و ورود به حوزههای مختلف تولید محتوای مناسب امری مهم و ضروری است. بنابراین باید از نظر تولید محتوا خودمان را تقویت کنیم تا شاهد فرهنگسازی در این حوزه باشیم. البته ایجاد محتوا در فضای مجازی و استارتاپها با رشدی سریع در کشور همراه است. چنانچه در استارتاپها انتظار میرود رشد آنها به صورت هفتهای باشد و استارتاپهای موفق هفتهای 10 درصد رشد دارند، در غیر این صورت محکوم به شکست هستند. خوشبختانه در ایران فضا برای این رشد باز است».
ایجاد محیط کسبوکار ضامن ارتقای محتوای دیجیتال
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه درباره ارتقای محتوای دیجیتال، گفت: «مهمترین بحث در این حوزه ایجاد محیط کسبوکار است، شرکتهایی که موفق به کسب عنوان دانش بنیان میشوند بیش از صد نوع خدمت از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت میکنند و اگر شرکتی شرایط دانش بنیان شدن را دارا نبود بهزودی بحث شرکتهای خلاق در این معاونت مطرح میشود تا شرکتها برای توسعه آموزشهای لازم را ببینند. در واقع این شرکتها از مکانیسمهای ارائه شده توسط معاونت بهرهمند میشوند البته سطح حمایتی از آنها نسبت به شرکتهای دانش بنیان پایینتر است».
حمایت از شتابدهندههای حوزه دیجیتال
ستاری در بخش بعدی به حمایت از شتابدهندههای حوزه دیجیتال اشاره کرد و گفت: «هر چه قدر شتابدهندههای کسبوکار بیشتر توسعه پیدا کنند موفقتر هستیم. در معاونت علمی نیز ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز بحث توسعه محتوای دیجیتال را در برنامه خود دارد. در این زمینه باید شتاب دهندههای کسبوکار در حوزه تولید محتوا حمایت شوند، شتاب دهندههایی که هر یک دهها یا صدها شرکت در آنها قرار دارد و از آنجا که دولت به تنهایی نمیتواند با هزاران استارتاپ کار کند این شتاب دهندهها میتوانند این سیستم را در کشور توسعه دهند. همانطور که هر سال در برگزاری نمایشگاههای مختلف شاهد تغییرات هستیم، تغییراتی که به واسطه حضور استارتاپها رخ داده است و قطعا توسعه استارتاپها میتواند یکی از اصول اصلی در بحث تولید محتوا باشد».
وی همچنین تولید محتوا را یکی از نیازهای توسعه فضای مجازی دانست که با برگزاری نمایشگاههایی همچون رسانههای دیجیتال میتوان در مسیر حرکت این توسعه قرار گرفت.
رتبه 15 در تولید علم
رییس بنیاد ملی نخبگان ایران در بخش بعدی سخنان خود رتبه کشور را در تولید علم به لحاظ تعداد مقالات پانزدهم دانست و در این باره گفت: «دولت باید محیط کسبوکار را آماده کند در حال حاضر آماده نبودن محیطهای کسبوکار یکی از مشکلات اساسی در کشور است. در حوزه کسبوکارهای نوین در دنیا در ابتدای این دولت رتبه ۱۲۱ را داشتیم اما امروز و در این مقطع به رتبه ۷۵ دست یافتهایم».
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین درباره برنامههای این معاونت در راستای توسعه و گسترس طرح شامد گفت: «این طرح فرهنگسازی در فضای مجازی را گسترش میدهد و به واسطه آن میتوان محتوای مناسب و نامناسب را از هم تشخیص داد علاوه بر این مانع نفوذ خارجیها میشود و بسترهای مناسب فعالیت برای شرکتهای داخلی که پایه اصلی آن نیروهای انسانی خلاق و نوآور هستند را فراهم میکند».
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با حضور در یازدهمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال از غرفههای مختلف این نمایشگاه همچون درسا، ایده پرداز، دکتر استارتاپ، فرا مفید و اپلیکیشن باربری آنلاین بازدید کرد. موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر فقیهی، مهندس سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی در این بازدید ستاری را همراهی کردند.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانههای دیجیتال با هدف آشنایی هر چه بیشتر فعالان حوزه دیجیتال و شرکتهای فعال با آخرین تحولات صورت گرفته در حوزه رسانههای دیجیتال از تاریخ 20 الی 26 آبان در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار میشود.
انتهای پیام/