رضا ثروتی و واکاوی بیهویتی انسان پس از جنگ در «فهرست»
رضا ثروتی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره نمایش «فهرست» که به تازگی در تالار حافظ روی صحنه رفته است گفت: «این اثر نمایشی خروجی کارگاه آموزشی است که سال گذشته در بنیاد رودکی برگزار شد. من در این دوره برای آموزش هنرجویان اتودزنیهایی در دراماتورژی، کارگردانی و بازیگری را انجام دادم تا شرکتکنندگان با نحوه شکلگیری یک اثر آشنا شوند که در نهایت به اجرای نمایش انجامید.»
وی در سخنانش با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این کارگاه اجرای نمایش نبود عنوان کرد: «ما در این دوره آموزشی بر روی متون متعددی کار کردیم تا اینکه با نمایشنامه «فهرست» اثر تادئوش روژهویچ روبهرو شدم. در بازنویسی این متن که با همکاری امیر احمد قزوینی و پیمان قدیمی انجام شد، تاحدی از متن اصلی فاصله گرفتیم چراکه در آن زمان به دلیل درگذشت مجید بهرامی دچار افسردگی شدید شدم. این وضع تا پایان اسفند ماه ادامه پیدا کرد تا اینکه زمان اجرا در سال جدید مشخص شد و متوجه شدم امکان به اجرا رسیدن کارگاه وجود دارد.»
وی که در این اثر بخشی از حالاتی را که بر اثر درگذشت بهرامی برایش بهوجود آمده بود در قالب نمایش برای مخاطب نشان میدهد در جملاتش این نمایش را چنین معرفی کرد: «نمایش درباره قهرمانی است که با مردگان خود مواجه میشود. قهرمانی که اسم، هویت و شغلی ندارد و تبدیل به رهبر ارکستری میشود که قصد دارد قطعهای برای مردگان بسازد. کاراکتر اصلی داستان دو سال خود را در خانه حبس میکند و سعی بر ساختن قطعهای موسیقی میکند.»
کارگردان نمایش «فهرست» گفت: «داستان نقش اصلی نمایش نیز همچون من که در مدت زمانی تمرکز بر روی مرگ مانع از کارکردنم شد، به گونهای پیش میرود که به جای ساختن قطعهای برای مردگان، تصمیم میگیرد قطعهای برای زندگان بسازد.»
ثروتی در ادامه تاکید کرد: «در این اثر ویژگیهای زیباییشناسانه و فرم را به هنرجویان آموختم تا ذهن کلی شکل گیرد و کار به صورت خلاقانه و گروهی پیش رود که در نهایت تمرین 40 روزه و رسیدن به آنچه میخواستم یک اتفاق شگفتانگیز برای من بود.»
ثروتی در سخنانش ضمن بیان اینکه اکثر هنرجویان دانشکدههای امیرکبیر و شریف برای اولین بار است که روی صحنه تئاتر حاضر میشوند گفت: «فکر میکنم هیچ کس نتواند بعد از تماشای نمایش بازیگران این نمایش را هنرجو بداند. انرژی این گروه نمایشی به قدری زیاد است که که من توانستم در مدت زمان 40 روز تمرین به جایی که می خواستم برسم.»
وی در ادامه تاکید کرد: «مخاطبان این نمایش در تماشای این اثر بازیگرانی را میبینند که بخشی از بازیگران حرفهای خواهند بود.»
این کارگردان تئاتر درباره طراحی صحنه این نمایش نیز تشریح کرد: «مردگان در این نمایش با افتادن بازیگران روی زمین و قرار گرفتن آنها در تابوت نشان داده میشوند، این تابوتها به گونهای طراحی شدهاند که وقتی برگردانده می شوند به کلید سیاه پیانو تبدیل میشوند که در بخشی از نمایش که مربوط به ساخته شدن قطعه موسیقی برای زندگان است کنار هم قرار میگیرند و بهکار گرفته خواهد شد.»
ثروتی همچنین تصریح کرد: «بیشترین مسئلهام در این اجرا دراماتورژی و نویسندگی بر صدا و افکتهای صوتی بوده است چراکه دغدغه قهرمان داستان این است که انسان وقتی میمیرد صدایش به کجا میرود، او همواره به دنبال صدای مردگان است و در این اثر نشان میدهد که تنها صداست که میماند. از آنجا که این کاراکتر، رهبر ارکستر است توجه و پرداختن به موسیقی از آیتمهای مهم این اجرا محسوب میشود.»
وی در پایان سخنانش متذکر شد: «این نمایش به گونهای ساخته شده که توازنی میان سینما، شعر، رقص، موسیقی، ادبیات و هنرهای تجسمی با تئاتر برقرار میکند.»
نمایش «فهرست» هرشب ساعت 21 در تالار حافظ میزبان علاقهمندان به هنر نمایش است.
انتهای پیام/