دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1394 - 14:57
روزنامه «رای‌الیوم»؛

روزنامه «رای‌الیوم»: روابط تل‌آویو و ریاض دیگر محرمانه نیست

در زمانی که انتقادها و تحریم‌ها علیه اسرائیل به‌دلیل سیاست‌های کینه‌توزانه علیه مردم فلسطین افزایش یافته است و تعداد پارلمان‌های اروپایی اعتراف‌کننده به مشروعیت فلسطین رو به افزایش است، به‌نظر می‌آید عربستان راه نجاتی برای فرار از معرکه به روی اسرائیلی‌ها گشوده است.
کد خبر : 21826

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «رای‌الیوم» در گزارشی به قلم «زهیر اندراوس»، نوشت: هر روز نسبت به روز گذشته انتقاد مجامع بین‌المللی نسبت به سیاست‌های ددمنشانه اسرائیل علیه مردم بی‌گناه فلسطین افزایش می‌یابد و این در حالی است که پارلمان‌های اروپایی به‌تدریج تصمیم گرفته‌اند دولت فلسطین را به رسمیت بشناسند. با وجود این، از ریاض خبرهایی می‌رسد که نشان می‌دهد سعودی‌ها می‌کوشند از بار فشار مقام‌های اسرائیلی بردارند و آن‌ها را از باتلاق به‌وجود آمده نجات دهند.


بر اساس این گزارش، «اندراوس» می‌نویسد: تل‌آ‌ویو می‌کوشد منکر هرگونه ارتباط (محرمانه) با عربستان شود و طرح صلح عربی پیشنهادی به‌وسیله ملک «عبدالله» پادشاه فقید عربستان را رد می‌کند.


«رای‌الیوم» نوشت: منابع سیاسی که تل‌آویو آن‌ها را عالی‌رتبه می‌خواند، گفته‌اند که دشمن مشترک اسرائیل و عربستان و نیز دولت «اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا که موجب شده است وی به این ائتلاف بپیوندد، ایران است.


پایگاهی خبری در اسرائیل می‌نویسد: «ایلی لایک» نویسنده روزنامه «بلومبرگ» آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته از دیدار میان مقام‌های اسرائیلی و سعوی در شورای روابط خارجه آمریکا در واشنگتن خبر داد. این موضوع بیانگر این است که دو طرف همچنان روابط محرمانه خود را حفظ کرده‌اند و اوج این روابط را در سایه حمایت‌های آمریکا می‌توان در منطقه و به‌ویژه در پرونده (هسته‌ای) ایران بیان کرد.


نویسنده گزارش «بلومبرگ» که در نشست میان «دوری گلد» مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل و ژنرال «انور عشقی» مقام سابق سعودی حضور داشت، گفت: این دیدار غیر عادی بهترین گواه وجود ارتباط محرمانه میان مقام‌های دو طرف است. در این دیدار که «عشقی» به زبان عربی و «گلد» به زبان انگلیسی صحبت می‌کردند، نظرات مشترکی درباره ایران مطرح شد و دو طرف متفق‌القول بودند که ایران با جاه‌طلبی درصدد کنترل منطقه است و باید جلوی آن گرفته شود. همچنین مقام‌های سعودی و اسرائیلی بر لزوم صلح میان اسرائیل و کشورهای عرب تاکید کردند.


باتوجه به سخنن دو طرف، «لایک» گفت که مقام‌های سعودی و اسرائیلی از ادامه قدرت‌نمایی ایران در منطقه واهمه دارند و آن را خطری برای خود می‌دانند. این موضوع از سال گذشته میلادی تاکنون بارها در دیدارهای دوجانبه تاکید شده بود.


«رای‌الیوم» نوشت: مقام سعودی به نویسنده «بلومبرگ» گفت همکاری واقعی میان دو کشور در این مرحله مطرح نشده است و شرط عربستان برای ورود به این موضوع، پذیرش طرح صلح سال 2002 عربستان به‌وسیله اسرائیل است، طرحی که اکنون با تایید اتحادیه عرب به‌عنوان «طرح صلح عربی» مطرح شده است.


نویسنده «بلومبرگ» در پایان می‌نویسد که دستاورد بزرگ دیپلماسی «اوباما» در برابر ایران، تلاش برای دستیابی به هرگونه توافقی است که منجر به تقویت اوضاع ائتلاف عربستان و اسرائیل علیه ایران شود. علاوه بر این، باید توجه داشت که «بنیامین نتانیاهو» از زمان انتخاب مجدد به‌عنوان نخست‌وزیر اسرائیل بیش از پیش از منافع مشترک کشورهای عرب میانه‌رو علیه ایران و نیز طرح صلح عربی سخن می‌گوید.


«گلد» در یکی از مقالاتش از تاریخچه همکاری‌‌ها میان اسرائیل و پادشاهی عربستان سعودی سخن می‌گوید حال ممکن است این روابط رسمی و یا غیر مستقیم بوده باشد. اسرائیل در دهه نود موفق شد نفوذ سیاسی در کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشد و توانست با قطر، عمان و به‌ویژه عربستان روابط اقتصادی برقرار کند. «بندر بن سلطان» سفیر عربستان در آمریکا به‌عنوان ناظر در کنفرانس مادرید (سال 1991) حضور یافت و سعودی‌ها نقش موثری در آن ایفا کردند. از آن زمان روابط آشکاری میان دو طرف به‌وجود آمد، باوجود این تاکنون مقامی اسرائیلی به دعوت سعودی‌ها به خاک عربستان وارد نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته