مظلومی مانند امام حسین(ع) در تاریخ وجود ندارد/ کربلا به شیعه و سنی درس مقاومت میآموزد
مولوی اسحاق مدنی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره نگاه اهل سنت به محرم و واقعه عاشورا گفت: «اهل تسنن به اندازه اهل تشیع به امام حسین(ع) علاقهمند هستند و همانقدر به ایشان ارادت دارند. امام حسین(ع) فرزند پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) است. در تمام کتابهای اهل سنت درباره فضائل امام حسین(ع) و دیگر اهل بیت احادیث زیادی وجود دارد و اکثر خطبههای اهلسنت در نماز جمعه در تمام کشورها حتی در جاهایی که آنها را وهابی میدانیم جمله "سیدا شباب اهل جنة الحسن و الحسین" تکرار میشود.»
او ادامه داد: «امام حسین(ع) در کربلا مظلومانه شهید شد و حق با ایشان بود، در این رابطه هیچکس شکی ندارد، تنها مسئلهای که وجود دارد مراسم عزاداری است که اهل سنت این مراسم عزاداری را بجا نمیآورند و به این معنا نیست که چون مراسم برگزار نمیکنند ارادت هم وجود ندارد. اهل تسنن نه فقط برای امام حسین(ع) بلکه برای هیچکس عزاداری ندارند. نفس مراسم بین اهل تسنن به این شکلی که در میان اهل تشیع است وجود ندارد. ولی اصل کربلا و مظلومیت امام حسین را هیچکس از اهل سنت منکر نیست و همه به به ایشان ارادت تام دارند.»
مدنی درباره نگاه اهل تسنن به فلسفه عزاداری گفت: «چون در مذهب اهل سنت مراسم عزاداری نیست به آن عمل نمیکنند ولی اگر اهل تشیع مراسمی برگزار کنند با آن مخالفتی ندارند. نه تنها بعد از انقلاب اسلامی بلکه قبل از انقلاب هم دستهجات اهل تشیع در مناطق اهل سنت بدون هیچ مزاحمتی برگزار میشد.»
او با بیان اینکه در میان اهل تسنن در نفس واقعه عاشورا اختلافی وجود ندارد گفت: «اهل سنت یزیدیان را ظالم میدانند و آنها را نفرین میکنند و امام حسین(ع) را بر حق میدانند. کتابهای اهل سنت این واقعه را با سوز و گداز نقل میکنند و تشخیص نمیدهید که از طرف فرد شیعه نقل شده است یا سنی.»
عضو سابق مجلس شورای خبرگان رهبری درباره هدف امام حسین در عاشورا گفت: «عاشورا حادثه تلخی است که در طول تاریخ، نه تنها اهل تسنن بلکه هر انسان غیر مذهبی عاقلی، اهداف امام حسین(ع) را عالی و شهادت ایشان را مظلومانه میداند.»
به گفته مولوی مدنی در تاریخ مظلومی مانند امام حسین(ع) که به دست کسانی که به پدر و جد او ایمان آورده بودند کشته شود، نیست. وقتی امام حسین به کربلا رسید دستهای که با حر آمده بودند پشت سر امام نماز خواندند و ایشان به دست چنین افرادی با وضعیت فجیع شهید شدند. هیچکس نمیتواند عکسالعمل دیگری در برابر این مظلومیت داشته باشد. تمام کسانی که در این واقعه در برابر امام حسین صفآرایی کردند چه کسانی که از ته قلب راضی بودند و چه کسانی که به یزید و یزیدیان کمک کردند، منفوراند و موجب عذاب الهی.»
او به پیام حرکت امام برای وحدت اهل تشیع و تسنن اشاره کرد و گفت: «اهل تشیع و تسنن اگر اهداف سویی نداشته باشیم و به این واقعه درست نگاه بکنیم این کاری است که در تاریخ اسلام اتفاق افتاد و به قول یکی از شاعران بزرگ "سر داد و نداد دست در دست یزید، حقا که بنای لا اله است حسین" این واقعه حقیقت اسلام را برای ما روشن میکند. خیلیها شجاع هستند اما امام حسین فرزندان کوچکش همراهش است، خواهر، برادرزادهها و تمام اهل بیتش همراهش هستند. یک دسته لشکر دشمن را هم میبیند که در برابر آنها هستند و قطعا هم میداند که از اینجا جان سالم به در نمیبرد و جلوی چشمان این کودکان و اهل بیتش اینگونه مردانه و شجاعانه تا آخرین لحظه میجنگد. حتی دشمن حاضر به مذاکره است و قصد داشت امام را پیش یزید ببرند اما برای امام، شهادت افضل است. سر و رمزی در این واقعیت و حقیقت اسلام همین است. درباره امام حسین و مظلومیت ایشان شیعه و سنی هیچ اخلافی ندارند. این میتواند بهترین الگو برای ما باشد که چه شیعه چه سنی در برابر ظلم مقاومت کنند و به عنوان یک مسلمان ذلت را تحمل نکنند. از این جهت خود کربلا برای کل جهان اسلام درس کمی نیست.»
اسحاق مدنی ادامه داد: «کسانی در دنیا همیشه بودهاند که از آب گل آلود ماهی میگرفتند، نفس اینکه یکی شیعه باشد و دیگری سنی، اختلاف و مشکلی به وجود نمیآورد. ولی این سوء برداشتها از این مذاهب و به جان یکدیگر انداختن مذاهب به جز کسانی که دشمن اسلام باشند، هیچ مسلمان واقعی انجام نمیدهد. همانطور که امام و آقا فرمودند شیعه وسنی که بر علیه یکدیگر کار کنند نه شیعه هستند نه سنی. واقعیت است کسی که اینها را بر علیه یکدیگر تحریک کند جهان اسلام هیچگاه آرامش پیدا نمیکند و همیشه باید باهم درگیر شویم و دشمنان حداکثر استفاده را میبرند. کسانی که دنبال این کارها هستند، اشتباه نکنند. برخی از اینها به عنوان عاشق و عالم مذهبی اختلافافکنی میکنند. چطور یک نفر میتواند دین امام حسین و چیزی که امام حسین به خاطر آن شهید شد را انکار کند. امام حسین که با دنیا نجنگید او فقط میخواست حقیقت اسلام را نشان دهد. اگر عدهای امام حسین را بهانهای قرار دهند برای اختلافافکنی و تضعیف دین، یقینا نمیتواند مسلمان واقعی باشد. مسلمان واقعی آن است که برادر مسلمانش را تحمل کند. هرکس با فکر و دید خودش و کسی حق ندارد مسائل اینچنینی را دستاویزی برای اختلاف بین امت شیعه و سنی قرار دهد.»
انتهای پیام/