دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نخستین نشست خبری وزیر ارشاد دولت دوازدهم

قول صالحی برای حفظ تئاتر شهر/ بهبود فضای کسب و کار فرهنگی

نشست خبری سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه ۳ مهرماه در سالن همایش‌های وزارت ارشاد برگزار شد.
کد خبر : 215631

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست ضمن ارایه آمار فعالیت‌های خود در یک ماهی که از انتصاب وی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد می‌گذرد،‌ گفت: رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی باید آنچه در این یک ماه انجام گرفته را بداند و مسئولان باید همه اطلاعات را در اختیار رسانه بگذارند تا در معرض داوری قرار گیرد. چرا که رسانه چشم بیدار و هوشیار مسئولان است.


وی افزود: در این یک ماه فصل اول کار من معطوف به برنامه‌ای بود که به مجلس داده‌ بودم که به دو گونه می‌توان با آن مواجه شد. یکی گونه‌ای است که برای گرفتن رای اعتماد است و دوم گونه‌ای است که باید به آن عمل شود. نگاه من به اعتبار و برداشت شخصی از قانون و اخلاق این است که مجلس به عنوان رای اعتماد یک عهدی را به من واگذار می‌کند.


وزیر ارشاد افزود: بعد از رای اعتماد، در مرحله اول نظرات اصلاحی است که می‌توانست مکمل هر برنامه‌ای باشد که البته تغییری در روح برنامه‌ هم ایجاد نکند. مستندسازی دقیق‌تر با بالادستی‌ها صورت گرفت و ویرایش نهایی انجام شد که در آن به 3 هدف، 9 مساله و 40 برنامه در برنامه وزارت ارشاد رسیدیم که آنها را با شعار گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی پیش می‌بریم. این 40 برنامه در 3 بسته جای گرفته است.



*اقدامات وزارت ارشاد در 40 برنامه تنظیم شده است


صالحی ادامه داد: بسته اول هویت ایرانی- اسلامی است که در آن با 2 مساله و 9 برنامه روبه‌رو هستیم. بسته دوم تولید و مصرف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است که در آن با 4 مساله و 19 برنامه مواجه هستیم و بسته سوم مناسبات فرهنگی بین‌المللی است که در آن 3 مساله و 12 برنامه وجود دارد. کلید اقدام این 3 بسته و 40 برنامه در فضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زده شده است و توسط من به همه معاونت‌ها ابلاغ شده است.


وی خاطرنشان کرد: امیدوارم از این مسیری که طی می‌کنیم برای تحقق دولت دوازدهم به 3 تا 5 اقدام اساسی برسیم. پاره‌ای از اقدامات ستاره‌دار و مهم و برخی از اقدامات جاری و روزآمد هستند، امیدواریم تا پایان مهرماه این اقدامات کامل شود.


صالحی با اشاره به اینکه عملا این 40 برنامه با اقداماتی که دولت دوازدهم می‌تواند شکل گیرد مشخص می‌شود، گفت: هم تعهدات ما به حوزه فرهنگ و هنر رسانه و هم تعهدات‌مان به مجلس و هم نقشه راه ما به آینده با این چشم‌انداز مشخص شود. در این یک ماه برنامه 100 روزه وزارت فرهنگ که دکتر روحانی هم در دولت یازده و هم دولت دوازده تاکید داشتند که در هر وزارتخانه یک برنامه 100 روزه از اقداماتی که قرار است رخ دهد، توسط مسئولان وزارتخانه تدوین شود. ما هم این اقدامات صد روزه را به مجلس ارسال کردیم و به آن متعهد هستیم.


*بهبود فضای کسب و کار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای از برنامه‌های وزارت ارشاد دولت دهم


وی افزود: این بسته در چند حوزه ارائه شده که بهبود فضای کسب و کار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای را شامل می‌شود. به عنوان مثال شناسایی قوانین و مقررات و ساختارهایی که مانع بهبود کسب و کار هستند را در آن در نظر گرفته‌ایم.


وزیر ارشاد اضافه کرد: بخش دیگر از این اقدامات 100روزه در حوزه شفاف‌سازی است. مثل انتشار تمامی هزینه‌ها و بودجه برنامه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای. و یا فراهم کردن امکان انتشار قراردادهای وزارت ارشاد چه در حوزه حمایتی و چه در حوزه کاری برای رسانه‌ها. که مردم حق دارند بدانند وزارت ارشاد با چه کسانی ارتباط حمایتی و با چه کسانی ارتباط کاری دارد و البته طرف قرارداد ما نیز باید با همین نگاه وارد شود.


*شعار وزرات ارشاد دولت دهم؛ گفت‌وگوی فرهنگی و هنری است


وی با اشاره به اینکه گفت‌وگوی فرهنگی - هنری بخشی از شعار ما است، اضافه کرد: تشکیل دبیرخانه این گفت‌وگوی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای جزو اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم است، چرا که همان‌طور که من در مجلس هم گفتم، ما دچار فقر گفت‌وگو هستیم.


صالحی ادامه داد: گفت‌وگو یک شعار محوری برای این دوره است که تشکیل دبیرخانه آن، شروع کارش محسوب می‌شود. تمرکززدایی دولتی- جغرافیایی در بسته 100 روزه ما دیده شده، حضور جدی‌تر و قاطع‌تر نمایندگان صنوف و تشکل‌ها در شوراهای سیاست‌گذاری در همه معاونت‌ها و سازمان‌ها در دستور کار بسته 100 روزه ما قرار دارد. همچنین استفاده کردن از مراکز استانی در تصمیم‌گیری‌ها هم به اعتبار حقوقی و هم به اعتبار حقیقی افراد و دخیل کردن همه آنها در تصمیم‌گیری‌ها جزو برنامه‌های 100 روزه است. این برنامه 100 روزه کمک می‌کند که ما اولین پایه‌ریزی‌ها را امیدوارتر جلو ببریم.


وی افزود: در مشورت‌گیری‌هایی که در این یک ماه صورت گرفت، تلاش کردیم که بیشتر شنونده باشیم و به طرف پیشنهادات حرکت کنیم. البته فرصت جلسات اداری وقت شنیدن را از ما کم می‌کند، اما به هرحال ما سعی کردیم که بیشتر بشنویم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم اشاره کرد: یک مکانیزم دیگری که در این یک ماه آن را طی کردیم و از آن بهره بردیم، این بود که در همه حوزه‌ها اعم از نقاشی، عکاسی، مجسمه‌سازی، رسانه و غیره با 5 الی 7 نفر از پیشکسوتان آنها مصاحبه‌های انفرادی انجام دادیم و از نظرات‌شان استفاده کردیم.



*انسجام‌گرایی دورنی اقدام چهارم وزارت فرهنگ


وی در خصوص اقدام چهارم توضیح داد: ما درخصوص بحث انسجام‌گرایی درونی وزارت است که 10 حوزه فعالیتی دارد که در هر بخش این 10 حوزه معاونت‌ها و سازمان‌ها کار می‌کنند. نگاه من این است که ماه اول را به شناسایی و تدوین برنامه‌های خودم برای وزارت ارشاد اختصاص دادم و ماه دوم را برای استقرار معاونت‌ها، مدیریت‌ها و زیرمجموعه‌های آنها گذاشتم.


صالحی‌ بیان کرد: رویکرد اول من این است که آدم‌ها را انتخاب کنیم؛ آنها برنامه‌هایشان را بیاورند و با هم روی برنامه‌ها کار کنیم. رویکرد دوم من که بیشتر هم آن را می‌پسندم این است که وزارت فرهنگ را بیشتر بشناسیم. از مشورت‌های دیگران برای این شناخت بیشتر استفاده کنیم؛ برنامه‌ها را مشخص‌سازی کنیم و بعد به سراغ آن برویم که کدام برنامه برای کدام معاونت سازمان مناسب‌تر است و در نهایت آن را اجرایی کنیم.


*قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حفظ تئاتر شهر


در ادامه نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سوالاتی از سوی خبرنگاران مطرح شد که وزیر دولت دوازدهم به تمامی آن پاسخ داد. صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا در مورد بازسازی تئاتر شهر و برنامه مدون و منظم که این بازسازی یک بار برای همیشه به سرانجام برسد که یا بتوان از آن بهره گیری کرد و یا به عنوان یک میراث فرهنگی برای هنرمندان و مردم باقی بماند گفت: ما به تئاتر شهر و تالار وحدت حس نوستالژی داریم. از سوی دیگر این دو مکان پایگاه های مهمی برای همه ما هستند. اینکه این مکان‌ها آبرومندانه مسیر حیات خود را ادامه دهند و دچار ویرانی تدریجی نشوند دغدغه درستی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اینکه این مشکل در این چهار سال به کل حل شود را نمی‌توان قول دهم، اما تلاش می‌کنم این کار را بکنم، من هم مثل همه کسانی که با این جور محیط ها زندگی کرده ام ارزشمند است که این مکان ها پابرجا و پر رونق بمانند برخی اتفاق ها نگران کننده است و تلاش می کنم این جور مکان ها شایسته اداره شود.


*لغو مجوزها غلط است


وی درباره رفتارهای فراقانونی مانند لغو کنسرت‌ها در حوزه موسیقی گفت: مسلما اینطور است که کشور را باید با قانون اداره کرد. قانون بد بهتر از بی قانونی است و هیچ رفتار فراقانونی با هیچ استدلالی پذیرفتنی نیست این رویکرد من است و با همین رویکرد در حال گفتگو هستیم.


وی افزود:‌ در همین راستا گفتگوهای موثری با مجموعه‌ها داشته‌ایم که امیدوارم این گفتگوها که قسمت های روشنی داشته به نتیجه برسد و هیج کار غیرقانونی انجام نشود و قانون مبنای عمل همه باشد. فکر می کنم گفتگو ها می تواند به ثمر بنشیند.


صالحی خطاب به رسانه ها گفت: البته نکته مهم این است که رسانه ها هم باید وزن خبر را بدانند و اغراق کردن درباره هر موضوعی می تواند اعتماد ما را از بین ببرد. مثلا باید به این مساله توجه کنیم که مجوزهای زیادی ارایه شد و در مواردی هم لغو مجوز داشته‌ایم که نسبت آن به تعداد مجوزها اندک بوده است. نباید فضا را جوری کرد که اینگونه القا شود که اجراهای صحنه ای در کشورمان انجام نمی شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: البته لغو یک مجوز هم غلط است و باید به راهی برویم که مردم، حاکمیت را به عنوان نظام بشناسند نه یک فرد. در گفتگوهایی که داشته ایم به همین نکته رسیدیم که ما مسئولان باید خودمان مسایل را حل کنیم و مردم را گرفتار مسایل خودمان نکنیم و همین موارد محدود را هم باید به صفر رساند.



*نمی‌توان آمارها و شاخص‌ها را ندیده گرفت


صالحی درباره سطح کیفی تئاترهای روی صحنه نیز گفت: فعالیت های فرهنگی هنری ما هم شاخص کاربری و هم درونی و نرم افزاری دارد که متاسفانه عمده شاخص های ما کاربری است و مدام می گوییم این تعداد تولید و اجرا شد. البته نمی شود این شاخص ها را ندید و کسانی که چنین کاری می کنند نمی شود گفت کارشان غلط است ولی باید ببینیم ما در اجرای تئاترها، چقدر تولید نمایشنامه و تنوع تئاتر هم داریم بنابراین باید در این حوزه‌ها کارشناسانه ورود کرد.


وی افزود: باید فکر کنیم که چطور می توان بخش های مختلف را به هم وصل کرد. باید فکر کنیم تئاتر چگونه به ادبیات وصل می شود. امیدوارم به سمت شاخص های نرم افزارانه برویم، البته رونق شاخص کاربری را بد نمی بینم اما صرفا نباید روی آنها تاکید کرد.


*تکلیف بودجه هر حوزه به زودی مشخص می‌شود


صالحی درباره بودجه تئاتر بیان کرد: من هم از گذشته خبرهای افزایش بودجه تئاتر را شنیده بودم، اما ما در ۶ ماه اول سال گرفتار مشکلی کاری از نظر تخصیص بودجه بودیم و امروز جلسه ای درباره بودجه ۹۶ داریم و این موضوع را پیگیری می کنم که چه میزان بوده و روند مصرف این بودجه چگونه بوده است.


صالحی درباره تغییرات سازمان سینمایی گفت: برنامه ها را مشخص کرده ایم و دوستان بر اساس همین برنامه‌ها پیش می‌روند.


در سازمان اداری ما گاهی از همه ظرفیت مدیران به خوبی استفاده نمی‌شود، البته این به معنای این نیست که همه باقی می‌مانند اما به معنای رفتن همه هم نیست به ویژه اینکه دولت دوازدهم ادامه دولت یازدهم است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اجرای برنامه‌ها با تغییرات مدیران بیان کرد: هر رویکرد و برنامه ای به کننده کار پیوسته است. برداشت من این است که گاهی از همه ظرفیت منابع انسانی استفاده نمی‌شود و وقتی در معاونت بودیم نمی‌خواستیم این احساس ایجاد شود که اتوبوسی نیرو وارد می‌کنیم. به مرور زمان هم نیروهای جدید و قدیم در یک ترکیب سازی تصاعدی در تحقق برنامه ها قرار گرفتند. فکر می کنم در سازمان اداری ما گاهی از همه ظرفیت مدیران به خوبی استفاده نمی‌شود البته این به معنای این نیست که همه باقی می مانند اما به معنای رفتن همه هم نیست به ویژه اینکه دولت دوازدهم ادامه دولت یازدهم است.


*گزارش کمیته فیلم‌های نوقیفی آماده است


وی درباره اکران فیلم های توقیفی نیز گفت: این تصمیمی بود که به کمیته ای ارجاع داده شد و در حال حاضر گزارش کمیته آماده است. طبیعی است آنچه که در این کمیته اتفاق افتاده مورد قبول است و اگر افراد طبق روال پیش رفته باشند زمینه نمایش آثار با ساختارهای جاری فراهم می‌شود وگرنه باید اصلاحات صورت گیرد ولی آنچه مسلم است اینکه مسیری که پیموده شده قانونی است.


* فرهنگ هوای جامعه است​


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مقابله با ولنگاری فرهنگی گفت: فرهنگ هوای جامعه است و باید به جامعه هوای سالم برسد. آنچه که می‌تواند فرهنگ را آلوده کند به عنوان خطر تلقی می‌شود و زایش فرهنگی اتفاق نمی‌افتد و فرهنگ جامعه دچار مشکل می‌شود. به این دو مساله باید توجه جدی داشت که هم مسیر خلاقیت ها فراهم شود و هم مراقب ریزگردهای فرهنگی بود.


صالحی درباره ارایه مجوزهای ساخت و اکران نشدن آثار پس از اخذ پروانه ساخت که مورد انتقاد اهالی سینما است، اظهار کرد: نباید این اتفاق به این شکل بیفتد که فیلمی تولید شود اما امکان نمایش پیدا نکند. اما تاکید می کنم این موارد هم مانند مساله لغو مجوز کنسرت ها در موسیقی بسیار اندک است. تعداد فیلم هایی که مجوز اکران نمی‌گیرند برابر فیلم هایی که به نمایش در می آیند تعداد زیادی نیستند.


*لطفا تصورات اغراق‌آمیز ایجاد نکنیم


وی افزود: اما باز هم تاکید می کنم که یک مورد هم زیاد است ولی رسانه ها هم باید به همین مقدار بحث را پیگیری کنند و تصور اغراق آمیز ایجاد نکنیم. مسیری که شورای پروانه ساخت و نمایش طی می کنند باید درست شود تا دیگر گسلی در بین آنها نباشد و صحبت‌هایی نیز در زمینه ربط این دو شورا و حل فاصله آنها شده است.


صالحی درباره تکلیف بقیه فیلم‌های توقیفی گفت: وزیر مستقیما درباره محصولات فرهنگی ارشاد تصمیم گیرنده نیست و این موضوع در ساختار خودش دنبال و نتایج آن از کانال های مربوطه اعلام می شود.


در این دولت نگاه اعتدالی وجود دارد؛ به معنی اینکه از همه ظرفیت ها بدون رانت های گروهی و حزبی استفاده می شوداین عضو کابینه دولت دوازدهم درباره رویکرد وزیر گفت: در این دولت نگاه اعتدالی وجود دارد؛ به معنی اینکه از همه ظرفیت ها بدون رانت های گروهی و حزبی استفاده می شود.


صالحی درباره از سرگیری فعالیت برخی هنرمندان که بعد از انقلاب ممنوع الفعالیت شده اند نیز بیان کرد: ما از ناحیه ارشاد هنرمند ممنوع الفعالیت نداریم و شاید از حوزه قضایی این اتفاق افتاده باشد ولی از سوی ارشاد هنرمند ممنوع الفعالیت وجود ندارد.


وی درباره همراه کردن تعدادی از هنرمندان با سیاست های دولت گفت: راه حل را گفتگو و تحمل و مدارا می دانم. این گفتگو با تحمل می تواند ما را به نقطه ای برساند که طرفین احساس بهتری داشته باشند.



*با ادبیات مناسب‌تر با هنرمندان سخن بگوییم


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حفظ ساحت هنرمندان و حرف های علی معلم رییس فرهنگستان هنر درباره مناقشه اخیر درباره ۵۰۰ تابلو نیز گفت: توصیه این است که کسانی که وارد حیطه حریم خصوصی هنرمندان می شوند با ادبیات متناسب با هنر صحبت کنند. باید از مسایلی که می تواند این تصویر را پدید بیاورد که حریم خصوصی افراد رعایت نشده پرهیز کرد.


صالحی درباره نگاه حمایتی نسبت به فعالیت نابینایان در زمینه های هنری گفت: ما نابینایان را با قدرت خلاقیت نهفته ای که در آنها است می بینیم و باید فضا برای فعالیت آنها فراهم شود.


*برای عدم اکران «رستاخیز» به تهیه‌کننده خسارت داده شده است


صالحی درباره سرنوشت فیلم «رستاخیز» و امکان رفع توقیف آن گفت: «رستاخیز» مربوط به دوره قبل می شود و از همان دوران گفتگوهایی با صاحبان فیلم شده و کارگردان و تهیه کننده به جمع بندی رسیده و مثل هر قراردادی طرفین با آن مبنا حرکت کرده اند. سازمان سینمایی با صاحبان آثار گفتگو داشته و به همین ترتیب خساراتی به تهیه کننده پرداخت شده و نمایش خارجی نیز انجام می شود، اما نمایش داخلی فعلا انجام نمی شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته