دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مهر 1396 - 09:18

ساخت ربات انگلی که به همه‌چیز می‌چسبد+ویدئو

پژوهشگران سه‌ مؤسسه پژوهشی با همکاری یکدیگر رباتی ساختند که به پوست همه جانداران دریایی و بسیاری از اشیاء خشکی می‌چسبد و کنده نمی‌شود.
کد خبر : 214627

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از نیوساینتیست، پژوهش درباره نحوه زندگی و محل زندگی دلفین‌ها و کوسه‌ها کار دشواری‌ است. این جانداران آنقدر سریع حرکت می‌کنند که نمی‌توان با هیچ وسیله‌ای به‌ مدت طولانی آنها را تعقیب کرد.


از سوی دیگر ربات‌های همراه که به آنها متصل می‌شوند، توان تحمل سرعت زیاد و چرخش‌های ناگهانی این جانداران را ندارند از آنها جدا می‌شوند اما سه تیم پژوهشی از دانشگاه‌های هاروارد، کالج بوستون و بهینجا موفق شدند در یک همکاری، نوعی انگل دریایی را به‌ صورت ربات شبیه‌سازی کنند که این مشکل را حل می‌کند.


ربات ساخته‌شده بر اساس نوعی انگل دریایی طراحی شده است که در زیر شکم خود بادکش‌هایی برای چسبیدن به حیوانات دارد. این ربات از پوستی کاملا لیز بهره گرفته است و بادکش‌هایی در تعداد بیشتر و به‌ صورت خطی اما نرم‌تر از انگل دریایی دارد و می‌تواند فشار سرعت‌های بالای کوسه و دلفین را تحمل کند.


ربات جدید حتی ضربه ناشی از بیرون پریدن جاندار از آب یا دور چرخیدن آن‌ را تاب می‌آورد و خارج از آب نیز بدون کنده شدن به سطوحی مانند شیشه، تلفن همراه، چوب و دیگر وسایل می‌چسبد.


کاربرد اصلی این ربات در پژوهش‌های دریایی است اما اگر تولید صنعتی آن انجام شود، در گستره وسیعی از شیشه تمیز کردن در برج‌ها تا نظارت بر کف کشتی‌ها و تأسیسات دریایی قابل استفاده است.







انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته