دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1396 - 09:01

داستان پشت پرده یک عکس غم‌انگیز از زبان عکاس

در این عکس تلخ یک اسب دریایی کوچک را در آب‌های سبز و آبی اطراف اندونزی مشاهده می‌کنید که یک گوش پاک‌کن پلاستیکی صورتی رنگ را تنگ درآغوش کشیده است.
کد خبر : 213591

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، جاستین هافمن، عکاس طبیعت، این عکس را اواخر سال گذشته در ساحل سومباوا، یک جزیره اندونزیایی در جزایز زنجیره‌ای سوندا لسر، گرفته است.


به گفته این عکاس 33 ساله کالیفرنیایی، یکی از همکارانش این موجود دریایی کوچک، به اندازه 3/8 سانتی‌متر، را به وی نشان داده است. این اسب دریایی چنان کوچک بوده که هافمن در ابتدا قصد عکاسی از آن را نداشته است.


وی می‌گوید: «شدت باد زیاد شد و اسب دریایی شروع به دور شدن کرد. ابتدا به یک تکه علف دریایی چسبید».


هافمن شروع به عکسبرداری کرد.


وی افزود: «در نهایت زباله‌های بیشتری شروع به حرکت کردند و این موجود کوچک چنگش به علف دریایی را از دست داد و سپس به یک تکه کیسه پلاستیکی سفید چسبید. شیء بعدی که به آن چنگ انداخت یک گوش پاک‌کن بود».


وی این عکس را وارد رقابت سالانه عکس حیات وحش موزه تاریخ طبیعت لندن کرد که یکی از فینالیست‌ها شد.


هافمن می‌گوید: «می‌خواستم که همه این عکس را ببینند. می‌خواستم که همه واکنشی به آن داشته باشند».


هافمن لیدر سفرهای گروهی است و دسامبر سال گذشته وقتی که عکس اسب دریایی را گرفته در حال به پایان رساندن یکی از این سفرها بوده است.



وی می‌گوید: «وقتی درحال تماشای این موجود کوچک و تقلاهایش بودم، خونم به جوش آمد».


هافمن می‌گوید زباله‌ها به طرف آنها آمده بود و جایی که آنها قرار داشتند را با فاضلاب آلوده کرده بود؛ طوری که می‌توانست بوی بد را استشمام کند. در این میان اسب دریایی نیز در حال یافتن چیزی بود که به آن بچسبد.


وی اضافه کرد: «یک لحظه من این موجود کوچک زیبا و بامزه را جلوی چشمانم داشتم و لحظه بعد مثل این بود که به واقعیت برگردم؛ این چیزی است که هر روز برای این اسب دریایی اتفاق می‌افتد».


این هفته، پس از این که فینالیست‌های رقابت عکس سالانه حیات وحش اعلام شدند، هافمن این عکس را در اینستاگرام منتشر کرد و پاسخ‌های زیادی از مردم در شبکه‌های اجتماعی دریافت کرد که آن را تصویری «شگفت‌انگیز» و «چشم باز کن» خوانده بودند که واقعیت «منزجرکننده‌ای» را نشان می‌دهد.


هافمن در توصیف عکس نوشت: «آرزو می‌کردم که چنین عکسی وجود نداشت اما کاملا حقیقی است و می‌خواهم که همه آن را ببینند».


براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان محیط زیست در سال 2015، اندونزی دومین تولیدکننده آلودگی دریایی در جهان است و سالانه 3/22 میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌کند. طبق گفته‌های سازمان ملل، این کشور قول داده که تا سال 2025 تولید زباله خود را تا 70 درصد کاهش دهد.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته