دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1394 - 12:57
بررسی توفان‌های اقیانوسی در شبیه‌ساز تانکری آمریکا آغاز شد

هیولای توفان‌ساز در دانشگاه میامی

دانشمندان از این پس در دانشگاه میامی آمریکا با زدن یک کلید در مدت چند دقیقه می‌توانند توفان‌هایی با درجه 5 در مقیاس شدت، درست کنند.
کد خبر : 21186

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Nature، تا پیش از این دانشمندان علوم هواشناسی و اقیانوس شناسان، برای بررسی یک توفان با درجه 5 می‌بایست به کمک ماهواره یا تجهیزات خاص، دور دنیا به دنبال توفان بچرخند و جان خود و همکارانشان را برای اندکی اطلاعات به خطر بیندازند اما از ماه گذشته یک تانکر شبیه‌ساز در دانشگاه میامی نصب شده است که قادر است این خشم طبیعت را شبیه‌سازی کند.


تانکر دانشگاه میامی که در ابعاد 20 در 6 متر ساخته شده، «ساستِین» نام دارد که کوتاه شده نام انگلیسی «تأسیسات بررسی هم‌کنش میان اتمسفر و حرکات افقی آب دریا» است و در جزیره‌ای در نزدیکی ساحل فلوریدا نصب شده است.


روش کار این وسیله به این شکل است که با چرخاندن کلید اتاق فرمان، آب داخل تانکر شروع به نوسان به طرفین کرده و سپس فن‌های قدرتمند بادهایی تا سرعت 175 مایل بر ساعت (280 کیلومتر بر ساعت) درست می‌کنند که در مدت کوتاهی دقیقا رفتار یک توفان عظیم اقیانوسی را در یک فضای بسته خواهد داشت.


رده پنجم توفان‌های دریایی به توفان‌هایی تعلق دارد که سرعت باد در آنها بالاتر از 250 کیلومتر در ساعت است. این توفان‌ها اغلب در مناطق میانی اقیانوس به ‌وقوع می‌پیوندند که با جابه‌جایی‌های عظیم آب و موج‌های به ارتفاع بیش از 12 متر همراه است.


تا پیش از این شبیه‌سازهای دانشگاهی توانایی ساختن توفان‌هایی تا رده 3 را داشتند اما اکنون دانشمندان به کمک ساستین امیدوارند بتوانند داده‌‌های تازه‌ای درباره توفان‌هایی که بیش از 250 کیلومتر سرعت دارند، به دست بیاورند.


اگر چه طی یک قرن گذشته تنها 3 توفان با این درجه از شدت به سواحل آمریکا رسیده است و در طول تاریخ نیز شواهد تنها 23 توفان با چنین شدتی را در جهان بشر ثبت کرده‌اند که به خشکی رسیده باشد، اما محققان مرکز آب‌وهوا و اقیانوس دانشگاه میامی از اطلاعات به دست آمده در تحقیقات تانکری خود برای بالا بردن امنیت سکوهای نفتی، تأسیسات دریایی، حوزچه‌های پرورش ماهی دریایی و دیگر سازه‌ها بهره خواهند گرفت.


آنها همچنین نمونه‌هایی از ساختمان‌ها و ماکت‌های شبیه‌سازی شده‌ در ابعاد کوچک از تأسیسات بندری میامی و فلوریدا را نیز در این تانکر نصب کرده‌اند تا میزان مقاومت آنها در صورت برخورد احتمالی با چنین پدیده‌ای را بسنجند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته