دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارشی از انتخاب شهردار و سرپرست شهرداری تا تغییرات در شهرداری

بررسی حاشیه های انتخاب شهردار و سرپرست شهرداری

شورای شهر پنجم تهران به ریاست محسن هاشمی‌رفسنجانی اما در اولین تصمیم خود با 21 رای محمدعلی نجفی را به‌عنوان شهردار تهران برگزید؛ انتخابی که از همان ابتدا با اما و اگرهایی همراه بود.
کد خبر : 207064

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از فرهیختگان، مدیریت 12 ساله قالیباف بر شهرداری پایتخت هفته گذشته پایان یافت و او برای انجام مناسک حج با آسودگی خاطر از دغدغه‌های کلانشهر تهران عازم خانه خدا شد. شورای شهر پنجم تهران به ریاست محسن هاشمی‌رفسنجانی اما در اولین تصمیم خود با 21 رای محمدعلی نجفی را به‌عنوان شهردار تهران برگزید؛ انتخابی که از همان ابتدا با اما و اگرهایی همراه بود. نجفی که پیش از این ریاست سازمان میراث فرهنگی را به دلیل عارضه قلبی ترک کرده بود، اینک باید شهری چون تهران را اداره کند که به گفته محمدباقر قالیباف از ساعت 6 صبح تا 12 شب باید برایش کار کرد. گذشته از اینکه محمدعلی نجفی توانایی اداره شهر تهران را دارد یا خیر حواشی دیگری نیز پس از این انتصاب به وجود آمد.
عدم تایید حکم نجفی از سوی وزارت کشور


شورای شهر تهران که روز چهارشنبه هفته گذشته در اولین جلسه رسمی خود به اتفاق آرا نجفی را به‌عنوان شهردار انتخاب کرده بودند، انتظار داشتند وزیر کشور به سرعت حکم وی را امضا کند تا در روز شنبه چهارم شهریور ساختمان خیابان بهشت و اتاق شهردار خالی نماند. این رویا اما به واقعیت تبدیل نشد و وزارت کشور روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «تاکنون پاسخ استعلامات آقای محمدعلی نجفی واصل نشده و به تبع آن حکم انتصاب نیز صادر نشده است.» محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، قبل از مراسم تحلیف منتخبین شورای شهر تهران، گفته بود: «با توجه به انتخاب اجمالی آقای نجفی به‌عنوان شهردار توسط منتخبین شورای پنجم، ضرورتی برای انتخاب سرپرست در شهرداری تهران وجود ندارد.» هاشمی بیان کرد: «براساس پیگیری‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود تا روز شنبه حکم نجفی برای حضور در شهرداری توسط وزارت کشور تایید شود.»
انتخاب سرپرست برای شهرداری


صبح شنبه در حالی که از وزارت کشور خبری مبنی‌بر صدور حکم نجفی واصل نشد، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، ری و تجریش پس از جلسه نجفی شهردار منتخب تهران با معاونان و مدیران شهرداری و همچنین اعضای شورای شهر تهران، خبر از انتخاب سرپرست برای شهرداری داد.
گسترش شایعات درباره حکم نجفی


برخی رسانه‌ها از روز گذشته شایعاتی را مبنی‌بر فشارهایی بر وزارت کشور در جهت عدم تایید حکم نجفی به میان آوردند. شایعاتی مبنی‌بر توقف صدور حکم شهردار جدید محمدعلی نجفی به خاطر برخی ارتباطات با باندهای ثروت و برگزاری جلسات پیوسته وی با این جریانات در یک ماه اخیر در محلی در غرب تهران که البته به سرعت تکذیب شد.


اخبار ضد و نقیض حاکی از آن بود که رحمانی‌فضلی وزیر کشور حتی در جلسه‌ای با حضور نجفی قبل از انتخاب توسط شورای شهر به وی گفته بوده حکم وی تایید نخواهد شد و بهتر است از کاندیداتوری شهرداری انصراف بدهد. روز گذشته اما بعد از تعیین سرپرست جدید برای شهرداری تهران که قرعه آن به نام سلیمی با ۲۰ رای موافق خورد نجفی با هاشمی در صحن تماس تلفنی گرفت.
رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی در مورد تماس تلفنی نجفی با وی و خروجش از صحن شورا بیان کرد.


محسن هاشمی در پی تماس تلفنی محمدعلی نجفی صحن شورای شهر را برای مدتی ترک کرد و امینی نایب‌رئیس، اداره جلسه را برعهده گرفت.


خوش‌بینی هاشمی


محسن هاشمی پس از ورود دوباره به صحن گفت: «لازم است توضیحاتی در مورد تماس تلفنی نجفی به اعضای شورا بدهم.» وی افزود: «اتفاقات مثبتی در راه است و حتی گفتند حکم سلیمی را نزنید. اما اگر یک ساعت هم باشد باید سرپرست تهران مشخص شود.»
اتفاقات سال 82 تکرار شد


این جنجال‌آفرینی‌های رسانه‌ای درخصوص تاخیر در صدور حکم شهردار تهران در حالی است که مشابه این اتفاق در سال 82 از سوی وزارت کشور وقت برای محمود احمدی‌نژاد شهردار منتخب شورای شهر تهران افتاد.


در آن سال با گذشت دو هفته از معرفی شهردار جدید تهران به وزارت کشور، وزیر کشور بدون اعلام هرگونه دلیلی از صدور حکم شهردار منتخب شورای شهر امتناع می‌کرد. این در حالی بود که صدور احکام دو شهردار منتخب شورای پیشین شهر تهران بدون هیچ‌گونه تاخیر صادر شده بود.


معاون شوراهای وزیر کشور دولت اصلاحات در این خصوص اظهار داشت: «عده‌ای با شلوغ و آلوده کردن فضا، قصد دارند در بحث انتخاب شهردار، وزیر کشور را مجبور به انجام این کار کنند.


اشرف بروجردی که در دولت یازدهم نیز مسئولیت داشت، در سال 82 در گفت‌وگو با «ایرنا» این کار را به جناح مقابل نسبت داد اما به فرد یا جریان خاصی اشاره نکرد. معاون وزیر کشور همچنین مطبوعات را به همسویی در شلوغ کردن اوضاع متهم کرد. وی گفت درخصوص سوابق کاری فردی که قرار است حکمی برای او صادر شود باید به‌طور کامل تحقیق شود.


نکته جالب شباهت اظهارنظر مسئولان وزارت کشور در سال 82 و 96 است. سخنگوی وزارت کشور دولت اصلاحات نیز پس از تاخیر بیش از یک‌ماه صدور حکم محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار پایتخت در سال 82 به رسانه‌ها گفته بود: «همه منتظر تصمیم وزیر کشور هستیم و او پس از انجام روال قانونی تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.»


وی درباره استعلام وزارت کشور از وزارت اطلاعات درباره احمدی‌نژاد گفت: «این کار برای همه مدیران صورت می‌گیرد و مساله تازه‌ای نیست. ضمن آنکه نتیجه استعلام وزارت اطلاعات دریافت شده و وزیر کشور پس از مطالعه پرونده شهردار و مشورت با مشاوران خود و اعضای شورای شهر، نظر خود را اعلام می‌کند.»


وی خبر منتشرشده درباره امضای حکم شهردار را تکذیب کرد و گفت: «تاکنون هیچ حکمی امضا نشده است. یکی از اعضای شورای شهر روز یکشنبه از امضای حکم احمدی‌نژاد خبر داده بود.»


تفاوت عمده‌ای که میان سال 82 و 96 وجود دارد این است که در سال 82 دولت و شهرداری کاملا نقطه مخالف یکدیگر بودند اما امروز شهرداری و دولت همسو با یکدیگر شکل گرفته‌اند ولی در این شرایط وزارت کشور از تایید حکم نجفی تا امروز امتناع کرده است.
حضور شهردار در هیات دولت پس از سال‌ها


احمدی‌نژاد البته اولین شهردار پایتخت بود که هیات دولت نیز از وی استقبال نکرد و اجازه حضور در جلسات کابینه اصلاحات را نداشت. البته این رفتار دولت اصلاحات به پس از این دوران یعنی شهرداری قالیباف نیز سرایت کرد. حال با توجه به هماهنگی ظاهری دولت و شهردار باید دید آیا شهردار تهران در جلسات هیات دولت اجازه ورود پیدا می‌کند یا خیر.


محمدعلی نجفی اما ظاهرا منتظر حکم وزارت کشور ننشست و پس از انتخابش توسط اعضای شورا و قبل از طی شدن روال قانونی معرفی شهردار، در اقدامی عجیب سرپرست مهم‌ترین ارگان رسانه‌ای شهرداری یعنی موسسه همشهری را تعیین کرد. او که از روز چهارشنبه خود را شهردار رسمی پایتخت می‌دانست برخلاف عرف در ساختمان خیابان بهشت نیز حاضر شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته