دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1396 - 15:30

بازوی رباتیکی که با زبان اشاره صحبت می‌کند + ویدئو

محققان بلژیکی مشغول ساخت یک بازوی رباتیک به عنوان مترجم زبان اشاره هستند که می‌تواند کلمات بیان شده را در قالب اشاره ترجمه کند.
کد خبر : 204159

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، گروهی از محققان دانشگاه Antwerp واقع در بلژیک در حال تولید یک بازوی رباتیک هستند که به نوعی مترجم زبان اشاره می‌شود. این اولین نسخه دست رباتیک به نام Aslan است که با پرینت سه‌بعدی تولید شده است و می‌تواند متن را به حرکات انگشت اشاره ترجمه کند.



هدف نهایی این گروه تحقیقاتی ساخت یک ربات دو بازویی است که بتواند پیچیدگی زبان اشاره را به طور کامل برساند. محققان تاکنون راه‌های زیادی را آزمایش کرده‌اند تا شکاف بین شنوایان و ناشنوایان را از بین ببرند و برای این منظور ابداعاتی چون دستکش هوشمند و دستگاه‌هایی شبیه تبلت ساخته‌اند که حرکات و اشاره‌های را به متن یا صوت تبدیل می‌کنند؛ تولید ربات آوازه‌خوان هم از دیگر ابداعات ساخت کمپانی «توشیبا» است.



پروژه Aslan به منظور ترجمه متون یا واژه‌های بیان‌شده به زبان اشاره طراحی شده است. در این حالت، بازوی Aslan به کامپیوتری متصل و آن هم به یک شبکه وصل می‌شود.



کاربران قادرند به این شبکه محلی متصل شوند و پیام‌های متنی به این بازو ارسال کنند؛ سپس این دست پرینت سه‌بعدی کار خود را آغاز می‌کند. در حال حاضر، در این سیستم از سیستم الفبایی موسوم به انگشت‌نگاری استفاده می‌شود که هر کلمه از طریق حالت جداگانه‌ای متصل می‌شود.



این دست رباتیک از 25 قطعه پرینت سه‌بعدی ساخته شده از پرینتر رومیزی، به اضافه 16 موتور خودمهارکننده، سه کنترل کننده موتور، یک میکروکامپیوتر و چند بخش الکترونیکی بخش‌های تولید شده است. پرینت‌های این قسمت‌های پلاستیکی حدود 139 ساعت زمان می‌برد در حالی که سرهم‌بندی قسمت‌های مختلف بازوی سه‌بعدی نیز 10 ساعت زمان می‌برد.



کار ساخت این بازوی چاپ‌‌شده تحت کنترل یک شرکت جهانی پرینت سه‌بعدی به نام 3D Hubs است. این بازوی سه‌بعدی قرار نیست جای مترجمان انسانی را بگیرد؛ در عوض، محققان آن را فرصتی برای کمک به مبتلایان به اختلالات شنوایی در موقعیت‌هایی می‌دانند که دسترسی به نیروی انسانی قابل دسترس نیست.



فرد نابینایی که باید در یک دادگاه یا سر کلاس درس حضور یابد، از گزینه‌هایی است که می‌توانند از این بازوی رباتیک استفاده کنند و از قدرت ترجمه آن بهره‌مند شوند. نمونه فعلی تنها قادر به ترجمه متن به نشانه‌های انگشتی است، این گروه تحقیقاتی در حال بررسی روی تکمیل این سیستم هستند تا نسخه جدیدتری از این بازوی رباتیک را بسازند که گزینه‌های بیشتری را نیز دربرگیرد.



در زبان اشاره، معنا از طریق ترکیبی از حالات دست، طرز قرار گرفتن بدن و حالات صورت منتقل می‌شود بنابراین، محققان در تلاشند این کار را از طریق دو بازو انجام دهند. آنها ترجمه کلمات بیان‌شده به زبان اشاره را نیز مورد آزمایش قرار داده‌اند و از وب‌کم برای تشخیص حالات صورت و آموزش حالات جدید ربات استفاده می‌کنند که در حال حاضر از طریق دستکش الکترونیک این کار را انجام می‌دهند.​


در ادامه می‌توانید نحوه عملکرد این دست رباتیک را تماشا کنید:





مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته