دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1396 - 09:45
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد

بهبودبخشی خواص کامپوزیت­‌های دندانی با استفاده از نانومواد

عضو برتر چهره‌های استعدادهای درخشان و دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات از تحقیقات بر روی بهبودبخشیدن خواص کامپوزیت‌­های دندانی با استفاده از نانومواد خبر داد.
کد خبر : 201594

زهرا روشنی- شهرام سلیمانی دانشجوی دکتری تخصصی فیزیک گرایش حالت جامد واحد علوم و تحقیقات است. او مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی را به ترتیب در واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گذرانده است.


معدل دروس گذرانده دوره دکتری او 19.28 و شاگرد اول دوره دکتری دانشجویان ورودی بهمن سال 1392 بوده است. سال 1394 به عنوان عضو برتر استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران و نخبگان انتخاب و توسط مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مورد تقدیر قرار گرفت.


دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات دارای 60 مقاله ISI و داور 26 مجله ISI از انتشارات معتبر جهانی است.


از سال 2015 به عضویت انجمن شیمی آمریکا(ACS) انتخاب شد و اکنون بر روی پروژه دکتری خود با راهنمایی و مشاوره دکتر قرآن نویس، دکتر الهی، دکتر حنطه زاده و دکتر شفیع­خانی در زمینه نانومواد متخلخل مشغول به تحقیق و پژوهش در آزمایشگاه‌­های دانشکده فیزیک پلاسما و پژوهشگاه دانش‌­های بنیادی (IPM) است.


در پی معرفی نخبگان و محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات خبرنگار خبرگزاری آنا با شهرام سلیمانی که به عنوان یکی از استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران و نخبگان این دانشگاه مشغول به تحصیل است به گفت‌وگو نشسته که از نظر کاربران می‌گذرد.



* آقای سلیمانی! چرا به شما عنوان عضو برتر چهره‌های استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران و نخبگان اعطا شد؟


- تقریبا در سه سال موفق به چاپ 60 عنوان مقاله با درجه علمی ISI در مجلات معتبر از انتشارات های معتبر جهانی از جمله انجمن شیمی آمریکا (ACS)، انجمن شیمی انگلستان (Royal Society of Chemistry)، الزویر، وایلی، اسپرینگر و ... شده ام. بیش از 70 درصد مقالات چاپ شده از لحاظ کیفیت علمی مجله دارای درجه Q1 هستند.


شاخص اچ (h-Index) این‌جانب بر پایه گزارش سایت گوگل اسکولار 14 است که برای یک دانشجوی دکتری، عدد این شاخص، عدد بسیار بالایی محسوب می­شود و تقریبا عدد شاخص اچ اینجانب به عنوان دانشجوی دکتری، یکی از بالاترین شاخص‌های اچ در بین همه دانشجویان کشور است.


در سال‌های اخیر نیز موفق به چاپ مقالاتی با همکاری محققانی از کشورهای کانادا، سوییس، مکزیک، رومانی، لهستان، چک و فرانسه شده‌ام که هرکدام از این گروه‌ها، تیم‌های تحقیقاتی بسیار موفق و مطرح در زمینه نانوتکنولوژی در سطح بین المللی­هستند. این جانب داور ۲۶ مجله ISI از انتشاراتی که در بالا ذکر شد نیز هستم.


سلیمانی: با توجه به اینکه یکی از قسمت‌­های پروژه دکتری این جانب، تحقیقات بر روی بهبود بخشیدن خواص کامپوزیت­‌های دندانی با استفاده از نانومواد (که قبلا برخی از خواص این نانومواد‌ها را به چاپ رسانده‌­ام)، است، امیدوارم از این طریق گامی موثر در حوزه دندانپزشکی برداشته شود

* به نظر شما نگارش متعدد مقالات علمی با چه رویکردی توجیه پذیر است؟


- امروزه در همه جوامع بشری، هدف انسان­‌ها، ارتقای سطح کیفی زندگی است. یکی از عوامل مهم در این ارتقا، پیشرفت تکنولوژی در زندگی روزمره است. از آنجایی ­که ایجاد هر تکنولوژی جدید نیازمند پیشبرد دانش‌­های پایه‌ای و مهندسی در آن تکنولوژی است، بنابراین محققان علمی در پیشبرد آن هدف، نقش‌­های سازنده‌­ای دارند.


نقش محققان می‌­تواند در قالب پژوهش‌­های بنیادی و تبدیل آن به تکنولوژی مورد نیاز انسان­‌ها ­باشد که یکی از مهم‌ترین راه‌­های به اشتراک گذاشتن پژوهش‌های بنیادی در سراسر جهان و جمع‌­بندی همه­ آنها، می‌­تواند در قالب چاپ مقالات علمی و در دسترس گذاشتن نتایج مقالات در اختیار مهندسان ساخت و کارخانه‌­جات بزرگ باشد که بتوانند نتایج پژوهش‌­های محققان کشورهای مختلف جهان را به تکنولوژی تبدیل کنند.


اگر بتوان زیرساخت‌­های کشور را به سمتی تعمیم داد که نتایج مقالات را کاربردی کرد، هم محقق می‌­تواند نتیجه پژوهش خود را عینا لمس کند و هم دیگر مسائل مورد هدف از حاصل آن تحقیق بهره­‌مند می‌شوند. اما با توجه به اینکه در اکثر زمینه‌های تحقیقاتی که به تکنولوژی جدید ختم می‌­شود، نیازمند به داشتن زیرساخت­‌های پیشرفته ­هستیم و این امر هم نیازمند به زمان است، بنابراین پژوهشگران کشورهایی که هنوز زیرساخت ­های لازم را در راستای کاربردی کردن نتایج تحقیقاتی ندارند، آن را با نام آن کشور در قالب مقاله تحقیقاتی ارایه می‌­دهند که حداقل بتوان سهمی از آن پژوهش و تکنولوژی را به نام کشور خود به چاپ برسانند.


* اکنون مهم‌ترین پروژه علمی – تحقیقاتی که در دست اجرا دارید، چیست؟


- با توجه به اینکه یکی از قسمت‌­های پروژه دکتری این جانب، تحقیقات بر روی بهبود بخشیدن خواص کامپوزیت­‌های دندانی با استفاده از نانومواد (که قبلا برخی از خواص این نانومواد‌ها را به چاپ رسانده‌­ام)، است، امیدوارم از این طریق گامی موثر در حوزه دندانپزشکی برداشته شود.


* مهم‌ترین برنامه علمی و پژوهشی شما چیست؟


- مهم‌ترین پروژه­ای که در دست دارم چاپ مقاله در یکی از مجلات از انتشارات نیچر ­است که امیدوارم به این موفقیت به زودی نایل شوم. با توجه به مکاتبات با یکی از مجلات ISI از انتشارات اسپرینگر در حوزه نانومواد، امیدوارم به زودی به عنوان Associate editor فعالیت کنم.


لینک مقالات اینجانب در سایت گوگل اسکولار برای مشاهده علاقه‌­مندان در حوزه نانومواد به شرح زیر است:


https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=04UJWOIAAAAJ&view_op=list_works


* برای دانشجویان متقاضی تحصیلات تکمیلی چه توصیه‌ای دارید؟


- با علاقه‌­مندی و جدیت به انجام پروژه‌­های تحقیقاتی باکیفیت با راهنمایی استادان خود بپردازند و سعی کنند که با استادان و محققان معتبر جهانی نیز ارتباط برقرار و از تجربیات آنان استفاده کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته