ثبتنام 80 درصد کتابفروشیهای کشور در طرح تابستانه کتاب
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مطابق با فراخوان منتشر شده، کتابفروشان متقاضی از سراسر کشور، تا 30 تیرماه فرصت ثبتنام در طرح تابستانه کتاب را داشتند؛ طرحی که قرار است از 15 مردادماه به مدت یک ماه کلید بخورد و این امکان را به علاقهمندان به کتاب و کتابخوانی بدهد که از تخفیفات 20 تا 25 درصدی (تا سقف 100 هزارتومان خرید) بهرهمند شوند.
مقایسه آمار مشارکت در طرحهای پیشین، نشان میدهد تعداد مشارکت در طرح تابستانه، پیرو نمودار صعودی قبل پیش رفته است؛ آنچنانکه در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» که در سال 94 برگزار شد 104 کتابفروشی، در طرح «عیدانه کتاب» که نوروز 95 برگزار شد 327 کتابفروشی، در طرح «تابستانه کتاب» که در تابستان سال 95 برگزار شد 519 کتابفروشی، در طرح پاییزه کتاب که در پاییز سال گذشته برگزار شد 624 کتابفروشی و مطابق با اظهارات مدیرعامل خانه کتاب در طرح تابستانه کتاب که پیش رو داریم، تعداد کتابفروشیهای عضو به 800 متقاضی رسیده است.
همچنین مبالغ تخصیص یافته به عنوان تخفیف و یارانه به این طرحهای حمایتی نیز، روند صعودی داشته که البته با افزایش تعداد کتابفروشیها، نسبت مستقیم داشته است. به عنوان مثال به اولین طرح حمایتی که «کتابفروشی به وسعت ایران» بود و در آن تنها 600 میلیون تومان کتاب به فروش رفت، تقریبا 120 میلیون تومان یارانه اختصاص پیدا کرد در صورتی که در طرحهای بعدی، این رقم افزایش پیدا کرد و به 2 میلیارد تومان سقف یارانه اختصاصی رسید؛ هرچند در بیشتر طرحهای برگزار شده، میزان فروش کتابفروشیها در حدی نبود که سقفِ یارانه به طور کامل تخصیص پیدا کند. اما بعد از استقبال خوبی که با مشارکت و آمار فروش در پاییزه کتاب 95 ثبت شد، میزان یارانه در طرح تابستانه پیش رو، افزایش یافته است.
اطلاعات دقیقتر را در گفتوگوی آنا با مجید غلامیجلیسه، مدیرعامل خانه کتاب میخوانید:
* مهلت ثبتنام در طرح تابستانه کتاب به پایان رسید. مطابق با آمارهای نهایی چند کتابفروشی در سراسر کشور به عضویت این طرح درآمدهاند؟
با پایان این فرصت، قریب به ۸۰۰ کتابفروشی در سراسر کشور به عضویت این طرح درآمدهاند.
* یکی از دغدغههای خانه کتاب در دورههای نخست از این طرحهای حمایتی، مشارکت شهرستانها بود. امروز آیا تعداد کتابفروشیهای شهرستانی شرکت کرده در طرح تابستانه، رضایتبخش شده است؟
به نسبت تعداد واقعی کتابفروشیهای کشور که البته منظور ما کتابفروشیهای عمومی است؛ نه درسی و کمک درسی یا لوازم التحریر، حدودا ۸۰ درصد کتابفروشیهای کشور به عضویت این طرح درآمده و ما در همه ۳۱ استان کتابفروشیهایی داریم که در مراکز استانها وتقریبا در بسیاری از شهرستانها به عضویت این طرح درآمدهاند و این اتفاق کاملا رضایتبخش است.
* آنطور که در فراخوان قید شده بود، گویا تفاوت چندانی در نحوه و میزان تخصیص یارانه به کتابفروشیها رخ نداده و کف یارانه اختصاصی، همان دو میلیون تومان است. آیا مجموع مبلغ یارانه نیز دو میلیارد تومان خواهد بود؟
در سقف اولیه کتابفروشیها بله؛ تغییری داده نشده است چرا که در هر طرح تعداد کتابفروشیهای مشارکتکننده افزایش پیدا میکند اما در افزایش این سقف بر اساس متغیرهای مورد نظر ما، این امکان وجود دارد که سقف یارانه تخصیص یافته به هر کتابفروشی افزایش پیدا کند.
* گسترش این طرح و افزایش حمایتها نیز به عنوان دغدغه از روز اول مطرح بود. با درنظر گرفتن بیشتر شدن مشارکتها، آیا امکان و ضرورت بالابردن میزان یارانه وجود ندارد؟
در مجموع ما یک افزایش ۵۰۰ میلیون تومانی در کل داشتهایم و بودجه طرح تابستانه در کل دو و نیم میلیارد تومان است که نسبت به طرح تابستانه قبلی 30 درصد افزایش یارانه را شامل میشود. همچنین امسال با توجه به استقبال کتابفروشان و مردم سراسر کشور با بررسیهای که ما انجام دادیم و نگاه مثبت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد به این طرح، مصوب شد که نسبت به سال گذشته با افزایش ۵۰ درصدی یارانه در کل طرح های حمایتی عیدانه، تابستانه و پائیزه در سال جاری؛ دنبال شود یعنی بودجه ۵ میلیاردی به هفت میلیارد و ششصد میلیون تومان افزایش پیدا کرد. این افزایش حتی با افزایش بودجههای معاونت فرهنگی امکان تبدیل شدن به صد در صد را نیز خواهد داشت
* درباره میزان تخفیف 20 و 25 درصدی به مشتریان چطور؟ آیا نمیشود تخفیف بیشتری به علاقهمندان کتاب و کتابخوانی ارائه کرد؟
خیر. سقف تخفیف همان مبلغ خواهد بود چرا که ما معتقدیم تخفیف بیش از این مبلغ، به حال کتاب و نشر مضر خواهد بود.
* پای صحبت برخی از کتابفروشان که مینشینیم؛ میگویند اگر این طرح ملی، تبلیغات گستردهتری داشته باشد، قطعا موثرتر خواهد بود. در این زمینه تمهید تازه و موثری اتخاذ نکردهاید؟
بودجه ما اندک است و در همین سقف بودجه و با همین تبلیغات، میبینیم که سقف یارانه برخی از کتابفروشیها طی همان هفته اول به اتمام میرسد و در نهایت با پایان طرح نیز کل بودجه تمام میشود. یا مانند طرح عیدانه حتی از بودجه مصوب نیز رد میشویم. به همین خاطر وقتی ما بودجه کافی برای پوشش بیشتر مراجعهکنندگان نداریم، تبلیغاتِ بیشتر برای این طرح مضر خواهد بود. اما در هر صورت ما تبلیغات داریم و کارهای تبلیغی بسیاری برای این طرح از طریق صدا و سیما و خبرگزاریها و مجلات و روزنامهها انجام میشود که به نظر میرسد کافی باشد.
* آینده این طرحها چیست و چه افقی را برای توسعه و بهبود آنها متصور هستید؟
ما در هر دوره، آسیبها و مشکلات این طرح و برنامههای بعدی برای اجرای این طرح را بررسی میکنیم و نتایج به دست آمده نشان میدهد که نسبت به طرح اول، پیشرفتهای خوبی داشتهایم. افق و چشم انداز این طرح مشارکت حداکثری کتابفروشان و عادت دادن مردم به حضور و بهره از کتابفروشیهاست و قطعا این طرح برنامهریزیهای کلانی برای این مهم دارد. امیدواریم در آینده نزدیک به مدلی نزدیک شویم که این اتفاق به معنای کامل و با حداقل حضور دولت و یارانه محقق شود.
انتهای پیام/