دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1396 - 15:24

نابغه ریاضی ایرانی؛ از کودکی در ایران تا کلاس‌های درس در آمریکا + تصاویر

مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی و ملقب به «سدشکن» در سن 40 سالگی در اثر سرطان در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.
کد خبر : 195076

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، مریم میرزاخانی اولین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و همچنین اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. وی اولین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و اولین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت.


وی در المپیاد ریاضی در دوران دبیرستان متوجه استعداد عجیبش در ریاضیات شد. خودش در این مورد گفته است: «از زمان المپیاد ریاضی -البته وقتی وارد تیم المپیاد ریاضی شدم نمی‌خواستم ریاضی بخوانم- فکر می‌کردم که مهندس شوم ولی بعد با کلاس‌هایی در دانشگاه شریف و برخوردهایی که با بچه‌های سال‌های بالا‌تر از خودمان داشتیم نه تنها من که بقیه بچه‌هایی که هم‌دوره بودیم هم تصمیم گرفتیم ریاضی بخوانیم».


وی در 13 اردیبهشت 1356 در تهران به دنیا آمد. وی پس از دوران طلایی در دبیرستان و دریافت چندین طلای المپیاد ریاضی با موفقیت وارد دانشگاه صنعتی شریف شد. پس از گذرانئن دوره لیسانس، موفق به دریافت بورسیه از دانشگاه هاروارد شد و دکتری خود را نیز در همین دانشگاه خواند.


وی در 31 سالگی در دانشگاه استانفورد به عالی‌ترین جایگاه دانشگاهی که مقام دانشگاهی است، دست یافت. تا به امروز وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده جایزه فیلدز در جهان است.


این استادیار جوان پس از پشت سر گذاشتن دورانی اسرارآمیز در دانشگاه به عنوان یکی از 10 مغز برتر جهان معرفی شد و به او لقب «سدشکن» را دادند.


در ادامه تصاویری از دوران کودکی، دانشجویی و کسب افتخارات در میادین بین‌الملل را مشاهده می‌کنید:


دوران کودکی






در کنار خانواده در ایران




دوران دبیرستان و المپیادهای ریاضی





برندگان المپیاد ۷۴ در کنار مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت - مریم میرزاخانی نفر سوم از راست



افتخارات جهانی


در کنار پارک گوئن های، رئیس جمهور کره جنوبی در مراسم دریافت مدال فیلدز در سال 2014



در کنار کسانی که آنها هم مدال فیلدز دریافت کردند



به همراه دخترش و کسانی که مدال فیلدز دریافت کردند



سر کلاس درس در دانشگاه استانفورد



همراه همسر و دخترش، آناهیتا


نابغه ریاضی در ماه مارس 2005 با «یان ووندارک»، دانشمند علوم کامپیوتری اهل چک و استادیار دانشگاه استانفورد ازدواج کرد و حاصل ازدواج آنها آناهیتاست.




بازتاب مرگ نابغه


خبر درگذشت میرزاخانی، با بازتاب‌های بین‌المللی در سطح رسانه‌ها و نیز صدور پیام‌های تسلیت از سوی مقامات جهانی و نیز چهره‌های شاخص کشورمان شده است:


رئیس جمهور کشورمان در پیامی درگذشت اندوه‏بار مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان را تسلیت گفت و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد. وی اعلام کرد: «درخشش بی‌‏نظیر این دانشمند خلاق و انسان متواضع که نام ایران را در مجامع علمی جهانی طنین‏‌انداز کرد، نقطه عطفی در معرفی همت والای زنان و جوانان ایرانی در مسیر کسب قله‌های افتخار و عرصه‌های گوناگون بین‌المللی بود».




پیام تسلیت جواد ظریف




پیام حداد عادل و تصویری از مریم میرزاخانی




پیام گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران: از شنیدن خبر فوت مریم میرزاخانی، دختر، همسر، مادر و پروفسور نابغه متاسف شدم. روحش در آرامش باد.



پیام فیروز نادری: او یک نابغه بود؟ بله، اما در کنار آن یک دختر، یک مادر و یک همسر بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب