دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1396 - 12:15

ژاپن قصد سفر ماه کرد

سازمان فضانوردی ژاپن طرحی را به دولت ارائه داده که در آن پیشنهاد شده است در سال 2030 نخستین فضانورد ژاپنی را روی سطح کره ماه فرود آورد.
کد خبر : 191185

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از CNN، بیش از 6 دهه از فرود انسان روی بزرگ‌ترین شیء نورانی آسمان زمین می‌گذرد و از آن زمان تاکنون ماه همچنان مرکز توجه بسیاری از پژوهش‌های فضایی بوده است. اکنون رقابت‌های فضایی آسیایی که از چند سال قبل آغاز شده است، به نقطه حساس ماه‌نوردی رسیده‌اند.


JAXA یا سازمان فضایی ژاپن اخیرا با ارائه طرحی به وزارت علوم، فناوری، آموزش، فرهنگ و ورزش این کشور پیشنهاد داده است که تا سال 2030 به‌ صورت مستقل روی ماه فرود آیند و گوی سبقت را از چین و هند بربایند. چین برنامه‌ای برای فرود انسان روی ماه در سال 2036 دارد اما بخش دوم طرح جاکسا این است که به‌ جای رقابت، با این طرح چینی‌ها همراه شوند و در آن همکاری کنند. چین همچنین قرار است در سال 2018 ماهواره‌ای برای بررسی بخش تاریک ماه اعزام کند که این نیز نخستین تلاش برای دستیابی به پشت قمر زمین است.


هند نیز در رقابت‌های فضایی به نقاط عطف مهمی رسیده است و در سال 2016 میلادی توانست نخستین فضاپیمای چندبار مصرف خود را با موفقیت آزمایش کرد و چند ماه قبل نیز توانست در یک اقدام مهم، 104 ماهواره را همزمان در یک راکت به مدار بفرستد و با موفقیت نصب کند.


پروژه بین‌المللی سفر به ماه هنوز هیچ قطعیتی نیافته است اما ژاپنی‌ها قصد دارند یک صندلی برای خود رزرو کنند. از سوی دیگر انجام سفر و پیاده کردن انسان روی ماه برای آژانس فضایی ژاپن بسیار گران و بالاتر از توان مالی این سازمان است و احتمال تصویب آن ضعیف خواهد بود.


جاکسا همچنین وعده داده که در نشست بین‌المللی فضانوردی ژاپن که در سال 2018 برگزار خواهد شد، پروژه‌های فضایی بیشتری را رونمایی خواهد کرد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته