دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1396 - 10:00

هوش مصنوعی گوگل کارهای چندوجهی را یاد می‌گیرد

آموزش انجام چندکار مختلف و به‌ صورت همزمان به یک شبکه هوش مصنوعی عصبی، آرزویی‌ است که گوگل به آن رنگ واقعیت داده است.
کد خبر : 190185

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از New Scientist، چند روز قبل خبری درباره یک نرم‌افزار هوش مصنوعی گوگل منتشر کردیم که نام آزمایشگاه Tensor2Tensor را بر خود داشت و می‌توانست به کامپیوتر شخصی شما هوش مصنوعی بیافزاید اما اکنون گوگل جنبه‌های بیشتری از پیشرفت هوش شبکه‌ای خود را منتشر کرده است که نشان می‌دهد این نرم‌افزار فقط بخش کوچکی از توانمندی‌های به‌دست آمده است.


رقابت با مغز انسان که می‌تواند همزمان و بدون قاطی کردن، چندین کار پرازشی را انجام دهد و در نهایت یک نتیجه از مجموع پردازش‌ها به‌دست بیاورد، کار بسیار دشواری‌ است.


تاکنون هوش مصنوعی برای آموزش در یک زمینه مشخص پیشرفت کرده و موفق شده است در کارهایی مانند ردیابی فضایی، رانندگی ربات‌ها یا افزودن انیمیشن به بازی‌های ویدئویی به اسنان کمک کند اما یک شبکه عصبی مصنوعی که بتواند چندکار را همزمان پیش ببرد و نتیجه نهایی را تجمیع کند، آرزویی بیش نبود که اکنون واقعیت یافته است.


گوگل شبکه هوش مصنوعی عصبی خود با نام MultiModal را مورد آزمایش قرار داده و این هوش توانسته است هشت کار مختلف را همزمان انجام دهد و به نتیجه درست دست‌یابد.


این شبکه می‌تواند عکس را تشخیص دهد، زیرنویس مناسب برای آن را ارائه دهد و به چهار زبان مختلف ترجمه کند و گرامر و زیبایی آوایی جملات در هر زبان را به‌خوبی ارتقاء دهد. چنین توانایی خارق‌العاده‌ای تاکنون در کامپیوترها به‌دست نیامده بود و این نخستین کامپیوتر چند کاره جهان است که توانایی یادگیری و ارتقاء خود را دارد.


نتایج حاصل از نخستین آزمایش‌ها شگفت‌انگیز بوده و نشان داده است که هیچ پردازشی در بخش‌های مختلف، مانع و عامل کند شدن برای پردازش‌های دیگر نمی‌شوند و حتی در مواردی یک پردازش به پروسه پردازش دیگر کمک کرده است. به‌عنوان مثال پردازش یک عکس که از منبع دیگری ارسال شده بوده، به پروسه فهم یک نوشته و ترجمه آن کمک کرده و دانشمندان امیدوارند بتوانند این شبکه عصبی را به سرعت توسعه دهند.


در حال حاضر این شبکه عصبی هوشمند، نسبت به شبکه‌های تک‌منظوره، بسیار ضعیف‌تر است اما در صورتی‌که توانایی چندوجهیی بودن آن به اثبات برسد، پیشرفت و توسعه سریع آن دور از ذهن نخواهد بود.


مترجم: محمدرضا احمد‌ی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته