دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1396 - 13:54

یک آزمایشگاه نسبتا مجهز روی تراشه‌ای قابل حمل

دانشمندان و مهندسان فناوری پزشکی موفق به تولید وسیله‌ای شده‌اند که به‌راحتی می‌توان آن را در ابزارهای پوشیدنی و یا دستگاه‌های قابل حمل همچون موبایل و ساعت اپل مورد استفاده قرار داد و از یک آزمایشگاه سیار بهره برد که طیف گسترده‌ای از تقریبا بسیاری امور همچون نظارت بر سلامت تا تشخیص باکتری‌ها و ویروس‌ها و آلودگی هوا را تشخیص داد.
کد خبر : 187421

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از سلامت آنلاین، قابلیت‌های این وسائلی که از آنها با عنوان labs on a chipp یاد می‌شود، در سال‌های اخیر به طور پیوسته در حال رشد و گسترش بوده است. اکنون مهندسان فناوری پزشکی دانشگاه راتگرز با توسعه این گونه ابزارها، موفق به تولید حسگری شده‌اند که در نوع خود آزمایشگاهی کامل روی تراشه محسوب می‌شود و به گفته گروه دست‌اندرکار، نقشی مهم در زمینه پزشکی شخصی یا نظارت شخصی بر سلامت دارد.


آنها گفته‌اند: «این فناوری ما را قادر می‌سازد آزمایشگاهی واقعی را روی یک تراشه سوار کنیم که نهایت فضای اشغالی آن به اندازه یک حافظه فلش USB یا چیزی است که می‌تواند روی یک ساعت هوشمند اپل یا Fitbit نصب شود و با عرضه آن در بازار، امکان نظارت بر بسیاری امور مرتبط با سلامتی در هر جایی فراهم آید».


این ابزار با نوعی فناوری موسوم به electronically barcoding microparticles کار می‌کند و بر همین اساس امکاناتی گسترده چون تشخیص طیف وسیعی از شاخص‌های بهداشتی و بیماری‌زا همچون باکتری‌ها، ویروس‌ها، و آلاینده‌های موجود در هوا را در دسترس قرار می‌دهد.


در قلب این پروژه درک فزاینده‌ای از نشانگرهای زیستی وجود دارد که به آشکارشدن ماهیتی پیچیده از بیماری‌های انسانی کمک می‌کند.


روش‌های سنتی موجود برای دسترسی به نشانگرهای زیستی از سازه‌های نوری (اپتیکال) بزرگی تشکیل شده‌اند که واضح است اضافه کردنشان به وسایل شخصی قابل حمل اعم از ساعت یا موبایل کاری مشکل است اما این دستگاه‌ها و روش‌های جدید را می‌توان در اندازه‌های بسیار کوچک در وسایل پوشیدنی و قابل حمل جا داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته