دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1396 - 10:47

تلاش برای نجات بیماران مرگ مغزی

استارتاپ Bioquark در تلاش است تا با استفاده از سلول‌های بنیادی، حیات دوباره‌ای به بیماران مرگ مغزی ببخشد.
کد خبر : 185172

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، اقدام یک استارتاپ، پرسش‌های علمی و اخلاقی زیادی را برای متخصصان ایجاد کرده است. آیا با توجه به غیرقابل برگشت بودن مرگ مغزی، این استارتاپ می‌تواند با استفاده از سلول‌های بنیادی آن را برگرداند و بیماران را از مرگ نجات دهد؟


استارتاپ Bioquark امیدوار است که بتواند افرادی را که از نظر بالینی مرگ مغزی آنها تأیید شده را به زندگی برگرداند. این کمپانی زیست‌فناوری فیلادلفیایی قرار است کار روی این پروژه را از اواخر امسال آغاز کند.


این پروژه قرار بود ابتدا در سال 2016 در هندوستان آغاز شود اما به دلایلی متوقف شد. پروژه جدید شباهت‌های زیادی به پروژه قبلی دارد و کار تحقیقاتی آن قرار است با ثبت‌نام 20 بیمار آغاز شود که تحت درمان‌های مختلف قرار خواهند گرفت.


محققان کار خود را ابتدا با جدا کردن سلول‌های بنیادی از خون یا چربی بیماران شروع می‌کنند. سپس، این ترکیب پروتئینی را به طور مستقیم به نخاع تزریق می‌کنند که هدف از این کار رشد سریع‌تر نورون‌های جدید است. لیزر درمانی و تحریک عصبی نیز به مدت 15 روز با هدف ترغیب نورون‌ها به ساخت اتصالات انجام می‌شود.


در حین تحقیقات، محققان علاوه بر بررسی رفتارهای بیمار، با موج‌نگاری مغزی نیز هرگونه نشانه‌های درمان را که باعث ایجاد تغییری در مغز شود، ثبت می‌کنند. آنها تمام این فرآیند را به دقت موشکافی می‌کنند. تحریک الکتریکی عصب میانی هم مورد آزمایش قرار گرفته است اما تمام شواهد در قالب نمونه‌های مطالعاتی موجود هستند.


محققان معتقدند که این روش در برخی بیماران در کما با محدودیت‌هایی روبه‌روست و این در حالی است که کما با مرگ مغزی تفاوت‌های زیادی با هم دارند. برخی ادعا می‌کنند که به رغم تحریکات الکتریکی انجام شده روی عصب میانی، راهی برای برگشت مرگ مغزی وجود ندارد.


این فناوری بر این پایه یک ریشه مغزی وابسته است که یکی از ساختارهایی است که بیشترین نورون‌های حرکتی پیش از ارتباط با قشم مغز از آن عبور می‌کنند. بنابراین چنانچه ریشه مغزی اصلی وجود نداشته باشد، این سیستم کار نمی‌کند؛ اما محققان این پروژه همچنان امیدوارند که بتوانند به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یابند.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته