دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست رسانه‌ای چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی مطرح شد

کوروش زارعی: آثار راه‌یافته صرفا برای این همایش تولید شده و ارجینال است/ شفیعی: 85 درصد از بودجه به دست هنرمندان می‌رسد

چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی صبح امروز با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و امیرحسین شفیعی دبیر همایش برگزار شد.
کد خبر : 183672

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، امیرحسین شفیعی در این نشست رسانه‌ای گفت: «در حوزه تئاتر خیابانی حوزه هنری سال کاری را پشت سر گذاشتیم و اضافه شدن بخش تئاتر خیابانی جشنواره سوره، حمایت از آثار خیابانی در تهران و شهرستان، تولید اثر برای جشنواره تئاتر فجر و جشنواره نقالان علوی از جمله کارهایی بود که شکل اجرایی به خود گرفت.»


وی درباره چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی اعلام کرد: «این همایش از 13 تا 17 خردادماه در تهران و استان‌های ایلام، کهکیلویه و بویراحمر، گیلان، همدان، اصفهان،مازندران، خوزستان، کرمانشاه و کردستان برپا خواهد شد.»


دبیر چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی با اشاره به این‌که این همایش با حمایت حوزه هنری و ستاد ارتحال امام برگزار می‌شود، عنوان کرد: «هر گروه نمایشی 3 تا 6 اجرای در تهران و استان‌ها خواهند داشت که در استان تهران اجراها به سه مکان مرقد حضرت امام (ره)،گلزار شهدای بهشت زهرا و مجموعه تئاترشهر اختصاص دارد.»


وی همچنین بیان کرد: «20 اثر نمایشی به مرحله نهایی رسیده که موضوع همه آنها با مضمون همایش همخوانی دارد. ما سعی کرده ایم از ورود آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس پرهیز کنیم تا صرفا آثار مرتبط با تاریخ انقلاب به همایش راه‌ یابند.»


شفیعی تاکید کرد: «در آغاز قرار بود همایش به صورت رقابتی برپا شود، اما بعد تصمیم گرفتیم حمایت بیشتری از گروه‌ها داشته باشیم و به همین دلیل رقابت را از آن حذف کردیم. تلاش ما بر این است که با اجرای عمومی آثار، زمینه‌ای را فراهم کنیم که ادامه حیات تئاتر را به دنبال داشته باشد. همچنین سعی کردیم تمرکززدایی داشته باشیم و در همین راستا نیز همزمان با تهران آثار در استان‌ها نیز اجرا شود.»


وی با تاکید بر این‌که جشنواره‌ای سالم است که 80 تا90 درصد از بودجه آن برای هنرمند هزینه شود گفت: «این همایش بودجه بسیار بسیار اندکی دارد و از آن میزان هم چیزی حدود 85 درصد از بودجه به دست هنرمندان می‌رسد. با عقد قرارداد رسمی کمک پرداخت کمک هزینه آغاز می‌شود و البته یک شب پیش از مراسم اختتامیه که 17 خردادماه در جوار مزار شهدای غواص در حوزه هنری برپا می‌شود، به تهران می‌آیند و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.»


کوروش زارعی نیز در نشست رسانه ای چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی گفت: «با توجه به این‌که سالها از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد اما ما هیچ برنامه‌ای درباره شخصیت اصلی و معمار انقلاب در حوزه نمایش نداشتیم بنابراین جای خالی این موضوع بسیار حس می‌شد.»


همایش سراسری تئاتر مردمی گامی در مسیر آشنایی با نگاه و اهداف امام در ایجاد انقلاب


وی ادامه داد: «امام خمینی شخصیت برجسته و بزرگ تاریخ معاصر ماست که با مبارزات خود توانست انقلاب را به ثمر بنشاند بنابراین دور از انصاف است که برنامه‌ای در این باره نداشته باشیم. متأسفانه امروزه آگاهی نسبت به نگاه و احساس امام خمینی (ره) و آنچه باعث شد تا امام انقلاب را آغاز کند در حال کمرنگ شدن است و مخصوصا جوانان ما از این شخصیت چیز زیادی نمی دانند. »


وی ادامه داد: «جوانان نمی‌دانند که چرا انقلاب بنا نهاده شد و چه اتفاقاتی قرار است در عرصه بین‌الملل رخ دهد. لذا این همایش قدمی کوچک در این مسیر است.»


مدیر مرکز هنرهای نمایش حوزه هنری تاکید کرد: «ما اهداف بلند مدتی داریم و به دنبال این هستیم که این همایش، همایشی برای تئاتر انقلاب باشد. ما به دنبال این هستیم که این رویداد بزرگ صرفا درباره اندیشه‌های امام باشد و در سالهای آتی نمایش‌های راه یافته به آن صرفا به صورت خیابانی برگزار نشود و در آینده به شکل صحنه‌ای نیز به اجرا در آید. این همایش زمینه‌ساز آن چیزی است که در آینده تئاتر کشور به دنبالش هستیم.»


در ارگان های فرهنگی هنری بیشتر مسابقه آرم‌ها است


وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: «متأسفانه هم‌افزایی میان دستگاه‌ها وجود ندارد و این در حالی است که برای برگزاری هرچه بهتر تمام اتفاقات بزرگ تئاتری دستگاه‌ها دست به دست هم دهند و با هم همکاری داشته باشند. متأسفانه در ارگان‌های فرهنگی هنری بیشتر مسابقه آرم‌ها است در حالی که باید همه ما برای سینما و تئاتر کشور کار کنیم. اگر هم‌افزایی صورت نگیرد اتفاق بزرگی که در عرصه فرهنگ و هنر به دنبالش هستیم رخ نخواهد داد.»


تاکید بر تولید محوری


زارعی با بیان این‌که از سال گذشته به بحث تولید محوری توجه ویژه‌ای شده است، عنوان کرد: «اگر احساس کنیم که نمایشی در جشنواره و یا فضای دیگری اجرا شده و با تغییر در دیالوگ و ... به جشنواره‌ها و همایش‌ها راه پیدا کرده، به شدت برخورد خواهیم کرد و قطعا نمایش را حذف می‌کنیم. ما در همایش سراسری تئاتر مردمی سخت‌گیری‌هایی کرده‌‌ایم و 20 نمایشی هم که به همایش راه‌یافته نمایش‌هایی است که صرفا برای این همایش تولید شده و ارجینال است. ما با این رویه خشتی را بنا نهادیم که هنرمندان را به این سمت راهنمایی کند که هر همایش نگاه خود را دارد و نمی‌شود یک اثر را در چند فضا اجرا کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته