دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1394 - 13:13
نتایج تحقیقات مایکروسافت نشان داد:

دقت انسان مدرن از ماهی قرمز حوض هم کمتر شده

نتایج تحقیقاتی که مایکروسافت با اهداف تبلیغاتی انجام داده، بسیار شگفت‌آورتر و مهم‌تر از هدفی بوده که برای آن تعیین شده بود. در این تحقیقات مشخص شد که زندگی این ‌روزهای انسان، دقتش را به سطح دقت ساده‌ترین موجودات رسانده است.
کد خبر : 18347

به گزارش آنا به نقل از فاکس‌نیوز، سطح دقت شما چقدر است؟ این پرسشی بود که شرکت فناوری اطلاعات مایکروسافت تحقیقی اجتماعی را با آن آغاز کرد و پاسخش این شد که «هرچقدر دقیق باشید نمی‌توانید حتی به پای ماهی قرمز حوض برسید».


در این پروژه تحقیقاتی که برای کمک به درک رفتار مخاطبان آگهی‌های تبلیغاتی برای بهره‌گیری از دقت مردم طرح‌ریزی شده بود، 2000 شهروند کانادایی مورد بررسی قرار گرفتند و در این بین، 112 نفر با نوار مغزی مطالعه شدند.


کانادایی‌ها که در تحقیق مشابهی در سال 2000 روی هر موضوعی حداقل 12 ثانیه تمرکز می‌کردند، اکنون دقتی در حدود 8 ثانیه دارند.


محققان این پروژه علت اصلی چنین افتی را استفاده مداوم از تلفن‌های هوشمند با پیام‌های پی‌درپی که بی‌نیاز از دخالت انسان است و گسترش اخبار 140 کاراکتری در توییتر می‌دانند.


این درحالی است که ماهی قرمز حوض، به طور میانگین روی هر موضوع 9 ثانیه تمرکز می‌کند.


این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که کانادایی‌هایی که سبک زندگی‌شان بیشتر از دیگران مدرن است، توجه کمتری در محیط‌هایی که نیاز به دقت و تمرکز طولانی دارد، نشان می‌دهند.


دو نکته مهم دیگر که در این تحقیق منتشر شده است، این است که 44 درصد از شرکت‌کنندگان در آن مدعی شدند که برای دقت کردن و تمرکز باید تلاش ویژه کنند و 37 درصد از آنها اعلام کردند که برای پیدا کردن زمان خالی در روز مشکل دارند و حتی ناگزیر هستند که آخر هفته‌ها نیز کار کنند.


یکی از روش‌های به‌کار گرفته‌شده در این تحقیق این‌گونه بود که وقتی یک پرسشنامه مشابه بازی به شرکت‌کنندگان داده می‌شد که پاسخ دهند، نوار فعالیت‌های مغزی آنها نیز ثبت می‌شد و سپس مورد بررسی تطبیقی قرار می‌گرفت. نتیجه این بخش این‌گونه بود:


افرادی که مخاطبان دائمی محصولات دیجیتال محسوب می‌شدند، با تمرکز بالایی آغاز می‌کردند و در طول بازی میزان دقت آنها کمتر و کمتر می‌شد اما برخلاف آنها افرادی که محصولات دیجیتال زیادی استفاده نمی‌کردند، با دقت کمتری آغاز می‌کردند و با تمرکز و توجه کمتری شروع می‌کردند اما توانایی آنها در تمرکز برای مدت طولانی‌، بیشتر بود. نتیجه این بخش از تحقیق برای تمام رده‌های سنی، مشابه بود.


یکی از دست‌اندرکاران این تحقیق درباره هدف آن گفت: «هدف اصلی ما این بود که رفتار مصرف‌کنندگان کانادایی که مخاطب تبلیغات ما هستند را در واکنش به محیط اطراف و کنش‌های اجتماعی بهتر درک کنیم».


او چنین درکی را موجب بهبود وضعیت عنوان‌های خبری و اثرگذاری بیشتر تبلیغات دانست.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته