مختاری: قراردادهای فیلمنامهنویسی از قرارداد ترکمنچای هم بدتر استاست/ ایوبی: باید وضع فیلمنامهنویسی را سر و سامان بدهیم
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این مراسم، پس از پخش سرود و قرائت قرآن به مناسبت گرامیداشت محمدعلی سپانلو شعر «زمستان برای عشق» توسط زهرا عاملی شاعر و ترانهسرا خوانده شد.
پس از آن کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما به عنوان مجری برنامه ضمن خیرمقدم به حضار توضیح داد: «بسیاری از دوستانی که به این مراسم دعوت بودند به دلیل حضور در برنامههای دیگر نتوانستند در این مراسم شرکت کنند. گروهی از دوستان در جشنواره کن هستند و محمود گبرلو از کن سلام خاص رسانده، علیرضا تابش به دلیل شرکت در مراسم مادربزرگش نتوانسته در مراسم شرکت کند، احمد مسجدجامعی و گروهی از دیگر دوستان از مشهد سلام رساندند و هوشنگ گلمکانی و عده دیگری به مناسبت سالگرد مجله ستاره سینما در شمال کشور هستند.»
وی در ادامه ضمن معرفی اعضای هیأت مدیره و بازرسان کانون فیلمنامهنویسان از رضا مقصودی رییس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران دعوت کرد روی صحنه بیاید.
رضا مقصودی پس از خوشامدگویی به مهمانان و تبریک مبعث پیامبر اکرم (ص) از شادمهر راستین دبیر پنجمین شب فیلمنامهنویسان سینمای ایران به خاطر فعالیتهایش در سال 93 تشکر کرد و گفت: «این روزها خبر خوب موثق مداوم دادن خیلی دشوار است، اما میتوانم این خبر را بدهم که تفاهمنامهای بین دو وزارتخانه ارشاد و بهداشت بسته شده که در ادامه از ما خواسته شد آن دسته از اعضای کانون را که دچار بیماری خاص هستند معرفی کنیم. در بررسیهایی که انجام دادیم متوجه شدیم که خدا را شکر هیچ یک از اعضای صنف ما دچار بیماری خاص نیستند.»
وی ادامه داد: «هرچند که به نظر من بیماری خاص برای بسیاری از ما همین فیلمنامهنویسی است که به هر طریقی میخواهیم از آن خلاص شویم موفق نمیشویم.»
وی افزود: «ما میخواهیم فکری برای بیماریهای عام ما بکنند. ما نیاز به بیمه داریم؛ البته صداهایی از دور به گوش میرسد که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.»
در ادامه رییس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران به ارائه گزارش مختصری از اتفاقات خوب رخ داده طی سال گذشته پرداخت و گفت: «راهاندازی سایت کانون فیلمنامهنویسان از مهمترین اتفاقها بود. کسانی که میخواهند اطلاعاتی از باشگاه فیلمنامهنویسان داشته باشند میتوانند از طریق سایت اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند. همچنین سایت بانک فیلمنامه نیز راهاندازی شده که اطلاعات مفیدی به مخاطبان خود می دهد.»
وی ادامه داد: «مهمترین اتفاق کانون فیلمنامهنویسان برگزاری مجمع عمومی در سال ۱۳۹۲ بود که پس از کشمکشهایی که به واسطه مشکلات خانه سینما بهوجود آمده بود، تشکیل شد. حضور پرشور فیلمنامهنویسان در این مجمع نشان داد حرفه فیلمنامهنویسی برای سینمای ایران مهم و ضروری است.»
وی بیان کرد: «از دیگر اتفاقات مهم تاسیس باشگاه فیلمنامهنویسان در جهت ارتقای سطح فیلمنامهها بود. در اینجا باید از سعید رحمانی و محمدرضا گوهری که مدیریت این باشگاه را بر عهده دارند، تشکر کنم. همچنین راهاندازی مجدد کمیته رفاهی کانون فیلمنامهنویسان ایران، عقد قرارداد با دانشگاه تهران برای تدوین کتاب آسیبشناسی فیلمنامهنویسی در سینمای ایران که نتیجه بررسیهای فیلمنامهنویسان ایران است، راهاندازی مجدد بانک فیلمنامه با مدیریت جدید، عدم دریافت حق عضویت از اعضاء از سال 90 تا 92، معرفی فیلمنامهنویسان به عنوان داروان جشنوارههای مختلف توسط شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان در جشنوارههای سال 92 و 93 و انتخاب یکی از اعضا و یکی از بازرسان هانه سینما از میان اعضای کانون از جمله فعالیتهای کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران بوده است.»
پس از آن ابراهیم مختاری رییس هیات مدیره خانه سینما با اشاره به مقاله انتقادی خود و ذکر خاطرهای از بستن چند قرارداد برای نوشتن فیلمنامه در بنیاد سینمایی فارابی از از روشها و بندهای قراردادهای این بنیاد انتقاد کرد و گفت: «قراردادهای بنیاد سینمایی فارابی با سینماگران به گونهای تنظیم میشود که همه حقوق مادی و معنوی آثار هنرمندان را به صورت مادامالعمر از آنها سلب میکند. این قراردادها از قرارداد ترکمنچای هم بدتر است.»
وی افزود: «من زمانی فکر میکردم این رویه تقصیر مدیران دولتی است، اما همیشه اینطور نیست؛ در درجه اول کانون فیلمنامهنویسی سالها پیش باید خواستار تغییر این رفتار در بنیاد سینمایی فارابی میشد و بعد هیات مدیره خانه سینما باید کاری میکرد. زیرا ما در تمام جنبهها با چنین قراردادهایی مواجهیم. البته امیدوارم با تغییرات مدیریتی که در بنیاد سینمایی فارابی رخ داده، شاهد تغییراتی به نفع فیلمنامهنویسی در سینمای ایران باشیم.»
ایوبی: پاتوق فیلمنامهنویسان در موزه سینما راهاندازی میشود
در ادامه این مراسم حجتالله ایوبی رییس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و ضمن تبریک مبعث پیامبر (ص) گفت: «شاهان بسیار آمدند و برای ماندن خود هزینههای بسیار کردند اما نامشان در تاریخ باقی نماند، ولی نام احمد ماند. نام پیامبر ماند به این دلیل که پیامبر چیزی بالاتر از فطرت انسانی نگفت و دین پیامبر چیزی بالاتر از فطرت انسانی نیست. دین پیامبر تحلیلی بر فطرت انسانها و سخنش سخنی قابل فهم و باورپذیر بود و ما را به زندگی درست، همدیگر را فهمیدن، با هم بودن و همدیگر را دوست داشتن و مسائل را درست یادآوری کردن دعوت کرده است. هر چه از میراث پیامبر برای بشریت باقی مانده زیبایی است و به همین دلیل پیامبر ماندگار شد و هست و خواهد بود.»
وی ادامه داد: «پیامبر میفرماید من مبعوث شدم برای اینکه اخلاق را کامل کنم و زندگی ها را شیرین کنم. چنین پیامبری که پیامبر رحمت است و ما که مدعی پیروی او هستیم، امیدوارم که در همان خط و مشی و سیره باشیم، که مولانا نیز از قول پیامبر فرمود مومنان آیینه یکدیگرند. بنابراین چنانچه عیب یکدیگر را میگویند باید بدون زنگار باشند. اگر غبار گرفته و پر از زنگار باشند نمیتوانند حضور یکدیگر را منعکس کنند. اگر عیب همدیگر را میگویند زیباییهای هم را هم بینند.»
وی اظهار کرد: «آیینه باید خودش پاک از زنگارها باشد و دیگران را آنگونه که هستند نشان دهد. منصفانه زیباییها را نشان دهد. عیبها و کاستیها را هم آن گونه که هست نشان دهد. بزرگنمایی نمیکند عیبهای دیگران را. اگر به همین یک دستور پیامبر عمل کنیم، چقدر جامعه زیبا خواهد شد. جامعهای بدون طعنه و عیبجویی و پر از صفا و صمیمیت.»
رییس سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: «امروز روز فردوسی بزرگ است. این روز را به شما تبریک میگویم . فردوسی شاهکار ادب و فرهنگ ایرانی است. تاریخ نشان داده که ایرانیان برای هویت خود بسیار جنگیدند و در این راستا حکومتهای بسیاری روی کار آمدند اما فردوسی بزرگ با کلمه و شاهنامه این هویت را احیا کرد و اگر نبود هویت ایران و ایرانی نیز وجود نداشت و حال با وجود شاهنامه میتوانیم به ایرانی بودن خود افتخار کنیم.»
وی در بخشی از صحبتهایش با بیان اینکه در حوزه فیلمنامهنویسی فعالیت جدی از سوی سازمان سینمایی انجام نشده است، گفت: «متاسفانه باید اعتراف کنم آنگونه که شایسته فیلمنامهنویسان است نتوانستیم مشکلات آنها را حل کنیم و فعالیتهای جدی در این حوزه به انجام برسانیم. در حالی که واقعیت مطلب این است که مسائل موجود در حوزه فیلمنامهنویسی به هیچ عنوان پیچیده نیست و صنف فیلمنامهنویسان سینما جزو اصناف نجیب و منطقی سینمای ایران هستند.»
وی ضمن تشکر از از سید رضا میرکریمی بابت پذیرش ریاست خانه سینما ادامه داد: «حالا که کشتی توفانزده خانه سینما بالاخره به سر و سامانی رسیده و استقرار و آرامش پیدا کرده دیگر وقت آن است که بنشینیم و گفتوگو کنیم و وضع فیلمنامهنویسی را سر و سامان بدهیم.»
ایوبی اظهار کرد: «محمد حیدری به من اطلاع داد که به زودی یک پاتوق مدون و دائمی برای فیلمنامهنویسان در موزه سینما تشکیل میشود و قرار است در آنجا جلسات فیلمنامهخوانی برگزار شود. این خبر مسرتبخشی است و فکر میکنم چیزی است که فیلمنامهنویسی ما به آن احتیاج دارد.»
تقدیر از پرویز دوایی، حمید دهقانپور، محمد شهبا، سیروس الوند سید رضا میرکریمی و جابر قاسمعلی
پس از صحبتهای ایوبی تصاویری از پرویز دوایی منتقد، مترجم و نویسنده و کتابهایش پخش شد و به پاس یک عمر فعالیت در عرصه نویسندگی سینما از او تقدیر شد.
رضا کیانیان که برای برای دریافت تقدیرنامه دوایی روی صحنه آمده بود ضمن ابراز خشوحالی از اینکه برای دریافت تقدیرنامه دوایی انتخاب شده است، گفت: «پرویز دوایی خواسته بود تقدیرنامهاش را به هوشنگ گلمکانی بدهند تا به دستش برساند، اما به دلیل اینکه گلمکانی در سفر است نتوانست در این مراسم حاضر شود و بعد دوایی این وظیفه را به من محول کرد.»
وی اظهار کرد: «دوستی من با پرویز دوایی خیلی دیداری نبوده است. یادم هست تازه بازیگری را شروع کرده بودم و برای مجله فیلم نیز چیزهایی مینوشتم. روزی دوایی از گلمکانی پرسیده بود که نویسنده این مطالب کیست و گلمکانی هم گفته بود رضا کیانیان بازیگر سینما. بعد دوایی به گلمکانی گفته بود این چه بازیگری است که من تا به حال او را ندیدهام؟ به هر حال از طرف من به او بگو بازیگری را رها کند و فقط بنویسد.»
وی ادامه داد هر اثری از دوایی سراغ داریم یا در مورد سینماست و یا درباره تهران قدیم اما نمیدانم چرا با این همه اطلاعاتی که درباره تهران دارد در پراگ زندگی میکند. مدتی پیش سفری یک روزه به پراگ داشتم و دو ساعت را نزد پرویز دوایی بودم و امروز خوشحالم که تقدیرنامه این نویسنده ارزشمند را من دریافت میکنم تا به دستش برسانم. جا دارد از کانون فیلمنامهنویسان تشکر کنم که بیاعتنا به آدمها از کنار آنها نمیگذرد و رشد و تعالی افراد را ارج مینهد.»
کیانیان در پایان پیامی را که دوایی به همین مناسبت برایش ارسال کرده بود خواند. در متن این پیام آمده بود: «در بهار، در روز فردوسی، در روز فیلمنامه قرار است از من نامی برده شود؛ به یاد فیلمنامههایی که در بهار عمرم نوشتم. به من گفتهاند نوشتههایت و نگاهت برای نسل جوان و فیلمنامهنویسها تأثیرگذار بوده است. امیدوارم چنین باشد. به هر حال باعث خوشحالی من است که دوستان فیلمنامهنویسم این افتخار را به من دادهاند. به یاد همه شما هستم. پرویز، پراگ، اردیبهشت ۹۴».
وی پس از دریافت تقدیرنامه دوایی از شادمهر راستین دبیر «پنجمین شب فیلمنامهنویسان سینمای ایران» و هنگام رفتن به سوی صندلی خود مدیرعاملی خانه سینما را به رضا میرکریمی تبریک گفت و بیان کرد: «قبلا تبریک گفته بودم اما خواستم دوباره در جمع هم تبریک بگویم.»
در ادامه این برنامه حمید دهقانپور توسط عبدالله اسفندیاری در بخش «یاوران عرصه فیلمنامهنویسی»، محمد شهبا توسط محمود اربابی «به دلیل «فعالیتهای اثرگذار در حوزه فیلمنامهنویسی»، سیروس الوند توسط سیامک تقیپور به دلیل «فعالیت مستمر در حوزه فیلمنامهنویسی»، رضا میر کریمی توسط فرید مصطفوی، حجتالله ایوبی و ابراهیم مختاری برای «تعامل و گفتوگو در عرصه فیلمنامهنویسی» و جابر قاسمعلی توسط حسین ترابی، فرهاد توحیدی و رضا مقصودی به منظور «قدردانی از فعالیت صنفی» مورد تجلیل واقع شدند.
حمید دهقانپور هنگام دریافت تقدیرنامهاش توضیحاتی در رابطه با کتابش با عنوان «تراژدیهای چهارگانه شاهنامه و تبیین جنبههای سینمایی آنها» ارائه داد.
در بخشی از این مراسم قطعهای توسط گروه موسیقی «کلوزآپ» با ویولن و ویولن سل نواخته و به محمدعلی سپانلو تقدیم شد.
عبدالله اسفندیاری و سیروس الوند هنگام حضور روی صحنه از عدم حمایت مسئولان برای ساخت آثار اقتباسی از داستانهای شاهنامه و حتی استفاده از اسامی شاهنامهای طی سالهای گذشته گله کردند.
محمد شهبا هنگام دریافت تقدیرنامهاش مقدمه طولانی و کش آمدن بیش از حد را یکی از اشکالات اصلی فیلمنامهها دانست و گفت: «اگر فیلمنامههایمان را بهتر بنویسیم، برنامههایمان هم بهتر برگزار میشود!»
در بخشی از مراسم از فرید مصطفوی و محسن دامادی مسئولان سابق بانک فیلمنامه که مجموعهای ارزشمند را فراهم کردهاند، تشکر صورت گرفت.
فرید مصطفوی هنگام اهدای تقدیرنامه رضا میرکریمی توضیحات جامعی در مورد فیلمساز مولف بودن ارائه داد و این توضیح داد که بر خلاف تفکر رایج فیلمساز مولف کسی نیست که فیلمنامههایش را خودش بنویسد بلکه کسی است که در تمامی آثارش یک جهانبینی واحد را دنبال کند، مثل هیچکاک.
کامران ملکی نیز هنگام اهدای جایزه میرکریمی از سوی دبیر جشنواره اعلام کرد که این جایزه هیچ ربطی به موقعیت فعلی میرکریمی ندارد و این تصمیمی است که قبل از انتخاب شدن این فیلمساز به عنوان مدیرعامل خانه سینما گرفته شده بود.
میرکریمی پس از دریافت تقدیرنامهاش با لحنی طنز گون ضمن اعلام اینکه شام آماده است، گفت: «از آنجا که اغلب دوستان فیلمنامهنویسی که من با آنها کار کردم عضو شورای مرکزی فیلمنامهنویسان هستند، فکر میکنم یک پارتیبازی اتفاق افتاده است! به همین دلیل به آقای مقصودی میگویم که متاسفانه خوشحالم که با شما کار نکردم، بلکه کمی از این شاعبه کم شود.»
جابر قاسمعلی در این مراسم حضور نداشت پیامی را برای رضا مقصودی رئیس کانون فیلمنامهنویسان فرستاده بود که توسط وی خوانده شد. در متن این پیام آمده بود: «دوستان خوب، همکاران عزیز مرا ببخشید که در این گردهمایی صنفی کنارتان نیستم. بویژه آنکه برای نخستینبار شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای تصمیم دارد به شکل رسمی از این عضو کوچک کانون قدردانی کند اگرچه دلرنجه از اتفاقات سالهای اخیر هستم و این قدردانی، دلجویی و تعریف را کمی دیر هنگام میدانم، اما هرچه از دوست رسد نیکوست؛ دست مریزاد که مرا به یاد آوردید و درود به همهٔ شما نویسندگان سینمای ایران».
پس از پایان مراسم از میهمانان دعوت شد تا برای گرفتن عکس یادگاری و صرف شام به حیات موزه سینما بروند.
حجتالله ایوبی، محمد حیدری، سید رضا میرکریمی، شادمهر راستین، فرهاد توحیدی، رضا کیانیان، عبدالله اسفندیاری، امیر اسفندیاری، فرید مصطفوی، کامران ملکی، مهرداد خوشبخت، محسن دامادی، ابراهیم مختاری، رضا مقصودی، محمد شهبا، حمید دهقانپور، محمود اربابی، سیامک تقیپور، سیروس الوند، محمد متوسلانی، عنایت بخشی، اکرم محمدی، سروش صحت، رهبر قنبری، پیمان قاسمخانی، شاپور عظیمی از دیگر حاضران در این مراسم بودند.
انتهای پیام/