دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اشتغال از مسیر بازی و تولید وسایل سرگرمی

دنیای بازی و سرگرمی به سرعت در حال تحول است و با توجه به رشد قشر متوسط جامعه (گروهی که در تامین نیازهای اولیه مشکلی ندارد) اقبال به بازی و سرگرمی به صورت روزافزونی در حال افزایش است.
کد خبر : 181117

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از خراسان، اسباب بازی هایی که دارای مدار الکترونیکی و عضو متحرک هستند تقاضای قابل توجهی دارند و میزان تولید آنها در کشور بسیار کم است. این اسباب بازی ها معمولا یک مدار الکترونیکی کنترلی دارند که بعد از دریافت فرمان حرکت می کنند یا اینکه یک موسیقی ضبط شده را می خوانند. برخی نیز فاقد موتور و مدار هستند اما برای بچه ها جذابند. دسته دیگر نیز وسایل و بسته های آموزشی هستند که کودکان و نوجوانان با سرهم کردن آنها، خودشان یک روبات کوچک درست می کنند. مثال هایی که در ادامه می آید می تواند برای شما الهام بخش باشد.




به سوی نوآوری و خلاقیت


قبلا در مورد فرآیند ساخت و هزینه های تولید انواع عروسک های پلاستیکی و پارچه ای و پولیشی صحبت کردیم (صفحه کسب و کار روزنامه خراسان مورخ96.2.3). گفتیم که تولید عروسک های پلاستیکی هزینه اولیه کم اما سود خوبی دارد و تولید عروسک های پارچه ای و پولیشی برای سرمایه های بسیار کمتر ممکن است. اما هر دو اینها یک ویژگی مشترک داشتند و آن سختی بازاریابی و فروش بود. انواع محصولات مشابه در بازار وجود دارد که کار فروش را سخت می کند. اما اگر همین عروسک بتواند راه برود یا سخن بگوید یا آواز بخواند شرایط متفاوت خواهد بود. همان طور که هفته قبل گفتیم، متولیان صنعت عروسک در کشور اذعان دارند که تولید این گونه محصولات در کشور بسیار کم است. البته محصولات خارجی به اندازه کافی وارد بازار شده اما یک نوآوری و خلاقیت در این حوزه می تواند به عرضه یک محصول بومی و بازارپسند بینجامد.
عروسک سخنگو
قبل از هر چیز باید بدانید که خواندن آواز یا سخن گفتن یک عروسک به هیچ وجه چشم بندی نیست یا نیازمند یک تکنولوژی عجیب و غریب نیست. یک بورد الکترونیکی که مجهز به یک میکروکنترلر، بورد، بلندگو و باتری است این کار را انجام می دهد.
شما می توانید همه این مجموعه الکترونیکی را به صورت برنامه ریزی شده و با تعداد کافی آهنگ و آواز سفارش بدهید تا برنامه نویسان و متخصصان کنترل برای شما آماده کنند. البته باید طراحی عروسک (چه پارچه ای و چه پلاستیکی) به گونه ای باشد که فشردن دکمه شروع، تعویض باتری و تعبیه برد در درون عروسک ممکن باشد. برای ورود به این حوزه سرمایه اولیه زیادی نیاز نیست. سرمایه اصلی را برای طراحی و گرد آوردن تیم و شرکای کلیدی قوی باید صرف کنید. شرکایی که هرکدام به طرز اطمینان بخشی بتوانند اجزای مختلف مجموعه را برای شما مهیا کنند.


خودروهای چوبی ؛ خلاقانه و کم هزینه


همین فرآیند را می توانید برای خودروها نیز در نظر بگیرید. یک خودروی اسباب بازی که مجهز به موتور و سیستم انتقال قدرت و باتری است. البته برای تولید نمونه های پلاستیکی نیازمند سرمایه گذاری اولیه قابل توجه هستید تا هرکدام از قطعات را تولید کنید. به همین خاطر پیشنهاد ما برای کسانی که سرمایه اولیه زیادی ندارند، خودروهای چوبی است. برعکس نمونه های پلاستیکی که نیازمند چندصد میلیون تومان سرمایه برای تامین دستگاه های تزریق و قالب و فضای کارگاهی است، برای تولید یک خودروی اسباب بازی چوبی، ابزارآلات موردنیاز همان لوازم معمول نجاری (برای ظریف کاری) و بسته به نوع کار یک دستگاه لیزرکات است. اضافه کردن یک موتور و باتری به مجموعه هم چندان پیچیده نیست. موتورهای جریان مستقیم به وفور در بازار هست. خلاصه همه کار با دست قابل انجام است و سرمایه قابل توجهی هم نیاز ندارد. تنها لازمه کار در این مرحله، یک اراده آهنین، روحیه کارآفرینی و ریسک پذیری و البته خلاقیت است. در مرحله بعد نیازمند بررسی های دقیق و طرح تجاری قوی هستید. مرحله میدانی کار هم پیداکردن شرکای کلیدی است. علاوه بر آن نیازمند توجه به برخی مهارت های تولید کم هزینه و کم ریسک هستید؛ مثل تولید بدون کارخانه.
یک مهارت کلیدی؛ تولید بدون کارخانه
حتما توجه کردید که ایده های امروز نیاز به همکاری با شرکت ها و تولیدکنندگان دیگر دارد. مثلا ممکن است برای تولید یک خودرو پلاستیکی، تولید تک تک قطعات را به واحدهای مختلف تزریق پلاستیک واگذار کنید. طراحی قالب را به واحدهایی دیگر، طراحی سیستم کنترلی و بورد الکترونیکی را هم به گروهی دیگر و نهایتا مونتاژ و بسته بندی را هم به گروهی دیگر (مثلا جویندگان مشاغل خانگی) واگذار می کنید. در این حالت کار اصلی شما طراحی دقیق فنی سیستم ها و همین طور تدوین طرح تجاری قوی است. این کار تا حد زیادی با مفهوم تولید بدون کارخانه تطابق دارد؛ جایی که ایده پردازی و طراحی از تولید جدا می شود. برای کسانی که اهداف بزرگ دارند و از شروع کسب و کارهای آرمانی نمی ترسند، مطالعه دقیقتر جوانب این مهارت می تواند راهگشا باشد تا از پیچیدگی نسبی فرآیند تولید فرار نکنند و مانع سرمایه اولیه بالا رفع شود.
هزینه کم اما مدیریت و سازماندهی قوی
البته باید حواسمان باشد که تولید بدون کارخانه به آن راحتی که توضیح می دهیم نیست. این راهبرد تولیدی به شدت هزینه ها را کم می کند اما همزمان کار مدیریت و سازماندهی را سخت می کند. اگر شما یک کارخانه داشته باشید بسیار راحت تر می توانید همه چیز را هماهنگ کنید و ایرادات را برطرف کنید. اما در حالت تولید بدون کارخانه اگر سازماندهی درستی نداشته باشید ممکن است که برخی قطعات به درستی تولید نشود و برخی شرکا کار خود را دقیق انجام ندهند و کار را با مشکلات مواجه کنند؛ لذا شناخت و انتخاب دقیق و سازماندهی خوب، ضروری است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تکنولوژی سرگرمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته