دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1396 - 16:35

نمایش سالم‌ترین فسیل دایناسور جهان

سالم‌ترین فسیل دایناسور دنیا بعد از اینکه شش سال پیش توسط یک اپراتور بیل مکانیکی پیدا شده بود در کانادا به معرض نمایش درآمد.
کد خبر : 179839

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از UPI، موزه دیرینه‌شناسی Royal Tyrrell واقع در آلبرتا، بقایای نسبتا سالم دایناسور 112 میلیون ساله را در یکی از بخش‌های نمایشگاه اکتشافات خود به معرض نمایش گذاشت. فسیل‌های این دایناسور در خلال یک حفاری صنعتی از عمق زمین کشف شده بود.


کارکنان موزه Royal Tyrrell و همکاران موزه آلبرتا رویال به مدت چند دهه تلاش کرده‌اند که لزوم حفظ بقایا و فسیل‌های به دست آمده در جریان حفاری‌های کارهای صنعتی را به کارکنان و کارگران این بخش آموزش دهند و از فسیل‌ها محافظت کنند. این نمایشگاه روی برخی از نتایج حاصل از این رویکرد مشترک تمرکز می‌کند که به حفط میراث فرهنگی می‌انجامد.


این فسیل که دانشمندان معتقدند قدیمی‌ترین فسیل منطقه آلبرتا به شمار می‌رود، زمانی کشف شد که «بیل فانک»، اپراتور بیل‌ مکانیکی هنگام کار با دستگاه، توده بزرگی از خاک را با بافت عجیب و غریب روی آن و الگویی الماس‌مانند کشف کرد و در پی آن با یک زمین‌شناس تماس گرفت.



جسد این دایناسور در عمق دریا غرق شده بود. جنازه این دایناسور به گونه‌ای بود که تمام موادمعدنی محتویات روده دایناسور سالم و دست‌نخورده باقی مانده بود و تنها پوست و لایه محافظ روی آن در گذر زمان فسیل شده بود.


در واقع، این فسیل دایناسور یافت شده، مومیایی دایناسور است که یک مورد استثنایی در تاریخ محسوب می‌شود. سالانه هزاران مترمکعب خاک، سنگ‌ریزه و سنگ بستر در آلبترا به دست می‌آید که در دل آنها فسیل‌ها و بقایای مدفون شده متعددی کشف می‌شود.


مواردی هم وجود دارند که هرگز به غیر از این صورت قابل بازیافت و کشف نیستند. هر ساله دو تا سه نمونه فسیل و بقایای باستانی به این روش از زیر خاک به دست می‌آید.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته