دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1396 - 19:13
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کلید اجرایی نمایشگاه کتاب در تهران و استان ها در سال ٩٦ به اتحادیه ها واگذار می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال ٩٦ بنا داریم کلید اجرایی نمایشگاه کتاب را در تهران و استان های سراسر کشور به دست اتحادیه های نشر بسپاریم.
کد خبر : 179284

به گزارش خبرگزاری آنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در آیین پایانی سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهر آفتاب با اعلام این خبر افزود: سیاست رسمی ما واگذاری تمامی امور اجرایی نمایشگاه به اصحاب فرهنگ و اندیشه است.


وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مطبوعات سازمان نظام رسانه ای را در دولت در دست بررسی دارد. در حوزه هنر سازمان هنر را در دست بررسی دارد و در حوزه نشر نیز اتحادیه ها و نهادهای رسمی وجود دارند که دارای شخصیت حقوقی هستند و ما شاهد خواهیم بود که در سال ٩٦ همه امور اجرایی را به آن ها واگذار خواهیم کرد.


صالحی امیری در عین حال تصریح کرد: واگذاری امور مبتنی بر تفکر و برنامه است. ما از ابتدای دولت یازدهم به جامعه بزرگ نشر قول واگذاری امور به آن ها را دادیم و در سال ٩٦ این قول را عملی خواهیم کرد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این نمایشگاه متقارن با ایام مبارک شعبانیه بود و باید آن را به فال نیک گرفت.


وی تاکید کرد: این نمایشگاه را بهار فرهنگی کتاب و اقتصاد نشر می نامیم. نمایشگاه کتاب تهران رخداد فرهنگی در سطح ملی و بین المللی است و مجموعه ای از فعالیت های فرهنگی در آن شکل می گیرد.


وی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان سالم ترین فعالیت فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: دولت باید کمترین مداخله در این نمایشگاه را داشته باشد. در این نمایشگاه گفت و گوی فرهنگی میان مولفین و ناشرین، مردم و نخبگان شکل می گیرد بنابراین نمایشگاه سی ام را می توان نمایشگاه گفت و گوی فرهنگی بنامیم.


عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: کتاب مظهر گفت و گوی فرهنگی در سطح ملی و بین المللی است که از آن به عنوان دیپلماسی فرهنگی یاد می کنیم.


وی افزود: حضور ١٤٠ نمایندگی، حضور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه ، حضور سفیر فرانسه و استانبول به عنوان شهر میهمان بیانگر توجه جمهوری اسلامی ایران به ابعاد ارتباطی و دیپلماسی فرهنگی در دنیای پر تلاطم امروز است.


صالحی امیری گفت: کتاب مظهر دو گفت و گو است. مولف با مولف، صاحبان اندیشه با اندیشه و میان مردم و اندیشمندان در نمایشگاه است.


وی تصریح کرد: یکی از فلسفه های برگزاری این نمایشگاه پرسشگری و نقد سازنده است. اگر پرسشگری و نقد در جامعه شکل نگیرد، تفکر و اندیشه هم زیرزمینی می شود. اگر در جامعه امن و سالم نقد باشد متفکرانی مانند علامه طباطبایی و مطهری خلق می شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: متحجران سیراب از پرسشگری هستند. روشنفکران پرسشگری را نعمت و متحجران آن را آفت می دانند.


وی گفت: در جامعه بی پرسش با انبوهی از آسیب های اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی مواجه هستیم. پرسشگری اگر به ارزش ملی تبدیل نشود باید منتظر جهل، نادانی و فریب باشیم.


وی تاکید کرد: در جامعه ای که ناشر، کتابخوانی و اهالی نشر حال خوبی نداشته باشند، ناامنی جایگزین امنیت، دروغ جای صداقت، فساد جای سلامت، منافع فردی جای منافع جمعی، ترس جایگزین صداقت و نامردی جای جوانمردی را می گیرد.


صالحی امیری ادامه داد: جامعه ای که پرسشگری نداشته باشد، جهل جای آگاهی را می گیرد. بنابراین کتاب بخوانیم و دیگران را تشویق به کتابخوانی کنیم.


وی گفت: معتقدیم حل مساله کتاب و کتابخوانی و نشر در جامعه نیازمند عزمی ملی است. سی امین نمایشگاه کتاب تهران نیز به پایان رسید اما همچنان مساله کتابخوانی و اقتصاد نشر با ده ها مشکل مواجه است.


وی در عین حال تصریح کرد: اقتصاد نشر و موضوع کتابخوانی نباید در فضای سیاسی مغفول بماند. کتاب رکن فرهنگی جامعه است و منبع تمام حوزه های فرهنگی از جمله سینما و موسیقی است.


صالحی امیری افزود: زوال کتاب زوال فرهنگ و پیوندهای اجتماعی است. کتاب جامعه را از ورطه سقوط و پوپولیسم نجات می دهد.


وی تاکید کرد: زیبنده کشور ما نیست که کتاب اولویت دوم باشد. زیبنده ایران نیست که کتاب جای مطلوبی میان ناشران نداشته باشد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نمایشگاه دایمی با زیرساخت های سالم حق مردم و ناشران است و نباید برای حضور در آن دچار سختی شوند.


وی تصریح کرد: من بابت تمام مشکلاتی که در این نمایشگاه به ویژه مشکل آبگرفتگی ناشی از بارش باران برای مردم و ناشران پیش آمد عذر خواهی می کنم و امیدوارم سال آینده شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.


وی در پایان ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران این نمایشگاه، گفت: با تدوین تفاهم نامه ای باید تمامی مسوولیت های اجرایی را در تهران و استان های سراسر کشور به ناشران و اهالی نشر واگذار کنیم زیرا سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر واگذاری مسوولیت اجرایی، افزایش میزان حمایت ها و تقویت اهالی نشر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته