دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 ارديبهشت 1394 - 10:19
آیین بازگشایی انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد؛

مصطفی معین: ‌امیدوارم بیماری تردید از کشور ما رخت بربندد/ باید نگاه‌مان به دانشگاه را تغییر دهیم

بعدازظهر دیروز فضای دانشگاه تربیت مدرس، متفاوت‌ بود. دانشجویان این دانشگاه که به آرامش شهرت دارند، منتظر یک اتفاق بودند. قرار بود بعد از ۱۰ سال دوباره فعالیت دانشجویی در دانشگاه آن‌ها شکلی رسمی به خود بگیرد. گوشه و کنار دانشگاه می‌شد پوسترهای آیین بازگشایی انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو را دید.
کد خبر : 17829

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، قرار بود مراسم ساعت ۱۴ برگزار شود. در سالن صدای سرود یار دبستانی من شنیده می‌شد، اندک اندک سالن از دانشجویانی که منتظر بازگشایی انجمن اسلامی دانشگاه‌شان بودند پر می‌شد. دکتر جواد اطاعت و دکتر مصطفی معین سخنرانان اصلی این همایش بودند. کمی بعد از شروع برنامه اطاعت وارد سالن همایش شد. بعد از پخش یک کلیپ، علی رفیع‌زاده، نماینده هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو آیین‌نامه این انجمن را قرائت کرد. در بخشی از این آیین‌نامه آمده بود: ‌ ۵ سال شاهد شرایطی بودیم که اساتید بزرگ این دانشگاه حتی اجازه ارائه درس را نداشتند و مجبور به اعلام بازنشستگی شدند، از جمله این اساتید می‌توان به دکتر شکوری و دکتر حاضری اشاره کرد. ما امید آن را داریم که بتوانیم یک تشکل مستقل با هویت دانشجویی را در این دانشگاه راه اندازی کنیم..


بعد از خواندن این آیین‌نامه، مجری برنامه پیام رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات را که برای بازگشایی انجمن اسلامی دانشجویان پیشروی دانشگاه تربیت مدرس ارسال شده بود قرائت کرد و سپس نوبت به دکتر جواد اطاعت، استاد دانشگاه و نماینده مجلس ششم رسید تا برای سخنرانی در جایگاه حاضر شود.


سازگاری بین اسلام و رای مردم


اطاعت ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت دکتر صادق آئینه‌وند و با ابراز خوشحالی بابت آغاز مجدد فعالیت‌های دانشجویی در دولت تدبیر و امید گفت: ‌آرزو می‌کنیم انجمنی که امروز کارش را آغاز می‌کند سال‌های سال فعال باقی بماند. من می‌خواهم چند توصیه به شما داشته باشم؛ انجمن اسلامی، یعنی کسانی که علاوه بر کار علمی- پژوهشی کار اجتماعی را نیز در اولویت خود قرار داده‌اند، البته این فعالیت با توجه به پسوند اسلام در چارچوب قانون اسلام خواهد بود.



اطاعت تصریح کرد: ‌همان طور که مستحضر هستید اسلام در دنیای کنونی داعیه‌دار زیادی دارد و سئوالی که پیش می‌آید این است که ما به عنوان انجمن اسلامی چه رویکردی را باید درباره اسلام داشته باشیم؟


وی در پاسخ به این سوال گفت: به طور کلی چهار گرایش سنتگرا، بنیادگرا، سکولار و اصلاح‌گرا درباره اسلام وجود دارد و من درباره رویکرد اصلاح‌گرا صحبت می‌کنم، چرا که همه ما اصلاح طلب هستیم و انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو نیز این رویکرد را دارد. اسلام اصلاح‌گرا اسلامی است با قرائت دموکراتیک.


این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه اسلام و لیبرالیسم در یک مقال نمی‌گنجند تصریح کرد: باید بدانیم که اسلام و لیبرالیسم با یکدیگر تفاوت دارند. ما لیبرالیسم را حتی در کشورهای داعیه دار لیبرالیسم نمی‌بینیم. اسلام با لیبرالیسم سازگار نیست، اما بین اسلام و حاکیمت رای مردم حتما سازش وجود دارد و مبنای این ادعا نیز آیات قرآن مجید است.


دکتر اطاعت در پایان سخنان خود، شرایط خلیفه‌گری انسان از جانب خدا بر روی زمین را برشمرد و تاکید کرد: از میان این شروط می‌توان به اصل وفای به عهد، اصل امر به معروف و نهی از منکر، اصل عدالت حاکم و اصل حاکمیت انسان بر سرنوشت خود را بر شمرد.


معین: بعد از 10 سال اجازه حضور در جمع دانشگاهیان را پیدا کردم


پس از اتمام سخنرانی دکتر اطاعت و چند فعال دانشجویی، دکتر معین، وزیر علوم سه دولت جمهوری اسلامی ایران که با تاخیر به مراسم رسیده بود برای سخنرانی به سن دعوت شد. گفته می شد دلیل تاخیر معین رسیدگی او به یک بیمار اورژانسی در بیمارستان بوده است.








معین:‌خوشحالم اعلام کنم که در طول ۱۰ سال اخیر، این اولین باری است که مجوز حضور من در دانشگاه شما باطل نشده است. اما مطمئن باشید در این ۱۰ سال فکر و دل من پیش شما بود. در این مدت نگاه‌هایی وجود داشت که دانشگاه را تهدید می‌انگاشت نه یک فرصت ملی. این نگاه تهدید و سوظن را به عنوان یک پزشک بیماری قلمداد می‌کنم. بیماری نیز می‌تواند روحی و جسمی و سیاسی باشد و خوشبختانه ما در چند سال اخیر این کلکسیون را دیدیم

دکتر معین در ابتدای سخنرانی خود گفت: من باید چند تبریک و یک تسلیت به شما بگویم. تسلیت برای درگذشت استاد صادق آیینه‌وند که امیدواریم الگوی نسل جدید باشد و تبریک به مناسبت اعیاد رجب که نزدیک‌ترین آن مبعث حضرت رسول اکرم است و همچنین تبریک برای بازگشایی انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو.


وی افزود: خوشحالم اعلام کنم که در طول ۱۰ سال اخیر، این اولین باری است که مجوز حضور من در دانشگاه شما باطل نشده است. اما مطمئن باشید در این ۱۰ سال فکر و دل من پیش شما بود. در این مدت نگاه‌هایی وجود داشت که دانشگاه را تهدید می‌انگاشت نه یک فرصت ملی. به عنوان یک پزشک این نگاه تهدید و سوظن را بیماری قلمداد می‌کنم. بیماری نیز می‌تواند روحی و جسمی و سیاسی باشد و خوشبختانه ما در چند سال اخیر این کلکسیون را دیدیم و من معتقدم این بزرگی خداوند متعال است که موجودات را چنین متفاوت آفریده است.



دکتر معین در ادامه با اشاره به اینکه در۱۰ سال از زندگی خود مسئولیت در آموزش عالی کشور را بر عهده داشته است، گفت: ‌من نزدیک‌ترین رابطه را با دانشجویان و کارمندان دانشگاه داشته‌ام و هیچ وقت نفهمیدم دلیل وحشت از من چه بود. امیدوارم این بیماری تردید هرچه سریع‌تر از کشور ما رخت بر ببندد، هرچند می‌گویم پیشگیری بهتر از درمان است.


وی ادامه داد: باید بگویم من در این مدت ۲ احساس خاص نسبت به دانشگاه تربیت مدرس داشتم. این نهاد یک نهاد علمی برخاسته از انقلاب مردمی است. در ابتدای امر آموزش عالی با اصل وجود این نهاد به عنوان دانشگاه مشکل داشت و خوشبختانه حالا با همتی که شد این دانشگاه جزو ۴ دانشگاه بر‌تر ایران است.


وزیر علوم دولت اصلاحات همچنین گفت: حس دیگر من درباره تشکیل انجمن شما است. بعد از این دوره فترت فرصت حضور شما در دانشگاه مهیا شده است. باید آگاه باشید که افکار عمومی انتظارات زیادی از شما دارد. این پیشرو بودن در همه عرصه‌ها باید باشد و نیاز به گذاشتن وقت و آینده نگری دارد. شما باید خط شکن و مردمی با آرمان‌های بزرگ باشید.


3700 بورسیه قلابی آفت حضور بیماری تردید در کشور


وزیر علوم دوران اصلاحات تصریح کرد: متاسفانه انقلاب ما امروز از برخی آرمان‌های واقعی خود منحرف شده است و از آن آرمان‌های اصلی خود به واقعیت تلخ امروز رسیدیم. من در سال ۸۴ گفتم اگر ما در انتخابات موفق نشویم دوران سیاهی خواهد شد و بیشترین خسارت را در ابتدا جوانان می‌بینند و خسارت‌های عظیم اخلاقی، ‌فرهنگی و دانشجویی به وجود خواهد آمد که امروز ما نتیجه‌اش را در بحث بورسیه‌های ۳ هزار نفری می‌بینیم.


معین، بازنشسته کردن برخی اساتید در آن زمان را عامل خسارت به آموزش عالی کشور عنوان کرد و افزود: برای اولین بار در آن زمان خسارت‌هایی به آموزش عالی زده شد، تعدادی از اساتید بازنشسته شدند و تعدادی را هم فریز کردند و اجازه فعالیت به آن‌ها ندادند. امنیت شغلی اساتید به خطر افتاد. آلودگی آموزش عالی به ۳۷۰۰ بورسیه قلابی، و گذر از ۷۰ خوان به جای ۷ خوان توسط هیئت علمی ناشی از همین دوران سیاه است.



عضو پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کشور ما کشور شکاف و گسل بوده و جزو کشورهای زلزله‌خیز است و علاوه بر آن جزو 10 کشور اول است که دارای شکاف‌های اجتماعی مانند شکاف بین دولت و ملت یا مثلا شکاف بین فرزند و پدر است. ما یک جامعه از هم گسیخته داریم و این یک معضل بسیار مهم است.








ما می‌بینیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید روسای دانشگاه‌ها را تعیین کند، سوال من این است که آیا کار این شورا این است که ۱۰ یا ۲۰ رئیس دانشگاه ما را تعیین کند یا باید به مشکلات فرهنگی رسیدگی کند و ببیند جامعه ما از لحاظ فرهنگی اکنون در کجا قرار دارد. آیا باید مسائل فرهنگی مدنظر قرار گیرد یا مسائل خرد ؟

معین در ادامه افزود: ما می‌بینیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید روسای دانشگاه‌ها را تعیین کند، سوال من این است که آیا کار این شورا این است که ۱۰ یا ۲۰ رئیس دانشگاه ما را تعیین کند یا باید به مشکلات فرهنگی رسیدگی کند و ببیند جامعه ما از لحاظ فرهنگی اکنون در کجا قرار دارد. آیا باید مسائل فرهنگی مدنظر قرار گیرد یا مسائل خرد که آن هم بیشتر بر اثر تنگ‌نظری یا منافع سیاسی است. من ۲۰ سال عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم و از آنجا بیرون آمدم چون دیدم نمی‌شود با آن ترکیب ناهمگون و اثربخشی پایین آنجا کار کرد. دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر مدت‌هاست بلاتکلیف مانده و این به خاطر نوع نگاه غلطی است که وجود دارد. سرپرست دانشگاه خوارزمی ۷ دوره جزو هیات رئیسه مجلس بوده ولی هنوز تکلیفش در این دانشگاه مشخص نیست. این هم به خاطر نوع نگاه غلطی است که وجود دارد.


وزیر علوم دولت اصلاحات ادامه داد: دموکراسی این است که براساس نظر اکثریت یک نفر انتخاب شود. اگر حق ملت به رسمیت شناخته شود آن زمان می‌توانیم همه مشکلات را هم حل کنیم. در زمان انتخابات من از حذف یارانه‌های انرژی صحبت کردم. بعد از آن دیدیم یکی گفت ۵۰ هزار تومان به مردم می‌دهند و یکی هم گفت ۷۰ هزار تومان. احمدی‌نژاد آمد و یارانه‌ها را اجرا کرد و بعد دیدیم چه بلایی سر تولید و اقتصاد ما آمد.


معین با انتقاد از رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی گفت: شریعتی که رئیس دانشگاه علامه بود و من واقعا نمی‌دانم با چه نگاهی ایشان انتخاب شد، ‌چند سال پیش ۱۵ نفر از اقتصاددانان را اخراج کرد و گروهی منحل شد و خم به ابرو نیاورد. ببینید چه نگاه‌هایی وجود داشت. من بار‌ها به اساتید هیئت علمی گفتم حداقل یک طومار اعتراضی در این مورد امضا کنیم و هیچ کس جرات این کار را نداشت. دانشگاه ابزار یا باشگاه سیاسی نیست. دیوار آن هم کوتاه نیست که هر وقت گیر کردیم خشونت را به آن تحمیل کنیم و ۱۸ تیر درست کنیم. ما باید نگاه‌مان به دانشگاه را تغییر دهیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته