دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وسایل آینده بی‌نیاز از رادیوی بی‌سیم

دانشمندان معتقدند که در آینده‌ای نزدیک همه ابزارها از طریق امواج رادیویی به هم متصل خواهند شد.
کد خبر : 177685

به گزارش گروه علم و فناوری به نقل از Engadget، به طور کلی، هر ابزار اتصالی حداقل مجهز به یک رادیوی بی‌سیم داخلی است که همین رادیوی داخلی معمولا انرژی زیادی را مصرف می‌کند. همین امر باعث می‌شود همیشه اینترنت اشیاء که فضای زیادی برای باتری ندارد، عملا خیلی کاربردی نباشد.


مرکز تحقیقاتی «دیزنی» راه‌حلی برای این مشکل پیدا کرده است و آن از بین بردن کامل رادیوی داخلی در این ابزارهاست. دانشمندان نوعی فناوری جدید ابداع کرده‌اند که در آن از امواج رادیویی محیطی برای برقراری ارتباط استفاده می‌شود.


در این روش، صرف‌نظر از اینکه برج مخابراتی در فاصله‌ای دور باشد یا تلفنی در جیب شما، از گره‌های حسگر با قدرت بسیار پایین استفاده می‌شود تا امواج رادیویی را از هر منبع پس‌زمینه‌ای انعکاس دهد.


در مشخصات سامانه بازشناسی با امواج رادیویی نیز از روش مشابهی استفاده می‌شود اما به کار بردن منابع بیشتر و کانال‌های متعدد، محدوده وسیع‌تری را در آزمایش فراهم می‌کند و محققان در فاصله بیش از 50 متری به لینک‌های داده‌ها دست می‌یابند.


به طور طبیعی، این قابلیت را نمی‌توان در هر دستگاه یا ابزاری مشاهده کرد. کاربران معمولا به سیگنال‌های بی‌سیم برای کار کردن با آن نیاز دارند. همچنین استفاده از این سخت‌افزار در مناطق دورافتاده‌ای که امواج رادیویی محیطی کمی وجود دارد، ممنوع است.


اختراع دیزنی، برای خانه‌های هوشمند و نیز سایر مناطقی که مملو از وسایل الکترونیک است، بسیار مفید و کاربردی است. دست کم، این قابلیت منجر به ساخت ابزارهای ساده‌تری می‌شود که نیازی به باتری‌های بزرگ ندارند. در بهترین حالت ممکن، استفاده از امواج رادیویی محیطی، می‌تواند باعث تولید ابزارها و دستگاه‌های هوشمندی شود که حتی پیش از این به دلیل اندازه و نیاز به نیروی بالایی که داشتند، قابل استفاده نبودند.


با این امکان همچنین می‌توان به ابزارهای الکترونیک متصل دسترسی پیدا کرد که به طور ابتدایی یا انحصاری با نیروی خورشید فعال می‌شوند.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته