دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1396 - 14:42

وزیر کشور: احضارها، بستن ستادها و هر اقدامی که اثر منفی بر تبلیغات داشته باشد ممنوع شده است/ ثبت سیستم کارانه شائبه خریدوفروش رأی دارد

وزیر کشور درباره پلمپ ستاد برخی نامزدها گفت: احضارها، بازداشت‌ها یا بستن ستادها و هر اقدامی که اثر منفی بر تبلیغات داشته باشد ممنوع شده است، مگر موارد بسیار خاص که به امنیت انتخابات مربوط است که این اقدام هم باید با هماهنگی و مجوز شورای عالی امنیت ملی باشد.
کد خبر : 177378

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست خبری صبح امروز ـ شنبه 16 اردیبهشت ـ گفت: برخی تحلیل‌ها این بود که مناظره‌ها شاید موجب تحریک هواداران شود و اقداماتی خلاف نظم و امنیت رخ دهد که هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاد و ما امنیت، نظم و آرامش را در حوزه تبلیغات خواهیم داشت. حتی اگر مردم در مقابل ستادهای نامزدها تجمع کرده و شعار دهند ما هیچ نگرانی نداریم. البته نیروی انتظامی نگران مسأله امنیت کشور است که این نگرانی به حق‌ است اما نباید این نگرانی‌ها موجب این شود که اجازه تجمع مقابل ستادها را ندهیم بلکه باید کنترل، دقت و حساسیت خود را افزایش دهیم.


وی با اشاره به مساله شکایات مطرح شده توسط نامزدهای انتخابات، گفت: رعایت زمان مناظره و برخی موضوعات دیگر که مورد شکایت نامزدها بود، در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات بحث شد و من به نامزدها نامه‌ای نوشتم و توصیه کردم که همه در قالب قانون عمل کنند که نتیجه آن را در مناظره دیشب دیدیم. مردم هم چنین مناظره‌ای را می‌پسندیدند. وقتی قرار شد مناظره‌ها زنده نباشد همه مردم و رسانه‌ها دنبال پخش زنده مناظره بودند. پخش زنده مناظره‌ها هم موجب شفاف‌سازی مسائل و هم موجب ایجاد شور و نشاط می‌شود. شرایط امنیتی کشور هم به گونه‌ای است که سوء استفاده امنیتی از مناظره‌ها انجام نمی‌شود.


رحمانی‌فضلی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه «آیا به وزیر آموزش پرورش زمانی برای دفاع از خود در برابر اتهامات مطرح شده در مناظره روز گذشته داده می‌شود»، گفت: توصیه ما این است که نامزدها در بیان نظرات و برنامه‌های خودشان حقوق دیگران را ضایع نکنند. کسانی که در خود این آمادگی را می‌بینند که مدیریت اجرایی کشور را بر عهده بگیرند باید اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران و اخلاق عمومی را رعایت کنند. در مورد این موضوع دیروز نامزدها هم پاسخ این مسائل را دادند. شکایتی هم از طرف آقای دانش آشتیانی رسیده که قرار است در کمیسیون نظارت بر تبلیغات بررسی شود.


وزیر کشور افزود: تاکنون خودم در 6 جلسه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات حاضر شده‌ام که در این کمیسیون مسأله توهین به نامزدها یا افراد دیگر نیز بررسی خواهد شد.


وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه «ثبت سیستم کارانه یک تخلف انتخاباتی است یا نه؟»، گفت: از نظر بخش حقوقی وزارت کشور این اقدام غیرقانونی است، این اقدام به نوعی تطمیع است و به نوعی هم شائبه خریدوفروش رأی را در آن وجود دارد. ما در وزارت کشور در حال پیگیری این موضوع هستیم. اگر به جمع‌بندی نهایی رسیدیم که این موضوع خلاف قانون است آن را اعلام خواهیم کرد. من معتقدم ما باید به شعور مردم ایمان داشته باشیم. هر کاری که در قالب هتک حرمت یا دروغ یا اقدام غیرقانونی انجام می‌شود همه آنها در ذهن مردم ثبت می‌شود و نتیجه آن را در انتخابات مردم تجلی می‌دهند.


رحمانی فضلی با اشاره به اینکه تاکنون 67 شکایت از رسانه‌ها به عنوان تخلف انتخاباتی وجود داشته است، گفت: برخی سایت‌ها، خبرگزاری‌ها،‌ روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از منابع عمومی و بیت‌المال استفاده می‌کنند علیرغم تذکراتی که داده شده برخلاف قانون عمل می‌کنند. ما این موارد را به دادستانی ابلاغ کرده‌ایم اما این رسانه‌ها کماکان به کار خود ادامه می‌دهند. اگر تاکنون هم این تخلفات را اعلام نکرده‌ایم به این دلیل است که دادستانی به دنبال قطعی کردن تفسیر خود از مواد قانونی بود که این تفسیر قطعی شده است و انتظار داریم از امروز دادستانی به فوریت به این تخلفات رسیدگی کند. از مالکان و صاحبان این رسانه‌ها هم توقع داریم قانون را رعایت کنند.


وی همچنین در واکنش به پرسشی درباره فیلم منتسب به فرماندار ملایر گفت: این موضوع را در سایت‌ها دیده‌ام و گفته‌ام پیگیری کنند که فرمانداری ملایر هم تکذیبیه داده که مسأله اینگونه که در سایت‌ها مطرح شده هم نبوده است. البته من هم دستور رسیدگی داده‌ام زیرا معتقدیم قانون باید برای همه اجرا شود.


وزیر کشور درباره واکنش به اینکه «آیا اختلال در سخنرانی روز کارگر رئیس جمهوری را پیگیری شده است»، گفت: همان روز دستور رسیدگی به وزارت کشور داده شد که گزارش رسمی درباره سازمان دادن اعتراضات در حرم نبوده است. توصیه ما این است که هواداران همه نامزدها توجه کنند هر نوع اقدامی که نظم عمومی را برهم بزند، احتمال اقدام مشابه از طرف رقبا هم وجود دارد و موجب می‌شود فضای تبلیغات تنش‌آلود شود. در این موضوع ما منتظریم که دستگاه‌های متولی گزارش نهایی خود را ارائه کنند.


وی درباره وعده‌های یارانه‌ای برخی نامزدها نیز تصریح کرد: رئیس مجلس در این زمینه موضع‌گیری کرده و گفته افزایش یارانه باید مراحل قانونی خود را طی کند و تأکید هم کرده که منابع لازم برای سه برابر کردن یارانه‌ها وجود ندارد. کسانی که این وعده‌ها را می‌دهند باید برای مردم توضیح دهند منابع خود را از کجا می‌خواهند تأمین کنند.


رحمانی‌فضلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا نظرسنجی‌ها در سایت‌ها اشکال قانونی ندارد»، تصریح کرد: نظرسنجی‌ها اشکالی ندارد مگر اینکه در زمینه انتخابات اخلال ایجاد کند، اما به صرف نظرسنجی اشکالی ندارد. البته به این موضوع باید توجه کرد که نباید نظرسازی انجام شود و در نظرسنجی‌ها دستکاری شود زیرا این اقدام اعتماد عمومی را از بین می‌برد. اکنون گزارش‌هایی از نظرسنجی‌های واقعی از چند دستگاه به من می‌رسد که وقتی آن را با نظرسنجی‌ در برخی سایت‌ها مقایسه می‌کنم می‌بینم در این زمینه تفاوت وجود دارد.


وزیر کشور در ادامه درباره پیگیری‌های موضوع بازداشت کانال‌های تلگرامی نیز اظهار کرد: قبل از عید در این زمینه پیگیری زیادی داشتیم و با رییس قوه قضاییه،‌ دادستان کل کشور و دادستان تهران ملاقات داشتم و مواردی که می‌توانست به احقاق حقوق این افراد کمک کند برای آنها فرستادم. گزارش اقدامات را هم به دولت فرستاده‌ایم ولی قوه قضاییه می‌گوید بر اساس مدارکی که دارد این افراد باید در بازداشت بمانند.


رحمانی فضلی همچنین در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات شوراها در 142 شهر و 9 هزار و 752 شعبه اخذ رأی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز تشخیص هویت رأی دهندگان نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.


وزیر کشور درباره موضوعی در مناظره های مبنی بر اینکه «دولت مانع فعالیت شورایاری‌ها شده است»، گفت: ما در این زمینه خلاء قانونی داریم و با توجه به همین خلاء نیز یکی از دستگاه های نظارتی اعلام کرده که برگزاری انتخابات شورایاری ها ممنوع است. با توجه به نقش مهم شورایاری‌ها در مدیریت شهری ما تلاش کرده‌ایم که شورایاری‌ها فعال شوند از دولت خواسته‌ایم تا مصوبه‌ای دهد تا ما بتوانیم در این زمینه بسترسازی کنیم که ما هم مجوز را از دولت گرفته‌ایم و نه تنها مانع فعالیت شورایاری‌ها نشنیده‌ایم، بلکه بدنبال ایجاد شرایط برای فعال شدن شورایاری‌ها هستیم.


وی در مورد فعالیت وزارت کشور برای تأمین امنیت انتخابات نیز یادآور شد: قبل از شروع انتخابات مصوبه ای در شورای عالی امنیت ملی داشتیم مبنی بر اینکه احضارها، بازداشت ها یا بستن ستادها و هر اقدامی که اثر منفی بر تبلیغات داشته باشد ممنوع شود مگر موارد بسیار خاص که به امنیت انتخابات مربوط است که این اقدام هم باید با هماهنگی و مجوز شورای عالی امنیت ملی باشد. خواهش من از همه نامزدها و هوادارانشان این است که امنیت ملی و احترام به اقوام و اقلیت‌ها را رعایت کنند زیرا این موارد جزو خطوط قرمز است. با کسانی که موجب تفرقه، انشقاق و تضعیف امنیت ملی شوند، برخورد می‌شود.


وی ادامه داد: یکی دو مورد هم بیشتر لغو سخنرانی‌ها انجام نشده است یک مورد هم داشته‌ایم که فردی شعری خوانده که با اصول اسلامی ما در تضاد بوده که خود همان ستاد برخورد کرد و قوه قضائیه هم در حال رسیدگی است.


وزیر کشور ادامه داد: در مورد سخنرانی اراک، استانداری موضوع را حل کرد و سخنرانی می‌توانست انجام شود که بنا به دلایلی خودشان ترجیح دادن سخرانی نکنند. در مشهد هم در قالب دستورالعملی تذکر و توصیه کرده بودیم که ستادها از چه مواردی استفاده کنند و از چه مواردی استفاده نکنند. موضوع پلمپ ستاد در مشهد مطرح نبود اما اگر همه ستادها طبق دستور عمل کنند مشکلی ایجاد نمی شود. ما با اقدامات خودسر که مانع برگزاری سخنرانی می شود حتما برخورد می کنیم و اگر دستگاه قضا هم حکمی صادر کند باید در مسیر تعیین شده قانونی که رسیدگی در شورای عالی امنیت ملی است،‌این مسیر طی شود.


وزیر کشور همچنین در مورد تخلفات رسانه های وابسته به نیروهای مسلح با بیان اینکه وزارت ارشاد ستادهای انتخابات و همچنین مردم گزارش هایی در مورد تخلفات به ما می‌دهند که ما این تخلفات را در کمیسیون بررسی تبلیغات مطرح می کنیم، خاطرنشان کرد: من با مسئولان مربوط به دستگاه هایی که در زمینه انتخابات فعال هستند جلسه داشته‌ام با آقای جنتی هم ملاقاتی داشته‌ام و گزارش در مورد روند کل انتخابات را ارائه کرده‌ام.


رحمانی فضلی افزود: از لحظه ای که تخلفی از دستگاه اجرایی به ما برسد تا لحظه ای که ما اقدام کنیم یقین کنید نیم ساعت هم طول نمی کشد. بعضی گزارش‌ها رسیده بود که فرمانداران به ستادهای انتخاباتی نامزدها سر زده بودند. من به همه فرمانداران گفته بودم که به همه ستادها سر بزنند هم خسته نباشید بگویند و هم وظایف قانونی را یادآوری کنند.


رحمانی فضلی ادامه داد: امیدوارم همه دستگاه ها که از بیت المال به هر طریقی استفاده می کنند، امکانات تبلیغی خود را له یا علیه کاندیدایی استفاده نکنند و از همه مردم هم میخواهم این موضوع را به عنوان یک شاخص در نظر بگیرند.


در ادامه خبرنگاری درباره روند تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها پرسید که وزیر کشور در پاسخ با بیان اینکه «در این زمینه وزارت کشور نقش مستقلی ندارد»، گفت: توقع ما از مراجع چهارگانه این است که در موعد مقرر طبق قانون مدارک، اسناد و دلایل خود را ارائه کنند. تایید صلاحیت ها وظیفه هیات اجرایی و نظارت است. اگر مدارک به موقع مقرر رسیده و به آن عمل نشده حتما باید در هیات مرکزی نظارت به آن رسیدگی شود. من به آقای احمدی گفته ام که رسیدگی کنند اگر مدارک در موعد مقرر ارائه شده، ولی بررسی نشده است، به رئیس مجلس ارجاع دهند تا این مدارک در هیأت مرکزی نظارت رسیدگی شود، اما باید این نکته را در نظر گرفت که وزارت کشور نقش مستقلی در هیچ مرحله ای از انتخابات ندارد. مثلا در موضوع پخش مناظره ها به صورت زنده یا غیر زند ه برخی گفتند نظر وزارت کشور پخش غیر زنده مناظره‌ها بوده در حالی که 4 رای از 5 رای کمیسیون نظارت بر تبلیغات بر پخش غیر زنده مناظرات بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب