دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1396 - 09:05

ربات‌ها اجتماعی می‌شوند/ بشر از تنهایی خارج می‌شود؟

دانشمندان نسل جدیدی از ربات‌ها را طراحی کرده‌اند و در نظر دارند مهارت‌های انسانی را با توجه به تعامل اجتماعی و عاطفی به آنها بیاموزند.
کد خبر : 169537

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از sky، دانشمندان به تازگی ربات‌های هوشمند اجتماعی را به نمایش گذاشته‌اند که معتقدند در آینده می‌توانند تنهایی بشر را پر کنند. یکی از این ربات‌ها که Pepper نام دارد می‌تواند فرد مقابل را در آغوش بگیرد و دستش را به نشانه خوشحالی به دست فردی دیگر بزند. این ربات به عنوان ربات خدمات مشتری برای کمک در مراکز خرید تولید شده است به طوری که به مشتریان خوش‌آمد می‌گوید و آنها را در داخل فروشگاه هدایت می‌کند.


سازندگان Pepper از دانشگاه «ادینبورگ» معتقدند که از این ربات در آینده می‌توان در مراکز مراقبتی برای حمایت از تعاملات اجتماعی میان سالمندان، کاهش احساس تنهایی، ترغیب آنها به بازی کردن و یادآوری آنها به مصرف داروهایشان استفاده کرد.


این ربات در نمایشگاه رباتیک 2017 اروپا در ادینبورگ به نمایش درآمد. حدود 800 سازنده ربات از اتحادیه اروپا به منظور نمایش تولیدات رباتیک خود گرد هم آمده‌اند. پروفسور دیوید لینریال، مدیر مرکز رباتیک ادینبورگ،‌ می‌گوید: «ربات‌ها در شرایط مختلفی چون محیط‌های خطرناک و در مراقبت‌های بهداشتی به انسان کمک می‌کنند و همچنین کاربردهای زیادی دارند به طوری که به عنوان یک دستیار در کنار انسان قرار می‌گیرند».



ربات دیگری که در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده Icub نام دارد که قادر به شنیدن، دیدن و یادگیری است. حدود 53 موتور تعبیه شده در آن، حرکات بازو، دست و سر ربات را کنترل می‌کنند.


این ربات برای یادگیری مهارت‌های انسانی با توجه به تعاملات عاطفی آنها طراحی شده است. سازندگان آن امیدوارند که این ربات روزی بتواند به کمک مبتلایان به اوتیسم یا زوال عقل بیاید.


سازنده ربات Icub می‌گوید: «این ربات در صورت حضور، در گذر زمان تغییر می‌کند. ویژگی منحصر به فرد آن، قابلیت‌هایی است که برای آن در نظر گرفته شده و قادر است حرکت کند، راه برود و این حرکات را بسیار شبیه به انسان انجام دهد».


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته