دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1396 - 10:01

آشنایی با زنان ماندگار در دنیای علم + تصاویر

بسیاری از دانشمندان زن نقشی تاثیرگذار در پیشرفت علم داشته‌اند و مبانی ارزشمندی را برای دستاوردهای آیندگان بنیان نهاده‌اند و به رغم تبعیض‌های جنسیتی ریشه‌دوانده در دنیای علم، این زنان توانستند نام‌شان را در تاریخ ماندگار کنند.
کد خبر : 165467

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از TechTimes، در ادامه به معرفی زنانی که نام‌شان در تاریخ علم ماندگار مانده است، می‌پردازیم:


دختری ریاضیدان از پدری شاعر


ایدا لاو‌لیس در سال ۱۸۱۵ زاده شد و فرزند لرد بایرون، شاعر سرشناس انگلیسی بود. او استعدادی درخشان در ریاضی داشت و گفته می‌شود اواسط سده ۱۸۰۰ میلادی نخستین برنامه را ‌‌برای «ماشین تحلیلی» (رایانه امروزی) نوشت. لاولیس نخستین کسی است که متوجه شد ماشین‌های تحلیلگر ظرفیتی بیش از جمع و تفریق اعداد دارند. لاولیس عمدتا برای همکاری با چارلز ببیج در زمینه رایانه همه‌کاری به اسم ماشین تحلیلی شهرت دارد.


نابغه‌ای در دو رشته


ماری کوری نخستین زنی بود که جایزه نوبل را برد. او همچنین نخستین شخص در تاریخ است که دو بار برنده نوبل شده است. ماری کوری سال ۱۸۶۷ در ورشو به دنیا آمد و بعدها شهروند فرانسه شد. او در سال ۱۹۰۳ همراه با همسرش پی‌یر کوری و هنری بکرل، نوبل فیزیک را به خاطر پژوهش‌هایش در زمینه پرتوها کسب کرد. در سال ۱۹۱۱ به خاطر کشف دو عنصر پلونیوم و رادیوم جایزه نوبل شیمی به ماری کوری اهدا شد.


کشف دوگانه مارپیچ


روزالیند فرانکلین هیچ‌گاه نوبل نگرفت، هر چند خیلی‌ها معتقدند که این جایزه باید به او داده می‌شد. او دریافت که DNA دو رشته بافته شده‌ در محفظه‌ای مارپیچی است که همانند نردبان بالارفته‌اند. جیمز واتسون و فرانسیس کریک با استفاده از تحقیقات فرانکلین ساختار DNA را کشف کردند. جایزه نوبل پزشکی به خاطر این کشف به این دو تعلق گرفت. فرانکلین چهار سال پیش از آن به خاطر سرطان درگذشته بود.


کشف ساختار انسولین


دوروتی هاجکین با رززالیند فرانکلین هم‌عصر بود و نتیجه تحقیقاتشان را با هم رد و بدل می‌کردند. این بیوشیمیدان بریتانیایی روش عکس‌‌برداری تفرق پرتو ایکس را ارتقاء بخشید و امکان مشاهده ساختار مولکول‌های زیستی را فراهم آورد. در سال ۱۹۶۴ نوبل شیمی به هاجکین رسید و او سومین زن در تاریخ علم است که این جایزه را از آن خود کرده است. پنج سال بعد هاجکین ساختار انسولین را کشف کرد.


کشفی ارزشمند


الیزابت بلک‌برن به خاطر تحقیقاتش در مورد تلومرها (پایانه کروموزوم‌های خطی) برنده نوبل پزشکی سال ۲۰۰۹ است. او همراه دو دانشمند دیگر آنزیم تلومراز را کشف کرد که سبب سنتز تلومر می‌شود. تلومراز امکان تقسیم سلول‌ها را می‌دهد. کشف این نکته گام مهمی در راستای تحقیقات برای مهار سرطان و پیری بوده است.


رمزگشای زندگی شامپانزه‌ها


جین گودال دانشمند بریتانیایی تحقیقات ارزشمندی در زمینه رفتارشناسی جانوران دارد و به عنوان معتبرترین کارشناس رفتارشناسی شامپانزه‌ها در جهان شناخته می‌شود. او چندین دهه در مورد رفتارشناسی شامپانزه‌های وحشی در تانزانیا تحقیق کرده است، هر چند برخی انتقاداتی به شیوه تحقیقات او و نتایج به دست آمده از آنها داشته‌اند.


بانوی سلول‌ها


ریتا لوی مونتالچینی سال ۱۹۰۹ در ایتالیا متولد شد. پس از دستور موسولینی مبنی بر ممنوعیت ورود یهودیان به دانشگاه، مونتالچینی در خانه‌اش آزمایشگاهی را به راه انداخت و شروع به تحقیق در زمینه رشد فیبرهای (تارهای) عصبی در جنین جوجه‌ها کرد. بعد از جنگ جهانی دوم او در سنت لوئیس مشغول به کار شد و موفق شد عامل رشد عصبی را کشف کند که جایزه نوبل را در سال ۱۹۸۶ برای او و همکارش استنلی کوهن به همراه داشت.


ستاره‌های نوترونی و مردان سبز


جوسلین بل‌ برنل در سال ۱۹۶۷ سیگنالی را کشف کرد که به طور منظم تکرار می‌شد. این سیگنال‌ها که توسط رادیوتلسکوپ کشف شدند، "مردان کوچک سبزرنگ" لقب گرفتند. مشخص شد که آنها توسط آدم‌فضایی‌ها مخابره نشده‌اند بلکه سرمنشأ آنها یک ستاره نوترونی پرسرعت است. به این ترتیب نخستین «تپ اختر» کشف شد. در سال ۱۹۷۴ دو همکار ارشد بل برنل مشترکا نوبل فیزیک را دریافت کردند. اما بل برنل جزو دریافت‌کنندگان نوبل نبود.



انتهای پیام/

برچسب ها: جایزه نوبل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته