دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
افشاگری تازه اسنودن درباره روش شنود مکالمات تلفنی

شنود تلفن با الگوریتم‌های رایانه‌ای

دیروز مؤسسه اینترسپت، مدارک تازه‌ای را از مجموعه اطلاعات ادوارد اسنودن منتشر کرد که نشان می‌دهد سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) چگونه مکالمات صوتی تلفنی و اینترنتی را به متن‌های قابل جست‌وجو برای جاسوسی تبدیل می‌کرد.
کد خبر : 16538

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از Engadget، براساس مدارکی که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که به روسیه پناهنده شده است منتشر کرده، این آژانس برای بیش از یک دهه مکالمات صوتی را در سراسر جهان به‌خصوص در محل‌های بحرانی مانند میدان نبرد افغانستان و عراق تا آمریکای لاتین، شنود می‌کرده است.


روش سنتی شنود سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی در سراسر دنیا این بود که یک اپراتور انسانی به‌صورت همزمان به مکالمه‌ای گوش می‌کرد و آن ‌را به زبان مورد نظر ترجمه می‌کرد. سپس متن تهیه‌شده تایپ می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گرفت تا کلمات مهم و کلیدی آن مورد توجه قرار گیرد یا اینکه برای رمزگشایی به مرکز مربوطه فرستاده می‌شد.


اکنون براساس مدارک تازه منتشر شده مشخص شده است که NSA برنامه‌ای را توسعه داده که نامش را گوگل فور ویس (جست‌وجوی گوگلی صداها) گذاشته است. این برنامه می‌تواند مکالمه را به‌صورت همزمان به متن تبدیل کند و قابلیت جست‌وجوی کلمات کلیدی در آن را فراهم سازد.


این مدارک همچنین فاش کرده است که این سازمان برنامه‌های تحلیلگر و الگوریتم‌های پیچیده‌ای را طراحی کرده است که می‌توانند متن به ‌دست آمده را بررسی و نشان‌گذاری‌هایی برای بازبینی انسانی انجام دهند.


آنچه در این تلاش برای NSA فراهم شده است، توانایی بررسی مکالمات در زبان‌های مختلف و در ابعاد وسیع است که به صورت بسیار سریع‌تر در اختیار این آژانس قرار می‌گیرد.


اگرچه ادراک و درستی کار این نرم‌افزارها 100 درصد نیست، به گفته توماس دارک، تحلیلگر مسائل آژانس امنیت ملی، چنین نرم‌افزاری همچنان می‌تواند حجم بالایی از اطلاعات را در اختیار این آژانس بگذارد و امکان جست‌وجو در متن نیز می‌تواند قفل بسیاری از اطلاعات مخفی را بشکند و همواره نیز در دسترس است.


هنوز مدرکی مبنی بر اینکه این نرم‌افزار یا ابزارهای مشابه آن در اختیار چه سازمان‌های اطلاعاتی دیگری در دنیاست، منتشر نشده است اما مسلما دیگر سازمان‌های اطلاعاتی در جهان نیز از چنین ابزارهایی با قابلیت‌های متفاوت، بهره می‌گیرند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته