دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آخرین شرایط قراردادهای اختیار معامله در بورس

کارگزاران بورس پس از پایان دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله، دارندگان موقعیت بازخرید در صورت تمایل و دارندگان موقعیت باز فروش به طور قطع وارد فرآیند اعمال قراردادهای اختیار معامله خواهند شد.
کد خبر : 159238

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، قرارداد اختیار معامله یا اوپسیون قراردادی است، میان خریدار و فروشنده، به‌ نحوی که خریدار از فروشنده اختیار معامله، حق خرید یا فروش یک دارایی را در یک قیمت معین، خریداری می‌کند. در اینجا نیز همانند تمام قراردادها، هر طرف، امتیازی را به طرف مقابل اعطاء می‌کند. خریدار به فروشنده مبلغی تحت عنوان حق شرط پرداخت می‌کند، که در واقع همان قیمت اختیار معامله است و فروشنده نیز حق خرید یا فروش دارایی مذکور را در یک قیمت معین، به خریدار اعطاء می‌کند.


دارندگان موقعیت باز خرید در صورت تمایل به اعمال باید درخواست خود را از طریق کارگزار مربوطه و مطابق با قرارداد مشتری و کارگزار، به اتاق پایاپای اعلام کنند و مسئولیت عدم اعلام درخواست اعمال و نوع تسویه به کارگزار، بر عهده مشتری است.


تسویه در قراردادهای اختیار معامله سهام به 3 صرفاً نقدی، اول نقدی بعد فیزیکی و صرفاً فیزیکی روش امکان پذیر است که باید توسط دارندگان موقعیت باز اعم از خرید و فروش به کارگزار مربوطه اعلام شود. دارندگان موقعیت باز خرید امکان انتخاب هر 3 گزینه را خواهند داشت و برای دارندگان موقعیت باز فروش تنها 2 گزینه صرفاً فیزیکی و اول نقدی بعد فیزیکی قابل انتخاب است.


همچنین در صورت عدم انتخاب نوع تسویه توسط دارندگان موقعیت باز فروش، روش تسویه آنها به طور پیش فرض صرفاً فیزیکی تعیین خواهد شد و امکان اعمال قرارداد اختیار معامله به میزان کسری از اندازه قرارداد وجود ندارد.


اعمال به روش تسویه فیزیکی برای همه قراردادها اعم از در سود و در زیان قابل انجام است اما اعمال به روش تسویه نقدی تنها برای قراردادهای اختیار معامله (در سود) امکانپذیر است.


همچنین در صورت انتخاب گزینه تسویه صرفاً نقدی، باید در بخش مقدار اعمال فیزیکی، عدد صفر قرار داده شود. درصورت انتخاب 2 گزینه دیگرحتماً باید در ستون مقدار اعمال فیزیکی،تعداد مربوطه وارد شود.


از سوی دیگر کارمزد اعمال برابر با 0/5 درصد ارزش قرارداد برحسب قیمت تسویه اختیار معامله در آخرین روز معاملاتی است و قرارداد در صورت نکول و عدم قبول تعهدات دارندگان موقعیت باز فروش، تسویه نقدی شده و مشمول جریمه خوهد شد.


جریمه نکول برابر با یک درصد ارزش قرارداد بر حسب قیمت اعمال است.


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته