دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1394 - 17:16

گرامیداشت «روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» در دانشگاه آزاد بروجرد

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی «ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» مراسمی در سالن اجتماعات علامه شهیدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد برگزار شد.
کد خبر : 15619

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مدیر‌گروه رشته بهداشت حرفه‌ای در مراسم «روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» گفت: در ابتدا لازم می‌دانم مطالب مختصری درباره شعار سال ۲۰۱۵ سازمان بین المللی کار به مناسبت بزرگداشت روز جهانی «ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» با عنوان: «تحقق کار شایسته با نهادینه سازی فرهنگ ایمنی و بهداشت کار» بیان کنم.


فریده حاتمی اظهار کرد: فرهنگ ایمنی و بهداشت به معنای حق برخورداری از یک محیط ایمن و سالم شغلی در تمامی سطوح است و به منظور تحقق چنین هدفی تمامی دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران باید به شکل فعال در تأمین امنیت محیط کار مشارکت کنند که این امر از طریق ایجاد سیستمی امکانپذیر خواهد بود و در آن با به رسمیت شناختن حقوق و وظایف کلیه شاغلان، اولویت نخست جامعه، تحقق کلیه سطوح پیشگیری در محیطهای کار باشد.


وی با توجه به حفظ ایمنی و سلامت از منظر دینی افزود: بنا بر تعالیم برگرفته از سیره معصومین علاوه بر تعهد اجتماعی، از نظر انسانی نیز، ما موظف به تأمین حقوق کارگران هستیم، لذا توجه به تعالیم دینی، انگیزه دو چندان بر دوش تک تک ما مسلمانان می‌گذارد که در این زمینه الگویی مناسب برای تحقق شعار امسال سازمان جهانی کار باشیم.


مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای واحد بروجرد افزود: علیرغم صرف هزینه‌های هنگفت که سالانه برای پرداخت غرامت و جبران هزینه‌های مرتبط با حوادث و بیماری‌ها در محیط های کار می‌شود، به دلیل فقدان فرهنگ ایمنی در جوامع مختلف همچنان شاهد وقوع بیش از حد این حوادث هستیم.


مدیر گروه رشته ایمنی صنعتی نیز آموزش، فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی مردم در زمینه ایمنی را از عوامل مهم کاهش حوادث محیط کار عنوان کرد و افزود: فرهنگ جایگاه ویژه‌ای در سلامت افراد در محیط کار دارد و دغدغه اصلی متولیان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار است. لذا رمز موفقیت در ساختارسازی، مدیریت همراه با فرهنگ سازی است.


محمود صامتی افزود: طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۵ از سوی سازمان بین المللی کار، تخمین زده می‌شود که حوادث و بیماریهای شغلی باعث مرگ ۶۳۰۰ نفر در روز و ۳/۲ میلیون نفر در سال می‌شود که از این تعداد ۰۰۰/۳۵۰ نفر به دلیل حوادث شغلی و کمتر از ۲ میلیون نفر به دلیل بیماریهای شغلی است که عمده‌ترین عامل آن‌ها مسمومیت با مواد شیمیایی است که با پیشرفت علم و تکنولوژی هر روزه بر تعداد آنان در عرصه صنعت و محیط کار افزوده می‌شود.


مدیر گروه رشته ایمنی صنعتی گفت: تأثیر حوادث و بیماریهای شغلی در درجه اول بر خود فرد و در مرحله بعد بر خانواده او و در درجات بعدی بر جامعه و اقتصاد کشور است، لذا تلاش در افزایش ایمنی و سلامت محیط کار و کاستن از حوادث شغلی از زیان به اقتصاد کشور می‌کاهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته