دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1394 - 13:38

واکنش مسافر احتمالی مریخ به اعلام غیرممکن بودن این سفر در آینده‌ نزدیک

در پی انتشار خبری با عنوان «نا امیدی از فرود انسان بر مریخ در آینده نزدیک»، یکی از جوانان ایرانی که نامش در شمار مسافران احتمالی مریخ است، به آن واکنش داد و گفت: مارس‌وان منتقدانی دارد که تلاش‌شان زیر سوال بردن همه چیز است اما این بحث‌های به رشد مجموعه کمک می‌کند.
کد خبر : 15529

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، بعد از اینکه نام چند ایرانی در میان مسافران احتمالی سفر بی‌بازگشت به مریخ اعلام شد، این موضوع به یکی از سوژه‌های داغ خبری تبدیل شد و ده‌ها مصاحبه و خبر و گزارش از پروژه مارس وان و این مسافران احتمالی ایرانی منتشر شد. اما دیروز مطلبی در رسانه‌های علمی دنیا و نیز آنا منتشر شد، مبنی بر اینکه سفر به مریخ در آینده‌ای نزدیک قابل تحقق نیست! (نا امیدی از فرود انسان بر مریخ در آینده نزدیک).


این در حالی است که پروژه مارس‌وان اعلام کرده بود نخستین مسافر بی‌بازگشت مریخ سال 2024 زمین را به مقصد مریخ ترک خواهد کرد و در سال 2025 روی مریخ خواهد رسید و زندگی مریخی‌اش را آغاز خواهد کرد.


به گفته دانشمندان، دلیل اصلی عقب افتادن این پروژه، مشکلات تکنولوژیک، روان‌شناسی و همچنین مشکلات برخاستن از سطح مریخ اعلام شده است.


این خبر، بهانه‌ای شد که با سعید قندهاری، یکی از مسافران احتمالی این سفر صحبت کنیم و نظرش را در این مورد بپرسیم.


نظر شما در مورد این خبر که با آنچه پروژه مارس‌وان اعلام کرده است و یکی از اهداف اصلی این پروژه به شمار می‌آید، ناسازگار است،چیست؟


به طور کلی این طرح طرفدارانی دارد که حمایتش می‌کنند و منتقدانی دارد که زیر سوالش می‌برند. البته این کشمکش باعث درک بهتر از نقاط ضعف و قوت این پروژه می‌شود. به هر حال پروژه در چارچوب خودش در حال اجراست و باید منتظر بود و دید که چه اتفاقی می‌افتد.


منابع مالی این پروژه تا چند وقت دیگر اعلام خواهد شد و آن موقع نیز می‌توان پیش‌بینی کرد که این پروژه در چه مرحله‌ای است.


برنامه اعلام شده توسط مارس‌وان، تایم فریم اولیه بود که بعد از عقد قراردادهای تحقیقاتی و حسب مشاوره‌ها به سال ۲۰۲۷ ارجاع شد.


واقعا فکر می‌کنید که این خبر توسط منتقدان مارس‌وان منتشر شده است؟


مارس‌وان منتقدانی دارد که تلاش‌شان زیر سوال بردن همه چیز است. این موضوع هم اهمیتی ندارد چون این بحث کمک به رشد مجموعه می‌کند. بیشتر انتقادات نیز در خصوص اجرای طرح در یک ظرف زمانی ۱۲ ساله است.


با این حال، مهم انجام ماموریت است، نه سال و عامل آن!


این موضوع را در نظر بگیرید که هر چقدر این پروژه بیشتر به عقب بیفتد، احتمال اینکه شما مسافر مریخ باشید، کمتر می‌شود. این موضوع ناراحت‌تان نمی‌کند؟


نه. برای من مهم انجام پروژه است.


نسترن صائبی




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته