سهم اندک 110 میلیون دلاری ایران از بازار 177 میلیارد دلاری روسیه
به گزارش گروه اقتصادی آنا از اتاق بازرگانی ایران، نخستین میز تخصصی روسیه با حضور مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان و رئیس اتاق اهواز برگزار شد.
مجتبی موسویانریزی، در نخستین میز تخصصی کشور روسیه در اتاق اهواز گفت: کشور روسیه یک اقتصاد نوظهور است و با وجود خاک وسیع، در تأمین محصولات کشاورزی مشکل دارد؛ بهطوریکه سالانه 35 تا 40 میلیون دلار مواد غذایی وارد میکند.
وی ادامه داد: کشور روسیه از هر لحاظ قوی است ولی از لحاظ مصرفی بودن، 85 درصد بازار در بعضی از نقاط این کشور مصرفی است. در روسیه، 25 روز تا یک ماه آفتاب مناسب دارند بنابراین تولید مواد غذایی برای آنها گران تمام میشود و مجبور به وارد کردن مواد غذایی از کشورهای دیگر هستند. در چنین شرایطی نباید میزان صادرات ما به روسیه تنها 110 میلیون دلار باشد.
مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه اضافه کرد: ترکیه تا قبل از بحران های اخیر، پنجمین شریک تجاری روسیه بود و 36 میلیارد دلار صادرات به کشور روسیه داشت، درحالیکه ما در بهترین حالت سی و یکمین شریک تجاری روسیه بودیم.
وی افزود: کل صادرات ما در بهترین سال تجاری به کشور روسیه به 500 میلیون دلار میرسید بهنحویکه حجم کل تجارت ما با کشور روسیه 3.7 میلیارد دلار تخمین زده میشد. از این مقدار 3.2 میلیارد دلار سهم صادرات روسها به کشور ما بوده است درصورتیکه ترکیه با هفت برابر صادرات ما، 36 میلیارد دلار به روسیه صادرات داشت.
مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه بیان کرد: در کشور ما امنیت برای تولید، تعداد همسایههای واردکننده و بازار خارجی مناسب، تنوع آب و هوایی و چند اقلیمی بودن، امکان تولید خارج از فصل و قصد و نیت و حمایت دولت برای توسعه صادرات وجود دارد.
وی افزود: نیروی تحصیلکرده فراوان و راههای حملونقل مختلف در کشور داریم که این مزایا را خیلی از کشورها ندارند اما متأسفانه توفیق چندانی در صادرات به کشور روسیه نداریم.
موسویانریزی بیان کرد: کشور روسیه بااینکه سیاست انقباضی در پیش گرفت، اکنون سالانه 177 میلیارد دلار واردات از سایر کشورها دارد.
مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه بابیان اینکه جلسات متعددی برای استفاده حداکثری از بازار روسیه را برگزار کردیم، گفت: از مشکلات اصلی ما در داخل کشور بحث ظرفیتسازی در کشور روسیه و نداشتن تضمین عرضه مداوم کالا است؛ در بحث ظرفیتسازی غیر از خرما، کشمش، کیوی، خیار و پسته که رتبه جهانی داریم در بقیه قسمتها ظرفیتسازی نکردیم.
وی افزود: فروشگاههای زنجیرهای در روسیه تداوم عرضه را میخواهند و کدام شرکت ما میتواند تداوم عرضه را تضمین کند، درحالیکه امکان عرضه 20 کانتینر در هفته را نداریم.
موسوی ریزی بیان کرد: در کشور شرکتهای بزرگ صادراتی نداریم که عملیات برداشت، بستهبندی و ارسال را بر اساس قرارداد انجام دهد و اگر بهصورت خرد کارکنیم باید کنسرسیوم تشکیل دهیم و شرکتهای استانی در این کنسرسیوم حضورداشته باشند.
وی بابیان اینکه در کشور ما قیمت تمامشده مواد غذایی مناسب نیست، ادامه داد: بازار روسیه بازاری کاملاً رقابتی است و دولت روسیه بازار را باز گذاشته تا کشورهای خارجی در آن رقابت کنند و مصرفکننده بتواند کالا را باقیمت مناسب تهیه کند.
موسوی ریزی گفت: باید افراد تأثیرگذار در کشور روسیه تمامکارهای مربوط به صادرات آن کشور را انجام دهند و علاوه بر آموزش صادرکنندگان سمینارهای علمی کاربردی تجارت با کشورهای صادرکننده تشکیل دهیم.
مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه تصریح کرد: کشور روسیه استانداردهای خاص خود را دارد و استاندارد هیچ کشوری را قبول ندارد که باید کشورهای صادرکننده به این کشور استاندارد آن را رعایت کنند.
وی با تأکید بر اینکه برای گسترش صادرات در کشور روسیه باید شرکت تأسیس کرد، افزود: بحث حملونقل هوایی زمانی توجیه پیدا میکند که سفارش بزرگ و قراردادهای کلان با کشور روسیه داشته باشیم که برای این کار باید شرکتی در کشور روسیه ثبت شود و این کار بهصورت حرفهای انجام شود.
موسوی ریزی در باره مشوقهای صادراتی گفت: مشوقهای صادراتی مدتی قطعشده بود اما دوباره ارائه میشود که به برخی واحدهای خاص با ارزش افزوده بالا داده میشود.
انتهای پیام/