دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1395 - 14:53

آلودگی هوا جشن سال نو را در چین برهم زد

میزان آلودگی هوا در بخش شمال شرقی چین به 50 برابر حد مجاز جهانی رسید و موجب شد کلیه امور زندگی در پکن مختل شود.
کد خبر : 147731

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از رویترز، هشدار سیستم‌های دیجیتال و آنالوگ وضعیت هوا موجب شد تا مقامات چین سیستم حمل‌ و نقل پکن و تیانجین، یکی دیگر از شهرهای چین، را از مدار کار خارج کنند.


کسانی که در این دو شهر نزدیک به‌ هم زندگی می‌کنند، شب سال نو میلادی از خروج از منزل منع شده بودند و برای تعطیلات نیز نمی‌توانند به مسافرت بروند. آلودگی یا «مه‌دود فتوشیمیایی» در این منطقه به قدری شدید است که دستگاه‌‌ها مقدار وحشتناک PM2.5 برای ذرات معلق را نشان می‌دهد که 50 برابر بالاتر از استانداردهای سلامت سازمان بهداشت جهانی‌ است.


این منطقه از چین از اواسط دسامبر (آبان ماه) با مشکل جابه‌جایی هوا و آلودگی مرگبار مواجه است و اقدامات ضربتی و تمهیدات دولت نیز نتوانسته است با آن مقابله کند. در راستای کاهش میزان آلودگی، دولت چین 300 پرواز این دو شهر را لغو کرد که سهم پکن 169 پرواز بود. از سوی دیگر تردد کلیه اتوبوس‌های بین‌شهری در این دو شهر تا اطلاع ثانوی لغو شده است.


پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد وضعیت جوی این منطقه دست کم تا پنجشنبه ادامه دارد و احتمالا دولت ناگزیر به ادامه محدودیت‌هاست. همچنین بسیاری از بزرگراه‌های این دو شهر به روی خودروهای شخصی بسته شده است تا از تردد آلاینده‌ها جلوگیری شود.


دولت چین فعالیت زنجیره‌ای از کارخانجات شمال شرق کشور را تعطیل یا محدود کرده است اما مشکل آنجاست که این ناحیه از چین برای تأمین نیروی برق و کارخانجات خود از سوخت ذغال‌سنگ بهره می‌گیرد و آلایندگی بالای این سوخت، هر ساله در همین زمان مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.


در فصل زمستان برای پاسخ به تقاضای موجود، کارخانه‌ها ناگزیر به افزایش سوخت خود هستند و این موضوع در کنار افزایش مصرف خانگی ذغال‌سنگ، موجب وضعیت وحشتناک آب‌ و هوایی شده است.


پکن در سال‌های اخیر با پیوستن به توافق‌های زیست‌محیطی و مبارزه با اثر گلخانه‌ای، گام‌هایی را برای حرکت به‌ سوی سوخت‌های بدون آلودگی برداشته است اما این اقدامات در مقابل افزایش مصرف آلاینده‌ها ناچیز است و هر سال وضعیت نسبت به سال قبل بدتر می‌شود.


مترجم: بهزاد احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته