دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1394 - 17:04

انتقاد واشنگتن تایمز از «اشتیاق عجیب» اوباما به توافق هسته‌ای با ایران

واشنگتن تایمز در مقاله‌ای نوشت باراک اوباما اشتیاق عجیبی به حصول توافق با ایران دارد.
کد خبر : 14690

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، واشنگتن تایمز افزود: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در اوایل ماه جاری و پس از اعلام بیانیه سوئیس مبنی بر توافق اولیه با ایران، به نوعی «جشن پیروزی» گرفت. بسیاری از کارشناسان آن زمان پرسیدند که چرا اوباما پیش از توافق نهایی جشن پیروزی گرفته‌است اما اکنون پرسش منطقی‌تر در وهله نخست این است که چرا اوباما تا این اندازه مشتاق توافق با ایران است؟


اوباما، در سال 2007 و زمانی‌که نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا شده بود، مدعی شد، حاضر است با مقامات ایران بدون هیچ پیش‌شرطی وارد مذاکره شود. این رویکرد آنقدر عجیب بود که هیلاری کلینتون آن را موضعی «غیرمسئولانه و ساده‌لوحانه» خواند.


باراک اوباما در کمپین مجدد خود در سال 2012 خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری دریافت که مردم آمریکا چندان تمایلی به برقراری روابط با ایران ندارند و جامعه یهودیان آمریکا نیز نگران مسئله تهدید ایران هسته‌ای و خطرات آن برای اسرائیل است. بنابراین در کمپین انتخاباتی خود مدعی شد ما تنها در صورتی با ایران توافق می‌کنیم که برنامه هسته‌ای آنها کاملا متوقف شود.


واشنگتن تایمز در اینجا می‌نویسد متاسفانه چارچوب توافقی که اوباما بخاطر آن جشن پیروزی گرفت، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکرد. حتی به متوقف کردن آن نیز نزدیک نشد. شکل فعلی آن به ایران اجازه می‌دهد بسیاری از زیرساخت‌های هسته‌ای خود را حفظ کند، چند هزار سانتریفیوژ داشته باشد و ذخائر غنی‌سازی‌شده اورانیوم خود را حفظ کند. تهران می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای خود را که منتهی به ساخت سلاح هسته‌ای می‌شود ادامه دهد.


موشک‌های بالستیک ایران که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای دارد، غیرفعال نخواهد شد و حذف آنها در توافق وارد نمی‌شود. مسئله حمایت ایران از تروریسم در توافق نهایی لحاظ نمی‌شود و بازرسی از اماکن نظامی ایران امکان پذیر‌نیست. تمام شواهد دال بر اعتماد به ایران است.


این گزارش سپس مثال‌هایی از واکنش‌های ایران در شش ماه گذشته نسبت به اسرائیل می‌آورد می‌گوید رهبر معظم ایران طرح نابودی اسرائیل را در نوامبر 2014 ارائه داد و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، مدعی شد غرب در نهایت در مذاکرات هسته‌ای تسلیم خواهد شد. مقامات ایران اعلام کردند دسترسی به اماکن نظامی این کشور غیرممکن است و حتی از حوثی‌های یمن نیز حمایت کردند.


واشنگتن تایمز در ادامه نوشت کدام یک از این رفتارها می‌تواند دال بر اعتماد بر ایرانی‌ها باشد؟ متحدان ما درباره تمایل ما به توافق با ایران چه فکری می‌کنند؟


رئیس‌جمهوری آمریکا وظایف خطیری دارد که حمایت از شهروندان آمریکا و متحدان ما مهم‌ترین آنهاست. اما رئیس‌جمهوری اوباما موقعیت و قدرت آمریکا در جهان را تضعیف کرده‌ است، خط قرمزی که برای سوریه کشیده شده بود را نادیده گرفت، زندانیان گوآنتانامو را آزاد کرد و اکنون نیز برای توافقی خوشحالی می‌کند که دشمن اسرائیل است و هنوز شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهد. این‌ها نشان‌دهنده قوی‌تر شدن آمریکا نیست.


چرا رئیس‌جمهوری اوباما باید مشتاق توافقی باشد که در تناقض با سیاست‌های پیشین اوست؟ هیچ منطقی پشت این کار نیست. حتی گزارش‌هایی نیز دریافت شده که رئیس‌جمهوری اوباما برای دیدار از ایران ابراز تمایل کرده‌ است. آخرین رئیس‌جمهوری آمریکا که به ایران سفر کرد، جیمی کارتر بود که می‌توان گفت شاید ریاست‌جمهوری وی به دلیل واکنش ناکام آمریکا به بحران گروگان‌گیری در ایران بهتر از هر چیزی در یادها مانده است. باید امیدوار باشیم که ضعف رئیس کنونی کاخ سفید به تشویق و تحکیم میراث مشابهی منتهی نشود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته