دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1395 - 15:03

برای نخستین بار در تاریخ علم؛ ضد ماده اندازه گرفته شد

برای نخستین بار در تاریخ علم، دانشمندان موفق شدند ضد ماده را در شرایط آزمایشگاهی اندازه‌گیری کنند.
کد خبر : 144077

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Popular Mechanics، ضد ماده مفهومی عجیب است که برای کسانی که با فیزیک پیشرفته آشنایی ندارند، پیچیده خواهد بود و حتی برای فیزیکدان‌ها نیز کار با آن اصلا ساده نیست چراکه به محض تماس ضد ماده با ماده، هر دو نابود می‌شوند. این مشکل باعث شده بود که تاکنون انسان نتواند ضد ماده را اندازه‌گیری کند چون برای این‌ کار نیازمند اتصال ابزار است و این اتصال، سوژه اندازه‌گیری را نابود می‌کند.


اکنون دانشمندان فیزیک مرکز تحقیقات سرن در قالب تیم آلفا موفق شدند برای نخستین بار با استفاده از تکنیک خاصی این کار را انجام دهند. آنها یک پوزیترون (الکترون با بار مثبت) را به همراه یک ضد پروتون (پروتون با بار منفی) داخل یک تیوب خلاء قرار دادند تا یک اتم ضد هیدروژن تشکیل شود. سپس این اتم را در میدانی مغناطیسی به‌ دام انداختند و با تکنیک‌های لیزری اندازه‌گیری کردند.


در مرحله بعد آزمایش، دانشمندان پرتوی از لیزر سرخ به ضد هیدروژن تاباندند تا رفتار پوزیترون‌های آن پس از ارتقاء سطح انرژی را بررسی کنند. نتیجه آزمایش خوشبختانه همانند رفتار هیدروژن بود. در صورتی‌ که این ضد ماده رفتاری متفاوت از خود بروز می‌داد کل علم فیزیک نیازمند بازنگری می‌بود.


درک رفتار ضد ماده برای درک کائنات اهمیت زیادی دارد چراکه براساس تئوری‌ها ضد ماده و ماده باید یکدیگر را نابود کنند اما در کائنات این‌ دو در کنار هم هستند و ما همچنان وجود داریم.


مترجم: بهزاد احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته