باید به سمت حمل و نقل مدرن برویم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، سرخو در سومین اجلاس مشترک توسعه کیفیت حملونقل، ساختمان، راه و شهرسازی با بیان اینکه اکنون شرایط جدیدی در کشور به لحاظ بحث رفع تحریمها ایجاد شده است، افزود: باید از تمام ظرفیتهای حوزه تعاون استفاده شود.
وی با بیان اینکه حوزه تعاون در کنار بخش خصوصی و دولتی یکی از مهمترین منشأ رونق اقتصادی در کشور محسوب میشود، تصریح کرد: ظرفیتهای قابلتوجهی در قانون تعاون پیشبینی شده اما هنوز به طور کامل از آنها بهرهبرداری نمیشود.
سرخو تصریح کرد: در جنوب کشور، دریای خلیج فارس و در شمال دریای خزر را داریم، اما بهرهبرداریها از حوزه آبی تنها به صیادی و پرورش میگو و ماهی در محدوده کم صورت میگیرد.
رئیس کمیته حملونقل شورای شهر تهران ادامه داد: ظرفیت موجود در بخش دریایی بسیار بیشتر از ظرفیتهای مورد استفاده کنونی است و در واقع بخش قابلتوجهی از سواحل کشور بلااستفاده باقی ماندهاند. در همین راستا ادارات کل تعاون و استانهای مختلف میتوانند بخشهای اقتصادی را تشکیل داده و ظرفیتهای جدید تعاونیها را احصاء کنند.
وی بیان کرد: در حوزه ریلی طی سالهای گذشته خصوصیسازیهایی صورت گرفته اما به واقع این امر تنها به جابهجاییهایی بوده است. حملونقل ریلی نیازمند تجدیدنظر ساختاری است و باید به سمت حملونقل ریلی برقی پیش برویم.
سرخو اضافه کرد: باید به تدریج سیستمهای دیزلی به مراکز و بخشهای خاص واگذار شوند و به طرف حمل و نقل ریلی مدرن و برقی برویم و جابهجاییها با حداقل زمان صورت گیرد.
وی با اشاره به مولفههای مدنظر حملونقل شهری ابراز کرد: در حملونقل شهری چند مولفه بهبود وضعیت ترافیک، کاهش منابع آلودهکننده هوا، کاهش تقاضا برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی در حملونقل شهری و مدیریت تقاضای سفر مدنظر است که در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران پیشبینیهایی برای حملونقل صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه روزانه در تهران 11 میلیون جابهجایی داریم، تصریح کرد: 150کیلومتر خط مترو در تهران وجود دارد در حالی که تهران و حومه به 740 کیلومتر مترو نیازمند است. در کنار خطوط مترو، شبکههای تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مینیبوسرانی را نیز داریم اما سالانه باید 30 کیلومتر به خط مترو اضافه شود.
رئیس کمیته حملونقل شورای شهر تهران افزود: سالانه باید 10هزار موتور برقی جایگزین موتورهای موجود در شهر تهران شده، بنابراین سازندگان این وسیله نقلیه باید وارد عرصه شوند.
وی اظهار کرد: اکنون شهرداری از برنامه مصوب جایگزینی موتورهای برقی به میزان 30 هزار دستگاه عقب است، اما اصراری برای واردات نیز وجود ندارد و تاکید ما بر تولید داخلی است.
سرخو عنوان کرد: باید به فکر تاکسیهای هیبریدی و برقی باشیم، البته اکنون تعدادی تاکسی هیبریدی برای فرودگاهها مورد استفاده قرار میگیرند که گرانقیمت هستند و برای حملونقل درونشهری باید به سمت تاکسیهایی با قیمت مناسبتر برویم.
رئیس کمیته حملونقل شورای شهر تهران با تاکید بر واگذاری امور حملونقل شهری گفت: واگذاری امور حملونقل شهری مانند اتوبوسرانی از دیگر ضرورتهای بخش است. قرار بود رانندگان شرکت واحد در قابل تعاونی ساماندهی شوند، اما این کار صورت نگرفته و باید در این زمینه تلاش کنیم.
وی تصریح کرد: در بحث حملونقل درونشهری مدیریت تقاضای سفر را داریم که باید از طریق الکترونیکی کردن فرآیندها نیاز مردم به سفر را کاهش دهیم.
سرخو خاطرنشان کرد: باید گفت با وضعیت موجود اکنون تهران قابلیت زندگی برای مردم شهر را ندارد.
انتهای پیام/