دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1395 - 11:19

معاون اول رئیس‌جمهوری: راه مقابله با نقض برجام، راه عقلانیت است نه افراطی‌گری

معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد:‌ راه مقابله با نقض برجام و پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها راه عقلانیت و سنجیدگی است نه افراطی‌گری.
کد خبر : 139310

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با محور اقدام و عمل سازمان‌های مردم‌نهاد که صبح امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: همانطور که همگی اطلاع دارند جامعه ما دارای منابع، فرصت‌ها و سرمایه‌های مادی و اجتماعی بسیاری است و با تهدیدات و عوامل تخریب کننده فراوانی نیز مواجه است. اعتیاد، طلاق، فسادهای مالی، اجتماعی و اخلاقی به شکل‌گیری مناطق حاد و بحران‌زا که اندیشمندان علوم اجتماعی نسبت به آن هشدار می‌دهند از جمله این معضلات است.


وی ادامه داد: در گزارشی که وزارت کشور از وضعیت جامعه ایران تهیه کرده است به درستی نشان می‌دهد که دولت، حکومت و نهادهای مردمی باید نسبت به جامعه حساس باشند و جامعه چگونه دچار بحران نشود تا سرمایه‌های اجتماعی هدر نرود از این جهت باید اقدامات به موقع، جهت‌دار و هدف‌دار باشد.


جهانگیری افزود: طی یکی دو سال اخیر و در پی تأکیدات مقام معظم رهبری یک مطلب مشخص اعلام شد و آن این است که عزم نظام برای حل بحران‌ها و معضلات اجتماعی جدی است و این پیام جلساتی بود که برای مقابله با بحران‌های اجتماعی تشکیل شد.


جهانگیری افزود: آنچه مکمل این عزم است حساسیت و مشارکت جامعه در حوزه مسائل اجتماعی است عزم ملی زمانی ایجاد می‌شود که هم در حاکمیت و هم در جامعه اراده کافی برای مقابله با آن بحران وجود داشته باشد. دانش و تجربه اجتماعی نشان می‌دهد پایداری جامعه در گروی پایداری نهادهای اصلی آن از جمله خانواده سالم و حساس، شهروندان فعال و سازمان‌های مردم نهاد فعال است که راه را بر رشد آسیب‌های اجتماعی می‌بندد.


وی با اشاره به مسأله اعتیاد به عنوان مهم‌ترین آسیبی که به صورت مزمن در همه جوامع جهان ظهور و رشد یافته است، گفت: بقا علامت بالینی است که چنین معضلاتی در جامعه ما وجود دارد و همان‌گونه که وزیر کشور آقای رحمانی‌فضلی تأکید کردند اعتیاد بیماری است که سبب بروز بیماری‌های دیگر اجتماعی نیز می‌شود.


جهانگیری ادامه داد: اگر اعتیاد در جامعه عادی شود تمام سرمایه‌های جامعه نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد از این رو زمانی می‌شود با این معضل مبارزه کرد که آحاد مردم به مبارزه با آن باور پیدا کنند به همین جهت رویکرد دولت یازدهم اجتماعی کردن امور بوده است و تمرکز و مبارزه با مواد مخدر نیز با همین محور انجام گرفته است تا حس تعهد به جامعه، امید و عشق به هم‌نوع در جامعه توسعه یابد.


وی ادامه داد: مشارکت اجتماعی از مهم‌ترین سرمایه‌های یک جامعه است و اندیشمندان علوم اجتماعی بارها تأکید کرده‌اند هیچ سرمایه‌ای به اندازه سرمایه اجتماعی مهم نبوده و نیست و مشارکت اجتماعی مهم‌ترین سرمایه اجتماعی است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ دولت برای مبارزه با این معضل باید آمار و اطلاعات دقیقی دور از انکار و سیاه‌نمایی تهیه کند تا بتواند از رویکردی منسجم و فراگیر برای مبارزه و کنترل این معضل اجتماعی بهره‌ گیرد.


جهانگیری ادامه داد: طی یک سال اخیر 4 جلسه با حضور سران و قوای اصلی برای مبارزه با معضلات اجتماعی از این دست تشکیل شده است و تصمیم گرفته شده شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت مبارزه با معضلات اجتماعی را عهده‌دار شود و نهادی برای مبارزه با مواد مخدر زیر نظر وزارت کشور تشکیل شده و شورای عالی بررسی مسائل اجتماعی به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شده است.


وی ادامه داد: ما برای رسیدن به این هدف باید عملکردی معطوف به هدف داشته باشیم. اقدام و عمل یعنی مشخص شود هر نهاد چه بخشی از این مسئولیت را به عهده می‌گیرد و در انتها می‌تواند آمار دقیقی از فعالیت‌های خود ارائه دهد.


جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسائل ملی از هر نوع با ظرفیت موجود در کشور قابل حل است و باید بر سر حل آن اجماع و عزم ملی وجود داشته باشد در این صورت هر چه این مشکل بزرگ هم باشد می‌توان آن را حل کرد.


وی تأکید کرد: نباید در حل مشکلات برخورد جناحی و سلیقه‌ای داشت اگر چنین کنیم می‌توانیم مسأله‌ای کوچک را به تهدیدی بزرگ برای کشور تبدیل کنیم. به شکل طبیعی مسائل دنیا مخاطره‌آمیز است و منطقه ما نیز آبستن حوادث و اتفاقات متعددی است و راهکار مقابله با این معضلات تفاهم، سنجیدگی و عقلانیت است، همان‌گونه که مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری بر آن تأکید داشتند دور کردن تهدیدات از کشور از مهم‌ترین اولویت‌های ماست و نباید بگذاریم مردم دچار ناامیدی شوند.


جهانگیری در ادامه افزود: برجام حاصل این سیاست است، حاصل گفت‌و‌گوهای طولانی ایران با قدرت‌های جهانی و سازمان ملل و تلاش‌های نهادهای اصلی نظام از جمله مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی است. برجام مصوب شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا است. کارشکنی و نقض آمریکایی‌ها تنها نسبت به ایران نیست بلکه اقدام آنها اقدام علیه دنیا و توافقات بین‌المللی و گفت‌وگوهای جهانی است و راه مقابله با آن نیز راه عقلانیت و سنجیده رفتار کردن است. باید مراقب بود فضاهایی چنین که دیگران ایجاد کرده‌اند ما را در مسیر افراطی‌گری قرار ندهد و این همان مسیری است که رهبری بر آن تأکید کردند؛ «عزت، حکمت و سربلندی» و این همان مسیری است که ما باید پیش گیریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته