دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
«شلمبرژه» با مناطق نفتخیز جنوب تفاهمنامه امضا کرد؛

بازگشت آمریکایی‌ها به صنعت نفت ایران

سال گذشته و در آستانه تصویب برجام بود که شرکت فرانسوی- آمریکایی «شلمبرژه» اعلام کرد به محض لغو تحریم ها به ایران باز می گردد.البته بازگشت بزرگترین شرکت خدمات نفتی جهان کمی طولانی شد اما سرانجام توسعه میادین نفتی در خوزستان،‌ این شرکت را به ایران بازگرداند.
کد خبر : 137828

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، اهمیت بازگشت شلمبرژه برای ایران از این بابت است که این شرکت می‌تواند تکنولوژی‌های روز دنیا را در اختیار ایران قرار دهد، از سوی دیگر این همکاری برای آن شرکت نیز سود آور خواهد بود.


به طور مثال درآمد این شرکت از پروژه های ایران در سال ۲۰۱۲ به ۴۱۸ میلیون دلار رسید که برابر سه درصد از کل درآمدهای شلمبرژه در آن سال بود.


نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که شرکت آمریکایی - فرانسوی شلمبرژه جزو آخرین شرکت های غربی بود که ایران را پس از تحریم ها ترک کرد. بر اساس قوانین آمریکا، مشارکت شرکت های این کشور در حوزه نفت و گاز ایران از سال ۱۹۹۵ ممنوع شد اما این شرکت به خاطر اینکه در خارج از ایالات متحده آمریکا ثبت شده است، توانسته بود در پروژه های ایران حضور داشته باشد. درواقع شلبرژه از جمله شرکت هایی است که تعهدات خود را در ایران به سرانجام رسانده و می تواند شریک تجاری قابل اعتمادی برای صنعت نفت ایران باشد.


با این حال بر اثر فشار تحریم های بین المللی، شلمبرژه در نیمه اول سال ۲۰۱۳ تمامی پروژه های خود را در ایران تکمیل و از کشور خارج شد. البته برخی منابع غیر رسمی بر این ادعا بودند که این شرکت هنوز روابط خود را با شرکت ملی نفت ایران حفظ کرده است.


اما بر اساس توافق جامع هسته ای که اخیرا میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد، قرار شده که بخشی از تحریم ها علیه ایران برداشته و راه برای ورود دوباره شرکت های غربی به حوزه انرژی ایران باز شود.


همین توافق مسیر را برای شرکتهایی نظیر توتال،‌ رویال داچ شل، ‌شرکتهای روسی، ‌ژاپنی و کرهای فراهم کرد تا در گام بعد امروز شلمبرژه به صنعت نفت ایران بازگردد.


بر همین اساس، تفاهم‎نامه و قرارداد محرمانگی مبتنی بر چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با هدف مطالعه میدان های شادگان، پارسی و رگ‎سفید، میان این شرکت و شرکت شلمبرژه امضا شد.


این تفاهم‎نامه و قرارداد محرمانگی با هدف مطالعه سه مخزن آسماری، بنگستان و خامی میدان رگ‎سفید، مخزن آسماری میدان پارسی و ٢ مخزن آسماری و بنگستان میدان شادگان، امروز (یکشنبه، هفتم آذرماه) میان بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و آنتونی بومن، رئیس بخش مدیریت تولید شرکت شلمبرژه امضا شد.


چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به پیشنهاد این شرکت و با موافقت و ابلاغ وزیر نفت، تدوین شد و پس از تصویب در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران قابلیت اجرا پیدا کرد. این چارچوب قراردادی در مسیر الگوی جدید قراردادهای نفتی و منطبق با کلیات آن و در جزئیات تابع شرایط میادین و ساختار فنی و تخصصی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که برای نخستین بار در صنعت نفت اجرا می‌شود.


با اعلام و تایید وزیر نفت، چهار میدان پارسی، کرنج، رگ سفید و شادگان شامل ٩ مخزن برای توسعه بر اساس چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در نظر گرفته شده اند که با امضای تفاهم‎نامه امروز، مطالعه سه میدان از میادین نامبرده به شرکت شلمبرژه سپرده شد.


نخستین تفاهم‎نامه و قرارداد محرمانگی مبتنی بر چارچوب قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز هفته گذشته (چهارشنبه، سوم آذر ماه) بین این شرکت و کنسرسیوم پرگس متشکل از ١١ شرکت اروپایی، کانادایی، آسیایی و دانشگاه صنعتی شریف با هدف مطالعه ٢ میدان کرنج (مخازن آسماری، پابده و خامی) و شادگان (مخازن آسماری و بنگستان) امضا شد.


بیش از ٦٠ شرکت داخلی و خارجی برای مذاکره با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره چارچوب قراردادی ویژه این شرکت اعلام آمادگی کرده اند که از این میان، تاکنون با ٣٣ شرکت مذاکره شده است.


مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پیش از این، از امضای چند تفاهم‎نامه همکاری در این شرکت تا پایان آذر ماه امسال خبر داده بود.


به نظر میرسد با گذشت چند ماه از اجرایی شدن برجام و اطمینان شرکتهای خارجی از توافق هستهای،‌ این شرکتها یک به یک به ایران میآیند و فراتر از مذاکرات تفاهم نامههایی نیز بسته میشود که میتواند افق روشنی را برای صنعت نفت و گاز ایران به دنبال داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته