دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1395 - 10:56

بینایی خود را قرض بدهید

سازندگان دانمارکی اپلیکیشنی را طراحی کرده‌اند که کاربران می‌توانند با کمک آن به طور موقت، بینایی خود را به افراد نابینا وام دهند.
کد خبر : 137212

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Gizmodo، اساس این نرم‌افزار به نام «بی مای آیز» به معنی «چشم من باش» (Be My Eyes) بر دوربین ضبط و پخش هم‌زمان تصویر ساخته شده است. سازندگان دانمارکی آن می‌گویند اپلیکیشن به نابینایان کمک می‌کند کارهایی انجام دهند که تاکنون قادر به انجام آن نبوده‌اند.


آن هنسن، در 10 سالگی دچار اختلال در بینایی شد و پزشکان به او گفتند بینایی خود را کاملا از دست خواهد داد. هنسن حالا 50 سال دارد و روان درمانگر است. او از خانه با بیماران خود در ارتباط است. وی از نرم‌افزار «بی مای آیز» استفاده می کند که برای جبران فقدان بینایی، او را به شبکه‌ای از امدادگران داوطلب آنلاین وصل می‌کند.


این کمک‌های ساده روزانه، مثلا وقتی می‌خواهد دمای اجاق آشپزی را تنطیم کند زندگی او را آسان کرده است.


آن می گوید: «این امکانی برای مستقل شدن است. موقع آشپزی مخصوصا اگر مهمان دعوت کرده باشم دوست دارم همه چیز خوب در بیاید. پس یک نفر را صدا می‌کنم و می‌گویم ببین این غذا درست پخته است یا باید مدت بیشتری در فر بماند؟»


هانس یورگن، موسس این نرم‌افزار نیز مبتلا به آتروفی بافت‌های شبکیه است که موجب اختلال شدید در بینایی می‌شود. یورگن می گوید: «امیدوارم به عده زیادی از نابینایان تجربه دست اولی برای کمک بدهیم. هدف ما این است که فاصله‌ها را کم کنیم و شاید کارها را برای مردم آسان‌تر کنیم. اگر در خیابان با فرد نابینایی روبه‌رو شوید معمولا می‌پرسید از دست من کمکی بر می‌آید. این هم کاری شبیه آن است».


سازندگان نرم‌افزار می‌گویند در خواست آنها برای دریافت کمک با استقبال بسیار همراه بوده است. بیش از 400 هزار نفر برای مشارکت در شبکه امدادگران و وام دادن بینایی خود ثبت‌نام کرده‌اند.


تصویر نابینا، مثلا هنگام انتخاب فرم درست از یک پوشه یا کنترل تاریخ انقضای شیر به صورت تصادفی به شبکه امدادگران ارسال می‌شود تا اولین امدادگر در دسترس به این درخواست وصل شود. بنا به آمار داده شده سازندگان، تا به حال برای هر نابینا ۱۲ تا ۱۳ دواطلب در فهرست موجود است.


گفتنی است دانلود نرم‌افزار (Be My Eyes) روی سیستم عامل اپل و آندورید رایگان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته