دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1395 - 09:03

مداری که مانند مغز انسان عمل می‌کند

محققان در دانشگاه پرینستون موفق شدند شبکه کامپیوتری بسازند که برای نخستین‌ بار به عملکرد مغز نزدیک شده است و می‌تواند آینده هوش مصنوعی و تصمیم‌گیری منطقی توسط ماشین‌ها را دگرگون کند.
کد خبر : 136415

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از MIT Technology Review، شبکه‌های عصبی مصنوعی مدتی‌ است که زیر آزمایش دانشگاهیان رفته‌اند و ساخت شبکه‌ای که عملکردش از مغز انسان الگوبرداری شده است، کار تازه‌ای نیست اما ساخت شبکه کامپیوتری‌ای که مانند مغز انسان باشد چیز دیگری‌ است.


محققان در دانشگاه پرینستون آمریکا موفق به ساخت شبکه عصبی‌ای شده‌اند که مبتنی بر نور کار می‌کند و می‌تواند عملکردی مشابه مغز انسان در ارتباط با یکدیگر داشته باشد. روش کار به‌ این شکل است که انتقال داده‌ها و تصمیم‌گیری در این شبکه با استفاده از پرتو نور انجام می‌شود.


هر مسیر عصبی نوری با طول موج خاص خود می‌فرستد، از آنجایی که شبکه‌ها به یک لایه سیلیکونی ختم می‌شوند، نور در انتها به لیزری تبدیل و پس از محاسبه تفاوت شدت نور هر مسیر، به مبداء بازگردانده می‌شود. چنین سیستم عصبی‌ای که تاکنون سابقه نداشته است می‌تواند یک انتگرال ریاضی را 1960 بار سریع‌تر از کامپیوترهای معمولی محاسبه کند.


دستاورد عظیمی که نتایج این تحقیق دارد می‌تواند آینده هوش مصنوعی، رباتیک و در آینده دورتر، وسایل کامپیوتری شخصی مانند موبایل را کاملا متحول کند. اگرچه در پرینستون تنها 49 سلول بر این اساس ساخته شد و در شبکه عصبی قرار داده شد اما نتیجه برای هر تعداد قابل تعمیم است. تنها مشکل سر راه، کوچک‌ کردن ابعاد شبکه است.


در صورتی که بتوان براساس این الگو شبکه‌ای متشکل از میلیون‌ها و میلیاردها سلول شبه‌عصبی نوری ساخت، می‌توان کامپیوترهایی را طراحی کرد که با توان مغز انسان اما میلیاردها بار سریع‌تر و دقیق‌تر از آن محاسبه و تصمیم‌گیری می‌کنند. کاربرد این عملکردها در کامپیوترهایی که در سفرهای فضایی، ربات‌های عملگر و محاسبات علمی به کار گرفته می‌شوند خواهد بود اما تا آن زمان هنوز فرصت زیادی باقی مانده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته