دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1395 - 12:10
دانشجویان بریتانیایی قوانین جدید برای دانشگاه‌ها را تلاش برای خصوصی کردن آموزش می‌دانند

اعتراض دانشجویان بریتانیایی مقابل پارلمان انگلیس

رهبران دانشجویان بریتانیایی برنامه‌های دولت را که به دانشگاه‌ها اجازه می‌دهد شهریه‌ها را همراه با تورم و تغییرات اقتصادی دیگر بالا ببرند، محکوم کردند.
کد خبر : 135884

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از الجزیره در اعتراضی که دیروز برگزار شد اتحادیه ملی دانشجویان و اتحادیه دانشگاه‌ها و کالج‌ها که استادان دانشگاه‌ها را نمایندگی می‌کند، اعلام کردند که آن‌ها همه تلاش خود را خواهند کرند تا قوانین حزب محافظه‌کار برای شهریه‌های آموزش عالی برچیده شود.


براساس این برنامه معیارهای جدیدی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها نظیر نرخ فارغ‌التحصیلان شاغل و نظرسنجی‌های رضایت دانشجویان استفاده می‌شود و در نهایت دانشگاه‌هایی که عملکرد بهتری دارند اجازه می‌یابند شهریه‌های خود را افزایش دهند.


این قوانین هم‌چنین به نهادهای انتفاعی اجازه می‌دهد راحت‌تر به وضعیت دانشگاه برسند.


مقامات بریتانیایی معتقدند برنامه‌هایشان رقابت را بین دانشگاه‌های بریتانیا افزایش می‌دهد و در ازای پول ارزش‌های بیشتری در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد؛ اما رئیس اتحادیه دانشجویان می‌گوید این قوانین تلاشی برای خصوصی کردن آموزش است.


مالیا بواتیا در جمع معترضانی که نزدیک پارلمان انگلیس تجمع کرده بودند گفت: «باورنکردنی است که قدرت جنبش ما را که در برابر تلاش‌های دولت برای خصوصی کردن آموزش عالی متحد شده‌ایم حس کنید. تلاشی برای آموزش آزاد، همگانی و انتقادی برای تشخیص آن که فردا چه روزی خواهد بود حیاتی است.»


اتحادیه دانشجویان باور دارد که معیارهای دولت دانشکده‌هایی که به صورت سنتی فارغ‌التحصیلانش پیشنهاد کار کمتری دارند را، نظیر دانشکده‌های هنر و علوم انسانی، در معرض خطر قرار خواهد داد.


بواتیا تعداد کسانی که در این اعتراض شرکت کرده‌اند را 15هزار نفر اعلام کرده اما منابع پلیس می‌گویند تنها 5هزار نفر در این اعتراض شرکت کرده‌اند.


آخرین اعتراض مهم دانشجویان در بریتانیا سال 2010 اتفاق افتاد که دولت شهریه‌های دانشجویی را سه برابر کرد. بسیاری از کسانی که در اعتراض دیروز شرکت کرده بودند، به تازگی دبیرستان را شروع کرده‌ بودند که رشد شهریه‌ها برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.


آلیس درمودی‌پالمر 18 ساله که در نظر دارد سال آینده در دانشگاه تاریخ و سیاست بخواند می‌گوید دولت اولویت‌هایش را اشتباه انتخاب کرده و این آموزش را برای دانشجویان گران‌تر می‌کند: «ما فکر می‌کنیم منصفانه نیست که مجبور شویم برای آموزش در سطحی که هستیم اینقدر پول بدهیم.»


او می‌گوید نمی‌تواند قرضی که با آن دانشگاه را ترک می‌کند بپردازد: «من هیچ وقت نمی‌توانم چنین پولی را بپردازم. همیشه وام‌های دیگری هم هست. شانس این که من خانه‌ای داشته باشم آنقدر کم است که فکر می‌کنم همه درها برای نسل ما بسته شده است و این منصفانه نیست.»


دنی نصر، رئیس اتحادیه دانشجویان گلداسمیت دانشگاه لندن می‌گوید اگرچه بسیاری از دانشجویان فعلی دانشگاه از پرداخت شهریه بالاتر فرار می‌کند اما آن‌ها می‌خواهند به خاطر دانشجویان آینده ایستادگی کنند. بریتانیا یکی از کشورهایی است که دانشجویانش بیشترین شهریه‌های دانشگاهی را می‌پردازند.



انتهای پیام/

برچسب ها: بریتانیا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته