دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1394 - 16:14
رئیس واحد همدان خبر داد

حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان میراث فرهنگی در همایش"سنگ، سبک، سینا" واحد همدان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان از برگزاری همایش «سنگ، سبک، سینا» با حضور بزرگان معماری ایران در همدان خبر داد و گفت: وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان میراث فرهنگی در این همایش حضور می‌یابند.
کد خبر : 13432

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سعید جامه‌بزرگی ظهر امروز در نشست خبری همایش ملی «سبک، سنگ، سینا» با بیان اینکه این همایش در راستای شصتمین سالگرد احداث بنای آرامگاه بوعلی برگزار می‌شود، اظهار کرد: با توجه به گستردگی و امکانات زیرساختی دانشگاه آزاد اسلامی، این دانشگاه برگزاری همایش را پذیرا شد.


وی با بیان اینکه جلسات هماهنگی این همایش از نیمه دوم دی سال 93 برگزار شده است، تصریح کرد: انجمن مفاخر ملی معماری ایران، انجمن پیمانکاران استان، نظام مهندسی ساختمان استان همدان و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان استان در این همایش مشارکت دارند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان با توجه به همکاری میراث فرهنگی، شهرداری، دانشگاه بوعلی و صدا و سیما در این همایش بیان داشت: تصمیم نهایی بر این شد که در نهایت دانشگاه آزاد اسلامی میزبان اصلی برگزاری همایش شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه اکنون گروه معماری دانشگاه از سطح کاردانی تا دکترا فعال است، افزود: بسیاری از اساتید معماری فارغ‌التحصیل معماری از دانشگاه آزاد اسلامی همدان هستند.


وی با بیان اینکه این همایش سوم اردیبهشت همزمان با روز معمار برگزار می‌شود، افزود: بخش‌های مختلف دانشگاهی و دانشجویی در این همایش همکاری دارند و مسابقات خاصی نیز در حاشیه آن برگزار خواهد شد.



جامه‌بزرگی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان میراث فرهنگی مهمانان ویژه این همایش هستند، افزود: پرفسور دینانی در زمینه فلسفه احداث این بنا صحبت خواهد کرد و پیام دکتر میرزارده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در همایش قرائت خواهد شد.


وی با بیان اینکه این همایش دوروزه خواهد بود، بیان کرد: در روز نخست همایش در دو نوبت صبح و عصر مباحث تخصصی معماری طرح شده و سپس جشنی بر بام آرامگاه بوعلی سینا به میزبانی سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود.








جامه‌بزرگی با بیان اینکه 50 نفر از مفاخر معماری ایران به این همایش دعوت شده‌اند، گفت: در این همایش میزبان یک‌هزار نفر از فعالان عرصه معماری خواهیم بود

جامه بزرگی تصریح کرد: روز دوم همایش نیز بازدید از اماکن تاریخی همدان برای شرکت‌کنندگان تدارک دیده شده است.


وی با توجه به تجلیل از سه بزرگ عرصه معماری در همایش خاطرنشان کرد: در این همایش استاد سیروس شاگرد استاد مرحوم سیحون طراح بنای آرامگاه بوعلی، دکتر قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران و پرفسور دینانی تقدیر خواهند شد.


جامه‌بزرگی با بیان اینکه 50 نفر از مفاخر معماری ایران به این همایش دعوت شده‌اند، افزود: در این همایش میزبان یک‌هزار نفر از فعالان عرصه معماری خواهیم بود.


وی به تاریخچه احداث بنای آرامگاه بوعلی‌ اشاره کرد و گفت: در سال 1324، انجمن آثار ملی ایران به مناسبت بزرگداشت دانشمند هزاره قرن، شیخ‌الرئیس بوعلی سینا اقدام به تجدید بنای آرامگاه کرد و طرح‌های زیادی نیز ارسال شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان افزود: هوشنگ سیحون با اقتباس از گنبدکاووس که شاهکار معماری است، طرحی را ارائه کرد که مورد تأیید نیز واقع شد.



وی با بیان اینکه اجرای این طرح از سال 1328 آغاز شد، افزود: در سال 1330 کار اجرای این اثر به اتمام رسید و با توجه به اینکه تمام مصالح به کار رفته در آن از سنگ خارای الوند بود، نشان از استحکام پایه‌های علمی بوعلی‌ داشت.


جامه بزرگی با بیان اینکه آرامگاه بوعلی 12 پایه نشان از تسلط به 12 علم این دانشمند بزرگ دارد، افزود: مجسمه‌ای نیز در محوطه این آرامگاه کار شده که سه متر و 10 سانتی‌متر ارتفاع دارد و در سال 1330 ساخت آن به مهندس صدیقی سپرده شد.


وی برگزاری چنین همایش‌هایی را در جذب هر چه بیشتر گردشگر اثرگذار دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌ای شدن این همایش بسیار اهمیت دارد به طوری که صدا و سیمای همدان نیز پوشش این همایش را در شبکه‌های ملی خواهد داشت.


رئیس دانشگاه آزاد همدان با بیان اینکه 2 هزار دانشجوی معماری در همدان از مقطع کارشناسی تا دکترا در حال تحصیل هستند، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیش از 15 هزار دانشجو دارای رتبه جامع دانشگاهی است.


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در سال 94 شاهد برگزاری چهار همایش بزرگ خواهد بود، افزود: همایش «سنگ، سبک، سینا»، همایش «شهر الکترونیک»، همایش «سبک زندگی به سیره حضرت رسول (ص)» و مشارکت در همایش میر سید علی همدانی از جمله این برنامه‌هاست


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته