دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در بازدید از غرفه نشریه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه مطبوعات

دکتر واشقانی: نوشتن در نشریه‌های دانشجویی بلوغ فکری دانشجویان را به همراه دارد

دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، پیشنهاد داد یکی از معیارهای انتخاب دانشجویان شاخص، کیفیت آثار آنان در نشریه‌های دانشجویی باشد.
کد خبر : 132481

ابراهیم واشقانی‌فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در چهارمین روز از برگزاری بیست‌و‌دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، از غرفه نشریه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کرد. واشقانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «اصولا انتشار هر مجله علمی در جایگاه خودش یک ارزش است و منجر به گسترش فرهنگ پژوهشی و رفتن به سوی یافته‌ها و دست‌آوردهای نوین می‌شود.»


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در فرهنگ ملی و مذهبی ما توجه ویژه‌ای به قلم و نوشتن شده است و با توجه به ارزش والای این موضوع دانشجویان باید به جایگاه رفیع و بالای نوشتاری‌شان آگاه باشند و بتوانند با درج یافته‌های نوین از پژوهش‌های تازه، اعم از اینکه نتیجه کار خود دانشجویان یا جست‌و‌جویی در منابع نو باشد، آن را در معرض افکار عمومی قرار دهند.»


عضو هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «نوشتن مطالب علمی، فرهنگی، هنری و ... در نشریه‌های دانشجویی، بلوغ و رشد فکری دانشجویان را به همراه دارد و زمینه‌ای را فراهم می‌کند که آنان بتوانند نظام‌مند، خود را برای ورود به عرصه‌های جدی‌تر و جدیدتر و پذیرفتن مسئولیت‌های بیشتر در زمینه توسعه علمی و فرهنگی کشور آماده کنند.»


واشقانی فراهانی گفت: «انتشار نشریه از سوی دانشجویان چند مزیت مهم دارد؛ اول اینکه دانشجویان کار جمعی را تمرین می‌کنند و از ماحصل کار خود لذت می‌برند که بسیار ارزشمند است. زمانی که دانشجویان برای هدفی مشترک در کنار یکدیگر تلاش می‌کنند روحیه رقابت سالم بین آنان افزایش می‌یابد و کیفیت کار بالا می‌رود. دومین مزیت انتشار نشریه دانشجویی، توجه به فرهنگ نوشتن است که لازمه آن، فرهنگ خواندن کتاب‌های علمی، فرهنگی، ادبی، مذهبی و ... است و همین موضوع می‌تواند منجر به افزایش میزان مطالعه دانشجویان شود. افزون بر این، تجربه ثابت کرده است دانشجویانی که دست به قلم هستند توانایی بیشتری برای نوشتن مقاله‌های دانشگاهی با معیارهای علمی دارند.»


او افزود: «هر حرکتی که در سطح دانشگاه و جامعه به گسترش علم و فرهنگ کمک کند، قطعا مورد استقبال مسئولان و مردم است و البته باید تلاش کنیم با افزایش کمیت نشریه‌های دانشجویی، کیفیت آنها را هم بالا ببریم.»


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «اگر دانشجویان روی تازه‌های علمی مطالعه کنند، روحیه کاوشگری آنان تقویت می‌شود. سومین مزیت انتشار نشریه‌های دانشجویی نیز کمک به تنظیم وقت دانشجویان است. دانشجویان باید اوقات فراغت خود را به کارهای مفید اختصاص دهند که تولید نشریه در کنار ورزش و تفریح‌های سالم، از اولویت‌های این مبحث و تخصیص بهینه وقت است.»


او ادامه داد: «به عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد می‌کنم یکی از معیارهای انتخاب دانشجویان شاخص، کیفیت آثار آنان در نشریه‌های دانشجویی باشد. این موضوع قطعا باعث تشویق دانشجویان برای تولید نشریه باکیفیت می‌شود و به برای همین هم باید کارگروه حرفه‌ای تشکیل شود. البته نباید این توقع در دانشجو ایجاد شود که فقط برای گرفتن امتیاز خاص، قدم به عرصه نشریه بگذارد چون از اهداف اصلی دور می‌شود.»


او توجه به حفظ زبان و ادبیات فارسی را از ضرورت‌های تولید نشریه‌های دانشجویی دانست و ابراز امیدواری کرد که برپایی غرفه نشریه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، پلی برای معرفی افراد به رسانه‌های پرمخاطب و حرفه‌ای باشد.


واشقانی درباره کیفیت مقاله‌های علمی که از سوی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می‌شود نیز افزود: «رشدی که در این زمینه وجود دارد و مراقبت‌هایی که انجام می‌شود فرایند مثبتی دارد اما مراقبت و تشویق بیشتر و همکاری بیشتر مسئولان ذیربط ضروری است. همچنین انتظار می‌رود دانشجویان در این نشریه‌ها به یافته‌های نوین توجه بیشتری کنند تا جاذبه بیشتری برای خوانندگان ایجاد شود.»


او گفت: «همین روحیه‌ای که دانشجویان را به سوی انتشار نشریه سوق می‌دهد، به آنان کمک می‌کند که حتی در نوشتن مقاله‌های علمی مستخرج از پایان‌نامه و رساله‌ها مهارت کسب کنند. به عبارت دیگر ، نشریه‌های دانشجویی زمینه‌ای می‌شود که دانشجو با موفقیت بیشتری کارهای علمی خود را پیش ببرد. انتشار نشریه‌های دانشجویی یک ضرورت است.»


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خواستار تشویق بیشتر نخبگان دانشجو برای ورود به این عرصه شد.


در غرفه نشریه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه در طبقه دوم شبستان مصلای امام خمینی (ره) برپا شده است، بیش از هزار عنوان نشریه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از همه دانشجویان، استادان و همکاران دانشگاهی دعوت کرده است تا از غرفه مربوط دیدن کنند. معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر مجری برپایی این غرفه است.


گفت‌وگو از بهروز آرمان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته