دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1395 - 15:34

شگفتی دانشمندان از نحوه تأمین آب بدن گونه‌ای مارمولک

 نحوه تأمین آب مورد نیاز بدن گونه‌ای از مارمولک‌ها شگفتی دانشمندان را به همراه داشته است.
کد خبر : 132175

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از مهر، مارمولک شیطان خاردار شیوه‌ای خاص برای تأمین آب مورد نیاز بدنش دارد که از این حیث می‌‌توان آن را در حیات وحش یک مورد استثنایی به شمار آورد.


دانشمندان دانشگاه آخن در آلمان متوجه شده‌اند این جانور با پوشاندن بدن خود از شن‌های بیابان و در ادامه با ایجاد چین و چروک نی مانند در پوستش آب موجود در شن‌ها را جذب و به بدنش منتقل می‌‌کند. آبی که از این طریق جذب بدن جانور می‌‌شود سر از گلوی آن درمی‌آورد و نهایتا راهی سیستم گوارش می‌‌شود.


گفتنی است که بیابان‌های غرب استرالیا که همواره محیطی خشک و سوزان و عاری از آب دارند محل زندگی‌ای گونه منحصربه‌فرد از مارمولک‌هاست. ساختار منحصربه‌فرد دم این جانور ممکن است برای برخی گول‌زننده باشد تا جایی که شباهت زیادی به عقرب دارد. این جانور هیچ خطری برای انسان ندارد و تنها از مورچه‌ها تغذیه می‌‌کند.


از آنجا که دهان این جانور تنها برای خوردن مورچه‌ها تکامل یافته است دانشمندان همواره در صدد آن بوده‌اند که نحوه آب خوردن آن را کشف کنند و حالا مشخص شده است که مارمولک شیطان خاردار از شن‌های چسبیده به بدنش آب مورد نیازش را تأمین می‌‌کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: مارمولک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته