مهران خوشبین: مخاطبان تئاتر راغب به مراجعه به تالار محراب نیستند/ قرار نیست در تئاتر کار خارقالعادهای انجام دهیم
مهران خوشبین با بیان اینکه نمایش «نبش قبر خاطرات...» متنی رئال دارد که در این اجرا با ایجاد تغییرات به سمت سوررئال رفته است در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا، گفت: «این نمایشنامه متنی رو دارد به طوری که همه افراد در این روزگار با آن برخورد دارند. شکل اجرایی این نمایش نیز رئال است به طوری که مخاطب بر روی صحنه زندگی میکند و دیالوگهایی را که خود روزانه بارها با آن مواجه است میبیند.»
خوشبین افزود: «از آنجا که معتقدم قرار نیست در تئاتر کار خارقالعادهای انجام دهیم و تئاتر به معنای اجتماع ما است در صحنه نمایش از دکور آنچنانی استفاده نکردهایم و لباس بازیگران را نیز لباسهای خانگی قرار دادیم.»
وی درباره ویژگیهای این اثر نیز تشریح کرد: «پایان نمایش ما باز است و در پایان اجرا تماشاگر متوجه نمیشود که چه اتفاقی برای شخصیت داستان افتاده است. همچنین به دلیل رئال بودن متن، مخاطب با این اثر به راحتی همراه میشود و بخاطر تمپویی که اجرا دارد از تماشای آن خسته نمیشود.»
کارگردان نمایش «نبش قبر خاطرات...» درخصوص بازخورد مخاطب نیز اظهار کرد: «متأسفانه با وجود تلاشهای بیدریغ ابراهیم گلهدارزاده مدیر تالار محراب و امکاناتی که این مجموعه دارد، سالنهای این تالار تماشاگر آنچنانی ندارد. با وجود امکانات و شرایط قابل توجهی (کافیشاپ، پارکینگ، سالن انتظار و... ) که گلهدارزاده برای مخاطبان و هنرمندان ایجاد کرده است اما تماشاگران آثار نمایشی راغب به مراجعه به تالار محراب نیستند. تالار محراب همچون سالنهای خصوصی نیست که در آپارتمانها راهاندازی شده و پس از مدت زمان یک یا دو ساله فعالیتشان متوقف میشود، این تالار با تاریخچه قابل توجه، سالن نمایشی خوبی دارد و به لحاظ امکانات نیز شرایط مناسبی را برای هنرمندان و تماشاگرانش فراهم کرده است.»
وی با اشاره به اینکه بیمخاطبی در تالار محراب وی را در جمع کردن عوامل نیز با مشکل مواجه کرده بود، تصریح کرد: «برنامهریزیها در تالار محراب بسیار منجسم است به طوریکه اگر قرار میبود در یک سالن دو نمایش نیز اجرا شود، قطعا به لحاظ زمانی و ارائه اجرایی مناسب به مشکلی بر نمیخوردیم.»
وی در حالی که یکی از دلایل ریزش مخاطب را نبود چهرههای سینمایی در برخی از نمایشها معرفی کرد، افزود: «چهرههای شناخته شده دستمزد بالایی دارند و تقبل این مبلغ برای کاگردانانی که با قرارداد مرکز هنرهای نمایشی کار میکنند بسیار سنگین است، از سوی دیگر برخی از هنرمندان از جمله من اعتقادی به حضور بازیگر چهره برای فروش بیشتر ندارند.»
وی با اشاره به تفاوتهای میان بازیگران تئاتر و سینما تاکید کرد: «بازیگر تئاتر که وارد سینما شده به لحاظ فرم بازی و حتی بدن با بازیگر سینما تفاوت عمدهای دارد. از نظر من مخاطبی که برای دیدن چهره سینمایی به تئاتر میآید مخاطب تئاتر نیست چراکه اساساً معنای تئاتر دیدن، تماشای بازیگران چهره نیست. متأسفانه امروزه میهمانانی برای اجراها دعوت میشوند که به هوای آن 20 مخاطب برای دیدن آن شخص به سالن میآیند و با همین نگاه نمیتوانند نمایش را آنطور که سلیقه من است و من دوست دارم ببینند.»
وی در ادامه سخنانش عنوان کرد: «من معتقدم نمایشی که به لحاظ کیفی از سطح قابل قبولی برخوردار باشد از طریق مخاطبانش معرفی میشود و همین بهترین تبلیغ برای نمایش است. در راستای همین امر نیز برای دانشجویان تخفیف 50 درصدی در نظر گرفتهایم تا بتوانیم با حضور مخاطبان رد اسلن افراد بیشتری را به سالن بیاوریم.»
کارگردان نمایش «نبش قبر خاطرات...» در خصوص نقش تماشاخانههای خصوصی در جذب تماشاگر بیان کرد: «اگر نگاهی به 20 سالن نمایشی داشته باشیم میبینیم که در این سالنها 120 نمایش روی صحنه میرود که معمولا بجز سالنهایی چون تماشاخانه باران، تماشاخانه استاد مشایخی و تئاتر مستقل اجراهای اکثر سالنها به دلیل شرایط اقتصادی نامطلوب مردم و ضعف کیفی آثار، مخاطب تازه وارد تئاتر را که برای اولین بار به تماشای نمایش نشسته است فراری میدهند و این امر خیانت به تئاتر است.
وی ادامه داد: «متأسفانه کیفیت آثار نمایشی امروزه به سمتی رفته که ما برای ایجاد روابط اجتماعی بیشتر به سوی برگزاری جلسات نمایشنامهخوانی رفتهایم. من فکر میکنم بجای اجرای آثار بیکیفیت و ضعیف، فارغالتحصیلان باید آنقدر تئاتر ببینند و کتاب بخوانند که به شعور تئاتری و نه درک آن دست پیدا کنند.»
نمایش «نبش قبر خاطرات یک مرد زنده که سال ها پیش مرده بود» تا 23 آبان ماه هر شب 18 در سالن کوچک تالار محراب روی صحنه میرود و همچنین پس از میزبانی تالار محراب از سوگواره خمسه، اجرای این اثر ادامه خواهد یافت.
انتهای پیام/