دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1395 - 10:00

توافق جهانی روی سقف استفاده از گازهای خنک‌کننده

نمایندگان بیش از ۱۵۰ کشور دنیا برای محدود کردن استفاده از یکی از قوی‌ترین گازهای گلخانه‌ای، یعنی «هیدروفلوروکربن» به توافقی لازم‌الاجرا رسیدند. هیدروفلوروکربن‌ها گازهایی هستند که در وسایلی چون یخچال، فریزر و کولر گازی به عنوان خنک‌کننده استفاده می‌شوند.
کد خبر : 125939

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، مطابق توافق کیگالی کشورهای جهان به سه دسته تقسیم می‌شوند و ضرب‌الاجل‌های متفاوتی برای کاهش استفاده از هیدروفلوروکربن‌ها دارند. بنا بر این توافق کشورهای صنعتی اروپای غربی و آمریکای شمالی تا سال ۲۰۱۹ استفاده از هیدروفلوروکربن‌ها را تا سال ۲۰۱۹، ۱۰ درصد پایین می‌آورند و این میزان را تا ۲۰۳۶ به ۸۵ درصد کاهش می‌دهند. کشورهای در حال توسعه هم دوگروه شده‌اند و تا سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۸ رشد استفاده از این گازها را کنترل می‌کنند و پس از آن برای کاهش آن اقدام خواهند کرد.


هند، ایران، عراق، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس گروه سوم را تشکیل می‌دهند که فرصت بیش‌تری برای کنترل استفاده از هیدروفلوروکربن‌ها دارند.


هیدروفلوروکربن‌ها اثرات گلخانه‌ای به مراتب شدیدتری نسبت به دی‌اکسیدکربن دارند و استفاده از آنها در سال‌های اخیر به شکلی فزاینده رو به رشد بوده است و همین مساله باعث نگرانی شده بود.


توافق کیگالی نیز مانند توافق پاریس در میان فعالان محیط زیست منتقدانی دارد و بعضی از آنها می‌گویند این توافق‌ها جزئی و سطحی هستند و قدرت لازم برای مقابله با مشکل فوری گرمایش زمین را ندارند.


پائولا تیخون کارباخال، از سازمان بین‌المللی صلح سبز، با انتقاد از زمان زیادی که به چین و هند داده شده گفت: «انگار به یک توافق به عنوان میراث اوباما نیاز داشتند و هیات آمریکایی برای جلب موافقت چین و هند به شدت فشار می‌آورد».



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته